Avatar billede thomas82 Nybegynder
21. juni 2007 - 14:39 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hvordan afinstallere man Windows XP

Hej Eksperten!

Jeg har windows XP til at ligge på min computer, men vil gerne have en anden version af XP lagt ind. Jeg har prøvet at boote med en gammel Win 98 cd, men kan kun komme ind i dos via den fejlsikrede tilstand, og derfra kan jeg ikke formatere mit c drev, da der står at drevet er i brug.

Kan nogen hjælpe mig med, hvordan jeg finder ind i dos uden at XP startes op, så jeg kan få formateret mit c drev?
Avatar billede screem_brille Novice
21. juni 2007 - 14:41 #1
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juni 2007 - 16:04 #2
Du starter simpelhen op med din windowsXP og går ind under "R" der skriver du
format C: så bliver du spurgt om du vil formatere, og så er det jo bare at trykke på "J"
Men du kan også bare starte en installation af XP, så får du muligheden for først at
formatere inden install.
Avatar billede screem_brille Novice
21. juni 2007 - 20:26 #3
hvorfor gøre det via en command prompt, når man kan gøre det med grafisk brugerflade lige efter ? (ved at undlade at trykke på r)
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juni 2007 - 21:17 #4
Screem - Det er jo også det jeg skriver:
"Men du kan også bare starte en installation af XP, så får du muligheden for først at
formatere inden install."
Avatar billede thomas82 Nybegynder
21. juni 2007 - 21:43 #5
Har prøvet at trykke på "r" med XP cd'en i og den begynder dermed også at installere XP påny men får ikke mulighed for at formatere idet den vil ligge den nye XP oven på den gamle hvilket systemet fraråder da man så vil have to styresystemer. Hvordan får jeg formateret?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juni 2007 - 21:49 #6
Jeg mener nu stadig man får mulighed for at formatere ved install.
Men under alle omstændigheder, hvis du når der er mulighed for at vælge mellem
"R" og install, vælger at trykke på "R" så kommer du ind i consollen og ikke
ind i install. Det er jo derfor der er de 2 valgmuligheder. Det er det samme
sted hvor man kan prøve at reparere boot sektoren osv.
Avatar billede screem_brille Novice
21. juni 2007 - 21:51 #7
du gør et eller andet forkert ;) men hent killdisk fra killdisk.com, så slettes ALT på harddisken.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juni 2007 - 22:07 #8
Ja du gør noget forkert. Prøv igen, så går det hurtigt. Killdisk tager flere timer.
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. juni 2007 - 22:20 #9
Det er ganske simpelt faktisk ;)
Hvis man husker på at R står for repair eller reinstall, så giver det sig selv ;)

Hvis windows skal installeres fra bunden må der IKKE på noget tidfspunkt trykkes på R :)
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juni 2007 - 22:41 #10
Her er hvad der helt konkret står på den blå skærm:

Hvis du vil installere Windows XP, skal du trykke på ENTER

Hvis du vil reparere Windows XP-installationen ved hjælp af
genoprettelseskonsollen, skal du trykke på R.

Hvis du vil afbryde installationsprogrammet uden at installere
Windows XP, skal du trykke på F3

Så det er altså muligheden R. du skal trykke på.
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. juni 2007 - 22:56 #11
fri4alt - nej :)

"Hvis du vil installere Windows XP, skal du trykke på ENTER"

Trykkes der enter får man mulighed for at formattere.

Trykkes der R, vil Windows lave en geninstallation/repair.

Altså skal han trykke enter.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juni 2007 - 23:11 #12
stigers - Det er faktisk afskrevet direkte fra WindowsCDén
Jeg satte den i og genstartede, for at kunne afskrive hvad der stod.
At det forholdt sig sådan vidste jeg på forhånd. jeg ville bare have
Microsoft egen formulering, så spørgeren ikke kunne gå galt.

Citat:"Hvis du vil installere Windows XP, skal du trykke på ENTER"

Spørgeren vil gerne formatere, derfor skal han trykke på R.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. juni 2007 - 23:58 #13
Har du overskrevet din HD med Killdisk? Eller hvad er begrundelsen for at acceptere
screem brilles svar?
Avatar billede screem_brille Novice
22. juni 2007 - 00:02 #14
min ikke det skyldes at det står i det link jeg gav hvordan man formaterer og derefter installerer windows.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 00:09 #15
Ja det er jo det jeg gerne vil vide, for det var jo ikke det han begyndte med.
jeg finder det er mærkeligt - og imod reglerne - bare at lukke på den måde.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 00:13 #16
Og hvad med stigers, har du fundet ud af at du ikke havde ret:)
Avatar billede screem_brille Novice
22. juni 2007 - 00:32 #17
js har skam ret i det han skriver ;)

og nej det er ikke imod reglerne, men ellers må du jo anmelde spørger og/eller mig (men kan ikke se for hvad).
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 01:27 #18
Nej stigers har ikke ret. Når man trykker på R. kommer man ind i konsollen, hvor
man kan skrive sådan noget som format C: eller fixboot osv.
Der må være noget galt med komunikationen i mellem os:)

Og jo, i reglerne står der noget om, at man skal fortælle hvad løsningen var,
ligesom der står noget i retning af, at man skal være høflig overfor de, som
forsøger at hjælpe. Og det er vel heller ikke for meget forlangt.
Men at anmelde spørgeren for det, vil da være helt til grin.
Angående lukning af spørgsmålet, kan jeg slet ikke se hvor du kommer ind i billedet.
Du kan da ikke være ansvarlig for spørgerens handling.
Avatar billede screem_brille Novice
22. juni 2007 - 01:53 #19
der står i reglerne at man skal fortælle hvad løsningen var hvis man beholder point selv .

Jeg er utallige gange blevet anmeldt for at få point, og jeg ved ikke hvad se blot denne her ret nye tråd (der er jeg dog ikke anmeldt) http://www.eksperten.dk/spm/783907#rid6780533
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 02:08 #20
Det forstår jeg ikke. Man kan da  ikke anmelde en bruger for at få point?

Angående reglerne, her er et direkte citat:

"Nu fik jeg løst mit problem, er der mere jeg skal gøre?
Der er et par ting du bør gøre, den ene er at sige tak for hjælpen til de personer der har hjulpet dig eller prøvet på det.

Den anden er at fortælle hvordan du fik det løst, og hvilken løsningsmodel der virkede. Grunden er at andre en dag kan få glæde af din løsning, men hvis det ikke fremgår af tråden hvad løsningen var, er der ingen andre der kan bruge det."
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 02:15 #21
Måske skal jeg lige tilføje, at jeg aldig har anmeldt nogen, og der er ikke nogen
som har en dårlig karma fra mig. heller ikke dem som har givet mig dårlig karma.
Og spørgeren her får heller ingen dårlig karma af mig.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. juni 2007 - 08:08 #22
Sjovt nok...

For at formattere skal man trykke enter for at installere.
Trykker man R for man ikke mulighed for at formattere.

fri4alt få facts iorden ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. juni 2007 - 08:19 #23
P.s. trykkes der R kommer man i genoprettelseskonsol.
Gad vide hvorfor det kaldes genoprettelseskonsol?
Måske for at reparere systemet/genoprette... :D
Avatar billede screem_brille Novice
22. juni 2007 - 08:28 #24
og faktisk er den mulighed der ikke altid, nogle OEM skiver "mangler" genoprettelse konsollen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. juni 2007 - 09:58 #25
SB - ja XP "custom" OEM skiver fra hardwareproducenter kan mangle konsollen, men ikke skiver direkte fra M$ :)
Avatar billede morhan Novice
22. juni 2007 - 10:51 #26
Alle er vist helt med på, at "R" leder en til konsollen, også fri4alt. konsollen har en format kommando, som kan formatere harddisken. Det er en omvej til formatering, men det er muligt
Avatar billede nva Praktikant
22. juni 2007 - 10:57 #27
Avatar billede off-line Nybegynder
22. juni 2007 - 12:08 #28
Ja det er netop figur 2 jeg har citeret fra:) Og via R. kommer man ind i konsollen
hvor jeg selv har formateret en HD med kommandoen format C: