Avatar billede tjay8 Nybegynder
11. maj 2007 - 12:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hent kun datoen ud fra datetime altså uden tid

hvordan gør jeg for nu synes jeg at jeg har ledt og ledt og de løsninger jeg finder tror jeg ikke passer til mit. Det jeg skal bruge er at mit database enten ikke gemmer tiden altså 00:00:00 eller at det fjernes når jeg hiver datoen ud fra databasen.
hvad er nemmest og hvordan gør jeg.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
11. maj 2007 - 12:36 #1
Du kan ikke få SQL server til ikke at gemme tiden, da tidspunkt er implicit i dataformatet DateTime eller SmallDateTime.

Hvis du ikke skal bruge tidspunktet, så er det et client side formatteringsproblem.
Avatar billede tjay8 Nybegynder
11. maj 2007 - 12:50 #2
jamen så hjælp mig til en sådan løsning
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
11. maj 2007 - 13:03 #3
ASP, ASP.NET, Java, HTML, C#, vb6? Hvad bruger du client side?

I øvrigt mener jeg ikke, at du bør afvise svaret, da svaret er korrekt nok. Du kan IKKE få SQL Server til at fjerne tidspunktet.

SQL Serverens interne format for datetime svarer til et kommatal, hvor datoen er gemt i heltalsdelen og tidspunktet på dagen gemt i fraktionen (i øvrigt også derfor, at der ikke kan gemmes værdier som 36 timer, da dette vil rende over 1 internt og derfor blive en dato laaaangt ude i fortiden).

Hvis jeg skal formattere værdien i C#, vil jeg bruge string.Format("dd-MM-yyyy").
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
11. maj 2007 - 13:04 #4
Skulle have være svar
Avatar billede editone Nybegynder
11. maj 2007 - 14:09 #5
SELECT CONVERT(char(10),TABLE,101) as 'Dato'

Så får du kun dato delen ud

Hvis du ønsker kun at trække tiden ud så kan du gøre således:

Right(TABLE,7) as 'Tid'
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
11. maj 2007 - 14:37 #6
editone> Det er rigtigt, at du kan gøre det på den måde, men så mister du al funktionalitet i datetime variabeltypen. Og samtidig benytter du SQL Server til et formål, der ikke (IMO) er tiltænkt.
Avatar billede editone Nybegynder
11. maj 2007 - 23:55 #7
Nej men vi er vel enige om at SQL er lavet til store tunge forspørgsler så tror du ikke det er bedre at lade et SQL statement beregne det end at lade en applikation om det.
Avatar billede tjay8 Nybegynder
14. maj 2007 - 10:37 #8
jeg har brugt editone da jeg ikke ku få det andet til at funge det kan godt være det bare er mig der er dum men jeg havde også bare brug for en simpel løsning der virkede da det bare er en lille skønhedsrettelse jeg kiggede efter.
Avatar billede editone Nybegynder
14. maj 2007 - 11:30 #9
Tja måske, men om ikke andet så kan du jo i princippet gøre som benty siger og få applikationen til at converte teksten til det du vil bruge :S
Jeg finder det bare bedst at bruge sql serverens egenskaber hertil da den er bygget til kæmpe store forespørgsler.