Avatar billede playr Nybegynder
18. april 2007 - 12:20 Der er 4 kommentarer

Radio buttons - drop down?

Hej

Jeg vil gerne have lavet noget således at man har 3 valgmuligheder ved hjælp af radiobuttons. f.eks:

Hvad synes du smager bedst?
* Kage
* Slik
* Tærte
* Fortæl hva du bedst kan lide
(Tekst felt)

Så hvis man vælger "slik" sker der intet, men hvis man vælger "Fortæl hva du bedst kan lide" så kommer der et tekstfelt nedeunder som man selv kan udfylde.

Kunne forestille mig dette kunne konstrueres ved hjælp af lidt javascript, men nu ligger landet således jeg ikke kan finde ud af javascript så håbede lidt på nogle af jer tunge drenge kunne hjælp :-)
Avatar billede prof2 Nybegynder
18. april 2007 - 12:32 #1
Du "kan" bruge <span> i HTML koden, og redigere inholdet af disse (uden callback til serveren) i javascript. Men det er bøvlet, og spørgsmålet er, om det ikke er lettere at lave et tekstfelt ved siden af "fortæl hva.....", og kun evaluere indholdet af dette felt, hvis radiobutton'en ud for netop dette er valgt?

Desuden vil det sikkert forvirre brugeren, der ikke kan forstå hvor man skal "fortælle", inden feltet er valgt. Hvis du forstår.
Avatar billede playr Nybegynder
18. april 2007 - 12:40 #2
Ja indtil videre har jeg den således at den kun evaluere feltet hvis brugeren vælger radiofeltet, men synes det ville være meget fedt at gøre det på den måde, hvis du har noget kode ville jeg gerne prøve og så lade det teste og se hvad der virker mindst forvierrence :)
Avatar billede prof2 Nybegynder
18. april 2007 - 12:47 #3
Jaa.. Du kunne også lade feltet være disabled indtil feltet trykkes. Så ville det ikke bare være væk.

Du skal putte dit felt ind i et <span id="felt1">FELTET HER!!</span> tag.

Fra javascript kan du rette koden i span tagget:

document.getElementById('felt1').innerHTML = "html kode til nyt felt her";

Du skal selvfølgelig pakke den stump kode ind i en metode fx, og selvfølgelig lave den, så den også virker den anden vej. Så når brugeren trykker væk fra feltet, ændres boksen tilbage igen.

Så skal du jo også lige have en onclick="metodeher()" attribut på din radiobutton, som du ønsker skal fungere som trigger for feltet.
Avatar billede roenving Novice
18. april 2007 - 14:05 #4
<input type="radio" onclick="document.getElementById('fortaelSelv').style.display='inline';"> Fortæl hva du bedst kan lide
<input type="text" name="fortaelSelv" id="fortaelSelv" style="display:none;"><br>

-- eller som prof2 nævner, kaste det ind i en span eller div, der vises eller skjules ...