Avatar billede iziqio Nybegynder
21. marts 2007 - 22:18 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Linux USB boot Pen

Hejsa,

Hvordan laver man en USB-Pen om til en Linux boot disk?

Dvs. Hvad skal jeg gøre for at kunne boote fra en USB-PEN, hvor der ligger komplet Linux på?
Lige meget hvilken dist.

Jeg vil gerne kunne lave den fra windows :S
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2007 - 23:54 #1
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. marts 2007 - 00:22 #2
400 kr for info man kan finde på nettet... :-)
USB pennen kan fåes for 166 kr incl fragt..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. marts 2007 - 03:07 #3
Jeg har lige testet denne guide, som virker: http://www.howudune.com/knoppix.php
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. marts 2007 - 03:22 #4
Hvis siden ( http://www.howudune.com/knoppix.php ) skulle gå ned, er instruktionerne her (på dansk):

1. Download Knoppix ISO'en fra http://www.knoppix.org/ (eller et andet sted)

2. Download Syslinux ("zip" fil er til Windows) fra http://syslinux.zytor.com/download.php
Alternativ: http://www.kernel.org/pub/linux/utils/boot/syslinux/

3. Pak Syslinux ud til en mappe, f.eks "C:\syslinux"

4. Indsæt din USB pen/stick/key/nøgle, og se hvilket drev-bogstav USB'en får, f.eks. "E:"

5. Klik (på startlinien) Start > Kør > Skriv følgende og tryk på ENTER tasten:
C:\syslinux\win32\syslinux.exe E:

6. Mount/monter ISO filen du downloaded i punkt 1, via f.eks. WinISO, Deamon Tools eller ligende.
Du kan også bare pakke ISO filen ud, ved hjælp af f.eks. WinRAR.

7. Kopier indeholdet af det virtuelle drev (eller mappe hvis du brugte WinRAR) over i roden på USB'en.

8. På USB'en du finder du mappen boot\isolinux. Flyt indholdet af mappen "isolinux" ud til roden.

9. Fra roden af USB'en sletter du mappen "boot" og filen "ISOlinux.bin".

10. Omdøb filen "ISOlinux.cfg" til "SYSlinux.cfg".

Det var det. Genstart med USB'en siddende i en USB port.

Hvis din computer ikke er sat til at boote fra USB, skal du gøre det inde i BIOS opsætningen.
Check manualen for din motherboard/bundkort, for at gøre det korrekt.

Forkerte indstillinger i BIOS'en kan resulterer i at computeren ikke længere kan starte.
Avatar billede iziqio Nybegynder
22. marts 2007 - 07:23 #5
Er det kun/bedste med Knoppix? Er det fordi at den er lavet til at boote fra CD?
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2007 - 07:31 #6
Jeg kender ikke til "thesurfer`s" viden om det han har skrevet, men det er begrænset hvor mange distoer du overhovedet kan få til at virke på USB og bortset fra KNOPPIX kender jeg ingen distro der virker optimalt. Når og hvis "thesurfer" vender tilbage håber jeg da at han vil ligge et link til forhandleren af USB-key hvor man kan få 2 Gb. for nævnte pris, det var meget nyt for mig
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2007 - 07:38 #7
Hvad skal du bruge din USB pen til, kan du ikke klare dig med en Live-cd?
Avatar billede iziqio Nybegynder
22. marts 2007 - 07:46 #8
Der er ingen drev i min maskine :)
DVS: ingen controllere :) = 10 watt
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2007 - 07:57 #9
Du svarede ikke på hvad du skal bruge en USB pen til - hvis det kun er til en enkeltstående proces er der måske andre muligheder
Avatar billede iziqio Nybegynder
22. marts 2007 - 08:11 #10
USB-pennen skal bruges som OS, som det eneste hvor der ligger data på. Det vil ikke bliver tilføjet flere diske,
Dvs. USB-pen er den eneste mulighed for at gemme data på herunder OS. og det bliver ikke ændret. Den skal afvikle alt fra den og det er ikke fordi jeg skal reparere noget.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2007 - 08:31 #11
OK! Så kræver det jo en hvis størrelse. Du kan utroligt nemt oprette en USB-pen med DSL (65 Mb.) du vælger blot at oprette USB-pen ved boot, men dels kræver DSL noget Linux-viden og dels er systemet ikke specielt godt til hardware detectering.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2007 - 09:47 #12
Slax er en distro som det er meget enkelt å lage en USB installasjon av. Det finnes et windowsprogram som gjør dette mer eller mindre automatisk. Dette heter "myslaxcreator". Slax krever en USB pinne på minimum 256 MB.

Slax krever nok også minst 256 MB ram vil jeg tro. (Den leser ikke hele innholdet av minnepinnen til ram, men det går med litt ram allikevell.

Slax er meget enkel å modifisere ved at man selv kan legge til nye programmer og moduler. På den måten så kan man skreddersy den Slax variant som man måtte ønske.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. marts 2007 - 19:44 #13
Ang forhandler af USB pen på 2 GB til billige penge:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=14&Parent=2&Producent=0&Rating=0&Trueval4885=44785&Direction167=2&Trueval30299=165960&Trueval35201=244977&Sorted167=2147483648&Trueval9770=76430&Trueval9772=76434&Trueval9773=76435&Trueval12644=94859&Trueval6143=42110&Trueval7228=45639&Trueval27207=104178&Trueval26050=97769&Trueval27208=104175&Trueval28784=117056&Trueval26089=98060&Trueval7225=45635&True2297=1&Trueval2297=30932&x=30&y=10

Originale link:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&Page=1&ID=14&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&Trueval4885=44785&True30299=&True9770=&True27207=&True26050=&True27208=&True28784=&True12644=&Direction167=2&Trueval30299=165960&True9773=&True26089=&True35201=&Trueval35201=244977&True7225=&True4885=&Sorted167=2147483648&Trueval9770=76430&Trueval9772=76434&Trueval9773=76435&True7228=&Trueval12644=94859&True6143=&Trueval6143=42110&Trueval7228=45639&Trueval27207=104178&Trueval26050=97769&Trueval27208=104175&Trueval28784=117056&Trueval26089=98060&Trueval7225=45635&True2297=1&Trueval2297=30932&True9772=&x=30&y=10

Jeg ved ikke om det kun er Knoppix, men jeg fik det til at virke med Knoppix ( KNOPPIX_V5.1.0CD-2006-12-30-EN.iso ) som jeg downloaded og Syslinux ( syslinux-3.20.zip ).

Knoppix har en parameter, der loader hele "cd'en" to rammen.
Når der står "Boot: " (eller hvad der nu står), skriver man "knoppix toram" og trykker på ENTER-tasten.

Se evt dette link, for flere parametere:
http://www.kernel.org/pub/dist/knoppix-dvd/knoppix-cheatcodes.txt
Avatar billede langbein Nybegynder
23. marts 2007 - 21:15 #14
Knoppix har en parameter, der loader hele "cd'en" to rammen.

Det fungerer likt med Slax også, men da behøver du ganske mye ram ettersom hele innholdet på USB stick leses til RAM. Det kan vel kjøre litt raskere hvis man har mye RAM, men ikke så veldig mye raskere i forhold til en USB stick. Hvis man kjører fra CD så kan man vinne en del hastighet ved å kjøre det hele fra ram.
Avatar billede langbein Nybegynder
24. marts 2007 - 01:06 #15
Jeg har brukt denne websiden tidligere som "hjelper". Den har fungert ganske OK.
http://www.pendrivelinux.com/

Synes ellers at helgec sitt alternativ å få det hele ferdig for en rimelig pris må være et meget godt alternativ, med mindre man ser det som en litt større fornøyelse å lage tingene selv.
Avatar billede iziqio Nybegynder
24. marts 2007 - 21:35 #16
Hej alle tre,
Mange tak for hjælpen. I må meget gerne smide et svar alle. Jeg prøvede med debian med det virker åbenbart ikke super godt pga noget med kernel 2,6 istedetfor 2,4 og noget med at der skulle fjernes noget gammelt et eller andet.
Jeg endte med SLAX og her:
http://www.shorttext.com/215t
http://www.slax.org/download.php

Jeg fik ikke det med knoppix til at virke på min USB pen, men det var noget med at den havde et slags A-drev indbygget som jeg ikke kunne komme af med. Så prøvede jeg en anden usb som BIOS ikke kunne genkende, men efter Red Hat, Debian, Knoppi, Ubuntu endte jeg med slax. Jeg prøvede mig lidt frem og nu virker det. Umiddelbart :)

Mange tak for jeres hjælp.
Avatar billede langbein Nybegynder
24. marts 2007 - 22:26 #17
Ser at linken til myslaxcreator for tiden ikke virker ..
Ellers så er det meget enkelt å modifisere slax, når den er på en USB key. Man behøver bare å downloade og legge inn "modules". Det er det hele, da får man fler programmer.
Avatar billede iziqio Nybegynder
25. marts 2007 - 09:28 #18
ok, det må jeg også lige kigge på. Nu skal jeg bare lige lurre hvordan jeg "gemmer" ændringer i slax. Der er nogle kommandoer, men kan ikke lige finde config filen :)
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2007 - 05:27 #19
Hvis det bare dreier seg om lagring av konfigureringsoppsett som keyboard, skrivebordsbakgrunn mm, så kan så vidt jeg husker benyttes kommandoen "configsave".

Hvis man benytter kommando slik så tror jeg ikke det fungerer:

configsave /mnt/sdb1_removable/modules/config.mo

Man må i stedet save den nye config modulen på godkjent område, dvs der funksjonen kan skrive og lagre data. Hvis man er logget inn som root så tror jeg det går bra med configsave /root/config.mo

Etterpå så må man kopiere over configureringsmodulen fra der man har plassert den slik at den erstatter den ekseisterende i directory /modules på USB keyen.

Hvis man ønsker å downloade nye programmer for Slax så plasseres disse inn i directory /modules

Man kan også erstatte/forandre filer ved å legge saker og ting inn i directory /rootcopy Dette innholdet vil så bli kopiert over i tilsvarende struktur fra / under oppstart.

Videre så er det også mulig å åpne og forandre de forskjellige programmodulene ved hjelp av kommando mod2dir. Pakking på nytt etter at man har gjort aktuelle endringer skjer med kommando dir2mod (Fritt fra hukommelsen.)

Det finnes altså ca 4 forskjellige måter å modifisere Slax på:
1. Gjennom kommando configsave 2. ved å legge inn programmer i /modules mappen 3. Ved å legge inn filer og filstruktur (directories) i rootcopy mappen 4. Ved og åpne og forandre på moduler ved mod2dir og dir2mod kommandoene.

Det finnes også en mulighet å bygge moduler selv fra Slaxmoduler, tror det var en kommando tgz2mod, slik at det da blir 5 forskjelige måter å modifisere på.

Alternativ 2 og tre kan gjennomføres både fra Slax og fra Windows, de øvroge fra Slax.

Alt fritt fra hukommelsen. Det finnes en howto side hos Slax sin hjemmeside.

Noe av det mest spesielle med Slax er modifiserbarheten, at hvem som heldst som har interesse av det kan lage sin egen Slax variant. Jeg har for eksempel satt sammen en som er godt og vel dobbelt så stor som en standard Slax distro, som inneholder OpenOffice, Opera, norsk stavekontroll som default, diverse netverkstools osv. Når Slax ligger på CD så er det litt besværig å modifisere iso'en, men når den ligger på USB key så modifiserer man den ganske uhindret.

De øvrige som har kommentert oppfordres også til å legge svar ettersom det også dreier seg om løsninger som kunne ha blitt brukt og som sånn sett er like så riktige.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2007 - 05:29 #20
Rettelse: Det er vel ikke noen /modules/config.mo fra starten av, tror jeg. Den kommer vel først når man går i gang med å endre standardkonfigureringen.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2007 - 05:36 #21
Slax er vel først og fremst den Linux distro man skal benytte dersom man hurtig og enkelt skal komme over i den situasjon der man kan si: "Nå har jeg forresten laget meg min egen Linux distro."

Når den kjører fra USB key så er den også ganske anvendbar ved at det er mulig å lagre dokumenter mm på USB keyen. En annen variant er å sette opp en Linux server der man lagrer filene.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2007 - 05:44 #22
Her var det mye insterressant, fant den når jeg Googlet litt. Ser at myslaxcreatorsiden er opp igjen:

http://www.ronmar.netfirms.com/ppc/linux/slax.html
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2007 - 05:47 #23
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2007 - 06:08 #24
En annen spesiell måte å bruke Slax på er ved å la den kjøre server funksjoner, for eksempel Apache. Web inholdet legges da inn via /rootcopy directory. Hvis man da benytter enten en modifisert CD iso eller en USB key med fysisk lås, så vil man være i den situasjon at dersom serveren blir hacket, så er det bare å trykke "reset" og så er den oppe med en ny frisk installasjon i løpet av et minutt. Grunnen til dette er at serveren i utgangspunktet kjører fra et virtuelt og ikke et virkelig filsystem. (Og det virtuelle filsystemet ligger altså i PC sin ram.)
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2007 - 06:27 #25
Slax er ikke "just another CD bootable Linux distro", det er også en ny og annerledes måte å tenke på, hvordan man modifiserer og setter sommen en Linux distro.

Det finnes forresten en FreeBSD variant som benytter noe som likner Slax sitt module system. VAr det PCBsd eller noe slikt .. det ser sånn ut:  http://www.pcbsd.org/

Testet den for et stykke tid siden. Mener å huske at den i likhet med Slax har en Bootbar og kjørbar CD. Tror den i likhet med Ubuntu og Knoppix kan installeres der i fra til hd.

Bare siden jeg fikk stikkordene Linux/Unix distroer og modifiserbarhet, et yndlingstema ..
Avatar billede iziqio Nybegynder
26. marts 2007 - 08:07 #26
Mange tak for det rigtig gode svar. Jeg vil helt sikkert give dit ret i at SLAX byder på en ny måde at tænke på. Løsningen er super smart hvis systemet er lidt større end det jeg sidder med. Lidt mere ram ;)
Jeg vil gerne køre linux på min USB pen som OS, men så vidt jeg forstår skal linux første pakke ud og alt skal køre i rammen. Jeg skal bruge den som server så jeg vil gerne have det til at køre fra USB pennen som en "almindelig" linux på en "almindelig" harddisk. Jeg er indforstået med at jeg "mister" det smarte ved at kunne genskabe opsætningen på 1 min.
Jeg har prøvet med andre Linux typer, men de får forskellige fejl efter en ren normal installation.
Debian laver f.eks. denne fejl:
-------------------------------
pivot_root: No such file or directory
/sbin/init: 432: cannot open dev/console: No such file
Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init!
-------------------------------

Ubuntu laver en fejl hvor den kører i loop med en eller anden fejl og genstarter maskinen.

Så jeg tror jeg leder efter en minimal men "almindelig" konsol installation.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2007 - 14:48 #27
"Jeg skal bruge den som server så jeg vil gerne have det til at køre fra USB pennen som en "almindelig" linux på en "almindelig" harddisk."

Grunnen til at man normalt forsøker å unngå dette er at USB minnet, i hvert fall i teorien har et begrenset antall life cycles med lesinger og skrivinger før det er utslitt og avgår ved døden.

Det er ellers ikke riktig at Slax kopierer "det hele" til ram som default. Kun noe av det, men alt som det skal jobbes med litt "intensivt" det ligger i ram pga at usb key ellers hurtig vil bli utslitt, nok en gang i følge teorien, jeg har ikke testet det.

Ellers så vil jeg nok tro at det skulle være mulig å konfigurere Slax slik at den kjører Apache fra et minneområde på USB key. Det er ikke sikkert at dette i seg selv og alene vil belaste den så mye.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2007 - 08:02 #28
Hvis du har en USB-pen som du er sikker på at den virker og hvis du ønsker at få KNOPPIX installeret på pennen så gør jed det gerne uden beregning - se http://www.helgec.dk/usbkey.html
Avatar billede iziqio Nybegynder
06. april 2007 - 12:44 #29
Helgec, mange tak for dine svar. Smid gerne et svar så fordeler jeg point. Surfer du smider også bare et svar.
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2007 - 12:57 #30
Jeg springer over
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. april 2007 - 11:57 #31
OK :-)