Avatar billede webnoob Nybegynder
30. maj 2007 - 22:14 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til .NET

Jeg vil gerne prøve og komme igang med at kode lidt i .Net, men ved ikke lige hvordan jeg skal komme igang.

Jeg har lavet det her www.hilsoe.dk i alm. html og lidt asp, jeg vil gerne opbygge den samme side med .NET, det er meningen der skal være brugere med forskellige rettigheder.

Håber der er en der har lyst til at sætte mig igang og tålmodighed.
Avatar billede swiatecki Novice
30. maj 2007 - 22:27 #1
Du kan da starte med at kigge lidt på http://www.html.dk/tutorials/aspnet/ :)
Avatar billede neoman Novice
30. maj 2007 - 22:28 #2
Eller her : http://quickstarts.asp.net/QuickStartv20/aspnet/default.aspx
og her
http://www.asp.net/learn/default.aspx?tabid=63

Tror du skal gøre som alle os andre - gå i krig med tutorials og spørge hvis du kører fast.
Avatar billede webnoob Nybegynder
30. maj 2007 - 22:29 #3
den har jeg kigget igennem og lavet de opgaver der er, men jeg synes ikke det giver mig nogen ide om hvordan jeg fx. bygger min side op på sammen måde med .NET
Avatar billede kalp Novice
30. maj 2007 - 22:32 #4
den side du har bygget kan jo ikke noget...

så hvis du bare vil lave det kan du nok godt komme frem til løsningen hvis du bare åbner visual studio og starter et web projekt.

og ellers køb en bog og google dine problemer..
så har du et godt grundlag.
Avatar billede neoman Novice
30. maj 2007 - 22:32 #5
Så hiv et starter kit ned og installer det : http://www.asp.net/downloads/starterkits/default.aspx?tabid=62

Den der "beerhouse" ting går igennem alle aspekterne faktisk - så kan du se hvordan de har gjort det.
Avatar billede webnoob Nybegynder
30. maj 2007 - 22:37 #6
kalp >> jeg er godt klar over min side ikke kan noget, nu er det også som ref. til hvordan jeg gerne vil ha siden skal se ud, hvad den så skal kunne kommer så bagefter.
Avatar billede neoman Novice
30. maj 2007 - 22:39 #7
Kalp har en pointe - en bog er en god ting. Jeg kan anbefale beginning ASP.NET 2 fra Wrox
ISBN-13: 978-0-7645-8850-1
ISBN-10: 0-7645-8850-8

og Beerhouse er beskrevet i ASP.NET 2.0 Website Programming

ISBN-13:978-0-7645-8464-0
ISBN-10:0-7645-8464-2

men for at få den fulde nytte af den så skal man helst lige have prøvet lidt.
Avatar billede webnoob Nybegynder
30. maj 2007 - 22:41 #8
ok en bog, det er forstået. Men kan det ikke lave en tabel med .NET?
Avatar billede webnoob Nybegynder
30. maj 2007 - 23:02 #9
ok nu har jeg startet en web site fra visual studio når jeg så vil køre densiger den at jeg ikke har en default.aspx.cs fil, nu har jeg så gemt en tom fil som default.aspx.cs, men hvad skal en sådan fil indholde?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
01. juni 2007 - 17:02 #10
Når du tilføjer en aspx fil kan du vælge at placerer codebehind i en seperat fil.
Avatar billede webnoob Nybegynder
01. juni 2007 - 20:47 #11
ja, men hvad skal en aspx.cs fil indholde?
Avatar billede neoman Novice
01. juni 2007 - 22:24 #12
Jeg kan naturligvis kun tale for mig selv, men hvis du vil lære noget så skal du altså selv lave forarbejdet og ikke regne med at nogen hér tager dig ved hånden.

Storm P sagde en gang "Fransk er meget nemt - Hest hedder cheval, og saadan er det hele vejen igennem!" og sådan er det også med .NET 2. Det er meget nemt, hvis man lige gider at sætte sig ind i noget. Du har fået råd om at gå i gang med nogle tutorials og bøger. Hvis du ignorerer disse, så kan du jo ikke regne med, at folk gider at hjælpe dig. Du kan ikke lære et fremmedsprog ved at stille spørgsmål på et website "hvodden er det nu jeg siger hej", men du kan få hjælp til et reelt problem.

Download et af de startkits der er, og som du har fået et link til, og så kan du se hvad der bruges til hvad.
Avatar billede webnoob Nybegynder
02. juni 2007 - 00:49 #13
nu er det jo ikke fordi jeg forventer at I eksperter skal lave en kompletasp.net hjemmeside til mig, det jeg spørg om er, hvad formål har en .aspx.cs fil.

Jeg har prøvet og downloade et asp.net site og se på de forskellige filer og hvad de indholder og hvad de refferere til.

Men for en nybegynder er det ret uoverskueligt at kigge på et asp.net site som er lavet en harcore eller sågar en proff. webudvikler, det er svært at gennemskue hvad de forskellige filer gør og hvad deres formål er.
Avatar billede keysersoze Guru
02. juni 2007 - 02:05 #14
formålet med en .aspx.cs-fil (en codebehind-fil) er at seperere layout (altså html'en) fra den egentlige funktionelle kode (altså .NET-koden). Hvis du skal så langt ned på det grundlæggende vil et helt website nok være for stor en mundfuld at kigge på - så skal du netop læse lidt om de grundlæggende ting først, fx på activedeveloper.dk eller asp.net (eller søg på google).

Hvor godt eksemplet rent kodemæssigt er vil jeg lade være usagt - men simpliciteten i det burde kunne give et nogenlunde overblik; http://www.developerfusion.co.uk/show/2074/4/
Avatar billede webnoob Nybegynder
02. juni 2007 - 09:34 #15
se det var en kommentar jeg havde brug for, for jeg havde undret mig over hvor designet af site blev "gemt" i asp.net.
Avatar billede keysersoze Guru
04. juli 2007 - 17:49 #16
lukketid?
Avatar billede webnoob Nybegynder
04. juli 2007 - 18:11 #17
Ja det må du egentlig ha' ret i.

Har fået en større forståelse for brugen af asp.net.