Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 18:25 Der er 38 kommentarer

kan ikke installere xp på en sata disk?

Hey!

mit problem lyder på at jeg ikke kan installere en XP sp2 på en fujitsu siemens amilo pro v2060 bærbar...

Den den booter op, og jeg trykke "f6" for at indlæse en sata driver til hd'en, så siger den "installationsprogrammet kunne ikke finde et diskettedrev på computeren til indlæsning af OEM-driverne".

Kan man ikke gøre dette UDEN et diskettedrev ??

Og hvis jeg bare springer dette step over, så efter jeg trykke på "ENTER" så siger den at den ikke kan installere XP, da HD'en ikke er installeret/findes ikk....

HJÆLP!!! hvad skal jeg gøre ???
Avatar billede off-line Nybegynder
04. april 2007 - 18:29 #1
Ja du kan installere direkte fra din WinCD. Bare sæt dit CD drev til 1.ste boot i bios.
Avatar billede off-line Nybegynder
04. april 2007 - 18:33 #2
Ps. Hvis du ikke kan installere din floppy driver, så lav en iso fil af den, og
brænd den som bootfil med f.eks. Nero express.
Avatar billede haverslev Novice
04. april 2007 - 18:43 #3
Når du ikke har et diskette drev, så kan du lave dette:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm
Avatar billede screem_brille Novice
04. april 2007 - 18:47 #4
det nemmeste er at lave en slipstreamed cd med Nlite fra nliteos.com (det eneste du skal bruge er driveren, din install cd, og intet andet), man kan samtidigt tweake sin installation, så alt det man ikek bruger fjernes og derfor ikke fylder på disken, eller installeres
Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 18:56 #5
ok... men er der så nogen der kan finde den sata driver jeg skal bruge!

Til en Fujitsu Siemens amilo pro v2060 bærbar
Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 18:58 #6
gotfred, tror ikk du har fanget hvad problemmet er... den kan ikke installere pga. den ikk har en sata driver ;)
Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 19:05 #8
det er et installationsprogram... synes ik rigtig jeg kan finde de drivere
Avatar billede off-line Nybegynder
04. april 2007 - 19:06 #10
Jo det forstod jeg godt. Derfor: gotfred 04/04-2007 18:33:40 :)
Men det er nok bedre, at bruge kræfterne på en af de andre løsninger.
Jeg kender ikke haverslevs forslag, men jeg kender en slipstreamed XP,
og den er virkelig god.
Avatar billede screem_brille Novice
04. april 2007 - 19:08 #11
hvis du benytter nlite til at lave en slipstreamed cd, og du ikek vil ælndre på noget andet end tilføje driveren, kan du bare trykke next efter den er tilføjet.
Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 19:09 #12
okay... men hvis du kan finde en sata driver vil det være perfekt :)
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2007 - 19:11 #13
Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 19:11 #14
screem_brille... har stadig ikke fundet nogen driver! det link du har givet mig, er et setup program... der ligger ingen drivere i
Avatar billede screem_brille Novice
04. april 2007 - 19:18 #15
jo du skal pakke filen ud, og i den "setup" fil ligger driveren.
Avatar billede screem_brille Novice
04. april 2007 - 19:21 #16
næ det virker ikke kan jeg se, du skal på denne side http://www.fujitsu-siemens.com/support/linkapplication.html?LNG=EN&ID=2414 vælge Amilo Pro V2XXX og derefter 2060, efter det vælger du SATA driver, og XP og trykker go, sæt flueben i accepter, og tryk downloaf software.
Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 19:32 #17
hvad hedder driverne i SETUP filen ??
Avatar billede haverslev Novice
04. april 2007 - 19:33 #18
Den guide til slipstremed jeg smed er nu ganske simpel at bruge, blot men følger de 13 punkter. Har man en cd UDEN SP2, så kan man jo lave den alligevel med SATA, uden at hente SP2
Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 19:50 #19
haverslev> ja, men kræver det som sagt ikke at kan har nogen sata drivere først ???????
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2007 - 19:56 #20
Har jeg misforstået noget, taler du kun om SP2 eller taler du om en nyinstallation?
Avatar billede haverslev Novice
04. april 2007 - 19:57 #21
Jo, men har du ikke drivern på din Fujitsu-Siemens Driver & Utility cd som fulgte med maskinen ?
Ellers skal du jo hente den på FS hjemmeside, via de link der er lagt
Ved ikke lige om dette link virker
http://support.fujitsu-siemens.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=688DBCBA-0E70-4374-9934-590059A1D0A3&ClassID=0FF382FC-BB53-4A98-884E-BE20DF0E13E3
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2007 - 20:01 #22
Der er noget galt med det link det ligner absolut ikke sata driver
Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 20:04 #23
Helgec> det skal være en nyinstallation!

til jer andre... har ingen fujitsu cdrom... så skal have fat i nogen nye drivere... det link i har smidt op henviser til nogen SATA drivere... men jeg skal jo have lavet en slipstreamed xp cd... så derfor skal jeg have nogen sata drivere så jeg kan installere windows xp på min fujitsu bærba........ er i med ?????? :)
Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 20:05 #24
... og linket i har givet mig henviser til en setup fil, som jeg har pakket ud, men jeg ved ikke hvilke filer som er driverne... kan jeg ikke se!!
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2007 - 20:05 #25
Du har ret i at det link ser forkert ud Jeg streamede en cd til Amilo M14376 i sidste uge, det viste sig at den brugte samme driver som Asrock bundkort - måske skørt men prøv evt. den og se om det virker
Avatar billede haverslev Novice
04. april 2007 - 20:08 #26
helgec > helt rigtigt, det er helt forkert ( 17,19 MB ) oOG der er IKKE andre til V2060.
Skal den have en Sata driver i det hele taget ?
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2007 - 20:09 #27
"Skal den have en Sata driver i det hele taget ?" Det tvivler jeg på efterhånden
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2007 - 20:12 #28
"hmi" får du ikke 2 menuer at vælge imellem når der spørges efter OEM driver
Avatar billede haverslev Novice
04. april 2007 - 20:16 #29
Kan godt se i div. link at V2060 køre med sata, emn kan ikke finde en manual hvori man kan læse om der skal installeres en sata driver eller den blot skal være enable i bios !
Avatar billede hmi Nybegynder
04. april 2007 - 22:34 #30
helgec> hvad mener du med 2 menuer ? altså når jeg installere windows eller ?
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2007 - 07:31 #31
Under installationen ja, hvis BIOS indeholder de nødvendige informationer vil man ofte få en menu hvor du kan vælge disse eller du kan vælge at indlæse andre drivere.
Har du prøvet det jeg foreslog 04/04-2007 20:05:52
Avatar billede screem_brille Novice
05. april 2007 - 07:35 #32
BIOS indeholder aldrig drivere, BIOS er ikke OS specifik, det kan være sådan at chipsettet ikke behøver drivere, men det er altså ikke fordi driverene er i BIOS.
Avatar billede haverslev Novice
05. april 2007 - 13:46 #33
Det jeg mener med Bios, er at sata bootrom skal være enablet - jeg skriver intet om at bios indeholder drivere eller noget i den retning.
Efterhånden indholder de fleste nyere bundkort, chipset så det ikke er nødvendigt med driver - dog skal SATA være enablet i Bios. (nogle er som default sat til enable)
Se f.eks forklaring i "situation 2" her:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede hmi Nybegynder
05. april 2007 - 14:56 #34
haverslev> kan ikke finde "sata bootrom" i BIOS... der er der simpelthen ikke... kan det hedde andet ?

Og så tilfeldigvis at det ikke er en v2060 men istedet en v2040 amilo pro... det står der i BIOS i hvert fald!

Kan stadig ikke finde nogen drivere...

helgec> har du et link til bundkortdriveren som jeg skulle prøve ?
Avatar billede hmi Nybegynder
05. april 2007 - 15:37 #35
er der evt. nogen der har en amilo pro v2040 cdrom som den der følger med fra producenten... ? vil gerne smide et par mønter!
Avatar billede haverslev Novice
05. april 2007 - 16:39 #36
Har du prøvet blot at smide XP cd`en i drevet og lade den køre en nyinstall. ?
Siger den evt. noget med, at den ikke kan finde en harddisk eller ?
Ps. der er ingen forskel på om den hedder V2040 eller V2060

Der er ikke meget at komme efter i manualen, ang. sata diske
http://support.fujitsu-siemens.com/manuals/ShowDescription_KMT.asp?DokuID=200303
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2007 - 17:40 #37
"helgec> har du et link til bundkortdriveren som jeg skulle prøve ?" Er du interesseret så send en mail til webmaster på http://www.helgec.dk/ så sender jeg dig både de omtalte drivere samt den redigerede sif fil så er det lige til at gå til
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2007 - 08:40 #38
??