Avatar billede simlau Nybegynder
10. april 2007 - 11:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

SAS hardiske i "normal" computer

Hej eksperter

Jeg er kommet i besidelse af en ny 2.5" SAS hardiske 10k rpm hardisk.

Er der en måde jeg kan koble den til et normalet SATA stik?

Eller skal jeg ud og købe en controller? og er der nogle der har et forslag til en der kan sidde i en normal computer? PCI-e?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Hilsen Simon
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 11:40 #1
Du skal have en SAS controller, havde det været omvendt var det muligt (altså hvis du havde en SAS controller, så kan der benyttes SATA diske), men ikke den anden vej)
Avatar billede simlau Nybegynder
10. april 2007 - 12:05 #2
Har du et forslag til en SAS controller?

Mange tak for svaret..
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 12:18 #3
et godt råd, sælg disken, og køb enten alm SCSI, eller SATA istedet for, controlleren bliver ikke billig (de kontrolelre jeg har set på markedet, har kostet fra ca 5-12000), og for en disk, kan det ganske enkelt ikke svare sig hverken pris eller performance mæssigt, havde du haft flere SAS diske, jo så havde det kunne svare sig, men ikke med kun en disk.
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 12:20 #4
http://www.pc-pitstop.com/sas_controllers/
LSI Logic SAS3041X-R PCI-X SAS Controller  $149.00 (som den billigste, men den kan næppe købes i dk, så der kommer told, osv ovenpå)
Avatar billede simlau Nybegynder
10. april 2007 - 14:31 #5
Mange tak, jeg tror også jeg sælger den disk.

Jeg har ikke et PCI-X port i min computer.

Men mange tak for hjælpen.

Hilsen Simon
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 15:13 #6
PCI-X kort er bagudkompatible med PCI slot, så du kan godt bruge selve kortet (men vil ikke kunne udnytte kortet)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2007 - 15:35 #7
LSI Logic SAS3041E inkl. fragt koster lige godt 1300 kroner i DK
(http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=262907)
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 15:39 #8
det er også pænt dyrt for en enkelt SAS disk (det afhænger dog af størrelsen på disken før man kan sige definitivt om det kan svare sig)
Avatar billede arne_v Ekspert
12. april 2007 - 04:08 #9
Det er ikke helt billigt.

Men spørger skulle jo nødigt få opfattelsen at der ikke kunne fåes en controller
til under 5000 i Danmark.
Avatar billede simlau Nybegynder
12. april 2007 - 08:13 #10
Jeg ville kun bruge disken hvis jeg kunne sætte den direkte til i min computer. Det er en 74 gb disk til ca 3000 kr, og det ville kun kunne svare sig at købe en controller hvis jeg havde mere end en, da jeg så kunne sætte den i raid.

Men tak for hjælpen.

Hilsen Simon