Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. marts 2007 - 08:45 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hurtig harddisk

Jeg er ved at sammensætte en ny computer til mig selv. Jeg vil have en hurtig harddisk, gerne med 15.000 omdrejninger.

Jeg har fundet denne Seagate Cheetah 15K.5 73.4 GB:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=248725

Under punktet "stik" står der "Serial ATA / SCSI" - hvad menes der helt præcis med det? Så vidt jeg ved har SATA og SCSI ikke noget med hinanden at gøre - og der der vel ikke valgfrihed mht stikket?

Så spørgsmålet er egentlig, om denne harddisk vil virke med et normalt SATA-II bundkort, eller om man virkelig skal over og have fat i et SCSI-bundkort (hvilket jeg ikke umiddelbart er interesseret i)?

Er der evt. andre harddiske med 15.000 omdrejninger (evt. blot 10.000 omdrejninger) der fungerer med SATA-II?
Avatar billede screem_brille Novice
19. marts 2007 - 08:50 #1
SATA og SAS benytter samme stik, men SAS diske kan ikke benyttes på SATA controllere (kun omvendt)

Pt findes der ikke ret mange (hvis nogen) bundkort med onboard SAS controller.

SATA1 er nok også til 10K diske, selv de hurtigste 15K diske kan ikke udnytte den båndbredde en SATA1 kanal har. (det er først når vi taler flere diske det har betydning, men da der kun kan sidde en diske pr kanal på SATA er problemet der ikke)
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. marts 2007 - 10:21 #2
De hurtigste sata diske er raptor diske 10.000 rpm med 8 eller 16mb cache. http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=16&Sort=Wanted&Soegeord=raptor
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
19. marts 2007 - 16:32 #3
Tak for svarene. drgonzo må også gerne lægge et svar :-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. marts 2007 - 16:52 #4
boing :)