Avatar billede woogoo Nybegynder
12. juni 2007 - 21:38 Der er 3 kommentarer

Update tekst i MySQL database via input felter i PHP fil

Hey eksperter

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg opdatere noget data i en MySQL tabel. Jeg har en tabel, hvor jeg loader nogen felter ud i nogen input felter. Jeg vil så kunne trykke "Submit" og det jeg har rettet i felterne, skal overskrive det gamle, altså oven i samme id!.. Kan det lade sig gøre? og hvordan?
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. juni 2007 - 22:08 #1
Hurtigt eksempel:

<?php
//Filen kaldes f.eks. med: fil.php?id=1

if(is_numeric($_GET['id']))
{
    $id = intval($_GET['id']);

    //Skal vi opdatere data?
    if(isset($_POST['update']))
    {
        $navn = mysql_real_escape_string($_POST['navn']);
        $email = mysql_real_escape_string($_POST['email']);
        //osv...
        mysql_query("UPDATE tabel_navn SET navn = '".$navn."', email = '".email."' WHERE id = $id LIMIT 1");
    }

    $query = mysql_query("SELECT * FROM tabel_navn WHERE id = $id LIMIT 1");
    if(mysql_num_rows($query)==1)
    {
        $row = mysql_fetch_assoc($query);
        echo '<form action="fil.php?id=$id" method="post">';

        echo 'Navn: <input type="text" name="navn" value="'.$row['navn'].'" /><br />';
        echo 'Email: <input type="text" name="email" value="'.$row['email'].'" /><br />';
        //osv...

        echo '<input type="submit" name="update" value="Opdater data" /><br />';
        echo '</form>';
    }
Avatar billede woogoo Nybegynder
12. juni 2007 - 22:34 #2
Hmm.. mjaaa.. ved ikke lige hvor det skal sættes ind.. her er hele koden:

<html>
<head>
<script type="text/javascript" language="Javascript">
    function check_data(my_form){

    var problem = false; // Flag variable

    //validate the name
    if (my_form.navn.value == "") {
        alert("Du skal skrive dit navn!");
        my_form.fornavn.focus();
        problem = true;
    }
    if (my_form.overskrift.value == ""){
        alert("Du skal skrive en overskrift!");
        my_form.mobil.focus();
        problem = true;
    }
    if (my_form.besked.value == ""){
        alert("Du skal skrive en besked!");
        my_form.email.focus();
        problem = true;
    }
    //Return true/false based upon problem
    if (problem){
        return false;
    }else{
        return true;
    }
} //End of function definition.

//-->
</script>
<?php
@include('config1.inc');

if(isset($_POST['Submit']))
{
    if(!eregi("^[_a-z0-9-]+(\.[_a-z0-9-]+)*@[a-z0-9-]+(\.[a-z0-9-]+)*(\.[a-z]{2,3})$", $_POST['mail']))
    {
            $mail1=FALSE;
            ?>
            <script type="text/javascript" language="Javascript">
            alert("Din E-mail er ikke valid!");
            </script>
            <?php
                //echo "Din E-mail er ikke valid!<br>";

    }
    else
    {
            $mail1=TRUE;
    }

    if($mail1) {

if(is_numeric($_GET['id']))
{

    $id = intval($_GET['id']);

    //Skal vi opdatere data?
    if(isset($_POST['update']))
    {
        $navn = mysql_real_escape_string($_POST['navn']);
        $mail = mysql_real_escape_string($_POST['mail']);
        $overskrift = mysql_real_escape_string($_POST['overskrift']);
        $tekst = mysql_real_escape_string($_POST['tekst']);
        con_db();
        mysql_query("UPDATE logs SET navn = '".$navn."', mail = '".$mail."', overskrift = '".$overskrift."', tekst = '".$tekst."' WHERE id = $id LIMIT 1");
    }

    $query = mysql_query("SELECT * FROM logs WHERE id = $id LIMIT 1");
    if(mysql_num_rows($query)==1)
    {
        $row = mysql_fetch_assoc($query);
    ?>
<link href="css.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>
<body><center><table style=\"border:1px dotted #000000\" cellspacing=\"0px\" cellpadding=\"0px\" width=\"500px\"><tr><td style="border:1px solid #000000" bgcolor='#d7d7d7' width="554px"><center>
<b>.:Logbog:.</b></center></td></tr>
</table><br />
<table class="maintable"><tr valign="top"><td>
<form action="logbog_ret.php?id=<?php echo $id ?>" onSubmit="return check_data(this)" method="post" name="form1" id="form1">
<center><font size="3px" style="font-weight:bold">Ret Logbogs-besked</font>
<table width="300">
<tr valign="top">
    <td id="left">
        <b>Navn:</b>
    </td>
    <td id="right">
        <input name="navn" type="text" id="navn" value="<?php echo $row['navn'] ?>"/></td>
</tr>
<tr valign="top">
    <td id="left">
        <b>E-mail:</b>
    </td>
    <td id="right">
        <input name="mail" maxlength="100" type="text" id="mail" value="<?php echo $row['mail'] ?>"/></td>
</tr>
<tr valign="top">
    <td id="left">
        <b>Overskrift:</b>
    </td>
    <td id="right">
        <input name="overskrift" type="text" id="overskrift" value="<?php echo $row['overskrift'] ?>" /></td>
</tr>
<tr valign="top">
    <td id="left">
        <b>Tekst:</b>
    </td>
    <td id="right">
        <textarea name="tekst" cols="30" rows="15" id="tekst"><?php echo $row['tekst'] ?></textarea>
    </td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2"><center>
<input id="submitknap" type="submit" name="Submit" value="Submit" />

</center>
</td>
</tr>
</table>
<?php
close();
?>
<a href="logbog_show.php" target="_self">Gå til logbogen</a></center>
</form></td></tr></table></center>
<center>

    <?php
    }

    echo "<font style=\"font-size: 10px\">Logbogsbesked er rettet d. ".$dato." kl. ".$tid." <br>
    Din IP-Adresse er også logget som: ".$_SERVER['REMOTE_ADDR']." !<br></font>
    <a href=\"logbog_show.php\">Gå til Logbog</a> <br>";
    }else{
        echo $message."<br>";
        echo "<a href=\"logbog_show.php\">Gå til Logbog</a> <br>";
    }
?></center></body></html>
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. juni 2007 - 08:56 #3
Og der stod jeg så af. Gider ikke det med at flette kode ind i eksisterende kode desværre.