Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 20:50 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Cd rom kan ikke læses!

Hej!
Jeg har et problem med min stationær.
Jeg prøver at skifte operativsystem og har sat cd rommen med Windows i cd rom drevet, men den vil ikke læses.
Computeren registrerer slet ikke at der er nogen cd rom i drevet!
End ikke når jeg går ind i denne computer-> cd rom bla. bla. så står der intet.

Hvad skal jeg gøre for at få drevet til at læse cd rommen?
Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 20:52 #1
Det skal lige siges at andre cd'er godt kan læses og at netop denne cd rom kan læses i min bærbar.
Avatar billede kalp Novice
10. marts 2007 - 21:00 #2
ja men hvis du har fået ridset din windows cd så meget at den ikke kan læses så er det jo ikke så godt:)

hvis den er ridset kan du vaske den blanke side med lidt varmt vand evt.
Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 21:04 #3
Cd'en er ikke ridset ret meget. Og har for under en time siden brugt den på min bærbar. Hvilket gør det hele meget mærkeligt! :)
Avatar billede haverslev Novice
10. marts 2007 - 21:33 #4
Booter du op på cd og er den windows cd bootbar?

Eller kan den bare ikke læse / se cd`er i det hele taget, så prøv følgende.
Klik på Start – Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  –  Genstart Pc`en.
Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 21:41 #5
@ Haverslev

Jeg ved ikke præcis hvad du spørger om, men jeg sætter bare cd'en i, ligesom jeg gjorde på min bærbar, hvilket virkede fint på min bærbar hvor den åbnede osv som den skulle. Men her vil den sgu bare ikke læses.

Og hverken upper eller lowerfilters stod der.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2007 - 21:42 #6
Prøv at rense den i lunken sæbevand, den må ikke blive helt tør
Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 21:44 #7
Jeg har renset cden i både koldt, varmt og sæbevand!
Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 21:46 #8
Og har lige testet den igen i min bærbar hvor den virker præcis som den skal!
Men min stationær vil stadig ikke.
Avatar billede haverslev Novice
10. marts 2007 - 22:00 #9
Nu kan det jo være at det er cd drevet der er defekt.

Men prøv at Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
H-klik på dit cd-drev og vælg fjern og genstart pc`en
Lad windows finde og installere det igen.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2007 - 22:05 #10
La`vær med at påstå jeg er åndsvag, der er problemer men ikke helt så galt: prøv om du kan rippe en cd som beskrevet http://www.helgec.dk/dd-windows.html - hvis det lykkes så har du en ny læsbar cd - hvis det mislykkes har du et defekt drev og så har du spildt 15 minutter af dit liv
Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 22:07 #11
Haverslev:

Jeg har gjort som du skrev, men det hjælper ikke.
Når jeg har genstartet så er drevet automatisk kommet på listen inde i enhedshåndtering igen og drevet vil stadig ikke læse cd rommen.
Avatar billede haverslev Novice
10. marts 2007 - 22:19 #12
Er det en brændt cd ?
Nogle cd-drev kan have problemer med at læse cd`er der er brænd med hurtig hastig - dvs. at "sporet" ikke er brændt særlig dybt i skiven.
Er det en brænder der er i den bærebare? - de har betydelig nemmere ved at læse cdèr
Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 22:19 #13
Helgec

Jeg har downloadet programmet og fulgt din guide men den virker ikke!
Når jeg skriver komandoen for at lave et image, så virker den ikke! I din guide står der også c:\dokuments and settings\brugernavn\dokumenter\dd> Hvilket der ikke gør her! Har ellers fulgt guiden punktligt. Men det ser sgu ikke ud til at virke.
Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 22:20 #14
Haverslev

Der er brænder i begge, dog kun cd brænder i den stationære hvor der i den bærbare er dvd brænder.
Avatar billede haverslev Novice
10. marts 2007 - 22:22 #15
Ps. det er vel ikke en DVD skive som puttes i et cd-drev ?
Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 22:27 #16
D'oh!
Fuck jeg er et kvaj!

Haverslev, det er lige præcis det der er problemet jo.

Omg..
Avatar billede supermehl Nybegynder
10. marts 2007 - 22:33 #17
Nå men jeg finder et program der kan lave et image og lægger det på min eksterne og får det rykket på den måde..

Tak for hjælpen selvom der jo ikke rigtigt var brug for den alligevel!

- Mehl.
Avatar billede haverslev Novice
10. marts 2007 - 22:33 #18
Tja, du er ikke den første og heller ikke den sidste - dog bliver der mindre og mindre af cd-rom /cd-brændere ;o)
Er det en Vista DVD ?
Avatar billede haverslev Novice
10. marts 2007 - 22:40 #19
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar

PPS: Kigger du på din gamle spørgsmål ?
Nogle har der ikke været aktivitet på længe og kan vist godt lukkes ;o)
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=supermehl&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on
Avatar billede haverslev Novice
12. marts 2007 - 19:49 #20
Lukkes ?
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2007 - 20:18 #21
"c:\dokuments and settings\brugernavn\dokumenter\dd> Hvilket der ikke gør her!" Hvis du angiver stien korrekt er jeg ret sikker på at du får programmet
Avatar billede haverslev Novice
14. marts 2007 - 19:54 #22