Avatar billede s0mmer Nybegynder
29. marts 2007 - 23:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sabbatår eller ej?

Hej eksperter,

Nu skal i høre. Jeg står til at få min matematiske studentereksamen her om få måneder, nemlig her til sommer. Mine fremtidsplaner er at flytte til århus og læse datalogi på århus universit. Men jeg har et lille problem som jeg håber i kan komme med lidt kommentare til. Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal holde et sabbatår inden jeg starter på uni + flytter hjemmefra. Jeg er de unge 18 år og har ikke holdt nogle form for skolepauser før. Jeg har siden, ja siden jeg har været helt lille været bevidst om hvad jeg skulle uddanne mig indenfor, men samtidig virker det som et stort spring.

Jeg smider lidt points i for bedste svar :)
Avatar billede fcknet Nybegynder
29. marts 2007 - 23:32 #1
Jeg var selv i samme situation for to år siden. Jeg valgte at springe direkte ud i studiet og har ikke fortrudt det endnu.

Det du skal gøre dig klart er, om du har lyst til at tage 5 år skole mere uden pause. Hvis du ikke kan svare ja til det, skal du tage et sabbatår, hvor du enten arbejder eller rejser eller whatever.

Fordelene ved ikke at tage sabbatår er, at du - for det første - er yngre når du bliver færdig. Dette kan både ses som en fordel og en ulempe - jeg vælger at se den som det første. En anden fordel er at du ikke vænner dig til at arbejde, hvorfor du ikke har vænnet dig til et højt forbrug, eller at have fri om aftenen :)

Ulemperne er naturligvis at du - som du selv siger - har gået i skole i mange år, og derfor nemt kan blive skoletræt på dit studie.
Avatar billede geforce3 Praktikant
30. marts 2007 - 19:13 #2
Jeg holder sabbatår lige nu, og det er intet mindre end fantastisk. Men det er jo min mening :) Jeg ser nærmere mit år som, at jeg nu har fundet ud af jeg ikke vil være lagerarbejder! Havde jeg dog heller ingen planer om da jeg vil læse til læge, men det er ikke motiverende at sidde i skole hele tiden, som er min pointe... Så som FCKnet også skriver, hvis du kan så holde det ud, og ikke mener du har brug for et år. Så ville jeg da helt sikkert gå direkte på ny uddannelse...
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
31. marts 2007 - 19:05 #3
Hvis du kun er 18 år så synes jeg at du skal overveje at tage en pause. Både fordi du ikke vil være jævnaldrende med dine studiekammerater men også fordi uni ikke er en skole som du er vant til. Det kræver en del modenhed at holde sig selv i ørene. Om du har den modenhed, ved kun du, men du har tiden for dig, måske er det bedre at nyde livet lidt mens du er ung i stedet for at gå direkte på uni og pukle 40-50 timer om ugen de næste 5 år.
Jeg går selv på datalogi på uni i Århus. Jeg startede selv da jeg var 20 og vurderet ud fra dem der var 1 år eller 2 yngre så må jeg sige at det ikke ser ud til at være en fordel at være så ung.
Min bedste anbefaling må være at bruge året til at spare nogle penge sammen og så tage et par måneder ud at se verden. Det er kun en fordel at være mere moden!