Avatar billede the_zyx Nybegynder
01. maj 2007 - 11:56 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Opstartsproblem, ikke muligt at reperere..

Goddag læsere..

Under et strømsvigt gik min stationære PC naturligvis ud. Da jeg forsøgte at opstarte den igen, når den kun lige frem til selve opstartslogoet med windows, før den af sig selv genstarter. Der kommer en blå skærm frem, men jeg kan ikke nå at læse hvad der står.

Har så forsøgt at starte i fejlsikret, for den vej at lave en gendannelse. Uden held. Her genstarter den også.

Forsøgte så at boote WINXP-cd'en og lave en reperation. Windows skriver så, at den ikke kunne finde nogle diske tilsluttet. Og eneste mulighed er så at genstarte.

Det er en SATA 200GB harddisk... Jeg mindes at jeg havde nogle lignenende problemer, da jeg skulle installere windows første gang.
Noget med en driver til harddisken??

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

Med venlig hilsen Jacob
Avatar billede hcma Novice
01. maj 2007 - 12:03 #1
Avatar billede the_zyx Nybegynder
01. maj 2007 - 12:09 #2
Bum bum...Gode artikler.
Når jeg booter fra cden, kan jeg dog ikke benytte mig af hverken F10 eller R.
Den skriver at ingen diske blev fundet...

Det underlige er dog, at hvis jeg lader den starte op normalt, så kommer windows-startbilledet frem, og den står og kører lidt der...
Avatar billede hcma Novice
01. maj 2007 - 12:29 #3
er lidt lost for øjeblikket, men tænker over det og vender tilbage senere idag
Avatar billede hcma Novice
01. maj 2007 - 12:29 #4
andre er selvfølgelig også meget velkommen til at deltage  :o))))))))
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
01. maj 2007 - 12:41 #5
Når den ikke finder din disk under opstart fra cd, så skal du enten have en diskette med dine sata drivere på og trykke F6 for at installere tredieparts drivere, eller så skal du lave en slipstream cd hvor du integrerer dine sata drivere, så skulle det gerne kunne lade sig gøre :-)
Avatar billede guardiantroll Nybegynder
01. maj 2007 - 13:11 #6
Har du forsøgt at starte windows på den sidste velfungerende profil? Kan være det bare er så simpelt som det.
Avatar billede dj_jens85 Nybegynder
01. maj 2007 - 13:12 #7
Har du været inde i din Bios og slå native til / fra ?
Avatar billede hcma Novice
01. maj 2007 - 13:50 #8
hvilken harddisk har du ?
Avatar billede the_zyx Nybegynder
01. maj 2007 - 14:08 #9
tak for svar. Kom også lige i tanke om det med drivere. Så det vil jeg først forsøge. Ska lige finde en stationær med diskdrev :)

Dernæst, hvis det mod forventning ikke virker, så kan jeg prøve at tjekke det med native.... hvad er det i øvrigt?

Kan ikke lige huske hvilken harddiskproducent...SATA1, det er ikke en SATA2 i hvert fald. Den sidder som den skal i raidport1...
Men super med alle Jeres svar. Forsøger i løbet af eftermiddagen at lave en startdisk.

Jake
Avatar billede the_zyx Nybegynder
02. maj 2007 - 08:15 #10
Hej igen

Fik ved hjælp af min bundkortscd, oprettet en driver diskette til harddisken. Jeg vælger ved hjælp af "S" hvilken driver jeg vil benytte og installationen fortsættes. Vælger jeg så enten ny eller reperation, skriver windows så igen at den ikke kan finde nogle diske....

Hvad kan der være galt? Forsøger lige med endnu en driverdisk, måske jeg har valgt en forkert!??

Native??? til/fra??

Jacob
Avatar billede the_zyx Nybegynder
02. maj 2007 - 09:01 #11
Har oprettet 3 forskellige disketter nu...og forsøger så hver i sær...
Avatar billede the_zyx Nybegynder
02. maj 2007 - 09:43 #12
hul igennem...valgte at trykke R, og forsøge at reparerer windows...herefter smed den mig ud i dos. Lavede en CHKDSK, hvilket viste fejl.
Og nu står den så og kører CHKDSK /R
så det håber jeg der kommer noget godt ud af ;)

I må meget gerne forklare mig hvordan det med SATA diske hænger sammen.
Det er åbenbart ikke en RAID-controller jeg skulle bruge. Den driver jeg benyttede var en SATA-driver. Hvilket vel giver fin mening, men hvad er så det med RAID???
Er det hvis jeg har flere diske i sammenhæng??

Jake
Avatar billede the_zyx Nybegynder
04. maj 2007 - 11:36 #13
det virkede....ja tak!
Avatar billede the_zyx Nybegynder
04. maj 2007 - 11:36 #14
lundorff...smid et svar...
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2007 - 11:48 #15
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2007 - 11:50 #16
og så lige på dansk her:  http://www.version2.dk/leksikon/RAID5
Avatar billede the_zyx Nybegynder
04. maj 2007 - 12:32 #17
tak hcma...du kan også lige smide et svar, for det du kom med i starten var ganske interessant i hvert fald!

jaaak
Avatar billede hcma Novice
04. maj 2007 - 12:50 #18
et lille svar kommer her  (giv lundorff de fleste point)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
07. maj 2007 - 19:21 #19
Jeg samler ikke på point, så dem tager hcma, ellers tager du dem bare selv :-)