Avatar billede hairam Nybegynder
21. juni 2007 - 21:03 Der er 18 kommentarer

Printserver findes der en hvor jeg ikke skal have en PC

Findes der en box hvor jeg kan sætte min netværksprintere i og dele derfra. Dvs. så jeg ikke behøver at have en printserver stående og summe?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juni 2007 - 21:08 #1
Jada - sådan en hedder (surprise) Printserver boks....
Avatar billede hairam Nybegynder
21. juni 2007 - 21:09 #3
hehe.. kender du nogle gode du kan anbefale? EDB-priser gætter jeg mig til?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juni 2007 - 21:10 #4
Så du skal vælge hvor mange porte du vil have, og om det skal være USB eller Parallel porte.

Desuden bør du sikre dig at din printer også kan deles over sådan en boks. Hvis den er billig og skrabet kan den ofte ikke, mens de lidt bedre udstyrede og nyere printere som regel ikke har problemer. Hvilken printer er det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juni 2007 - 21:11 #5
Anbefalinger - ja, men det afhænger af pritneren. Lexmark printerserver til Lexmark printere, HP printerservere til HP printere.

En generel printerserver er dem fra Axis - men de er også i den dyrere ende...

Parallel eller USB?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juni 2007 - 21:13 #6
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=248788 er et eksempel... - men som sagt i den dyrere ende.
Avatar billede hairam Nybegynder
21. juni 2007 - 21:14 #7
Generelt Pris ikke så betydingsfuldt - Alle er netværksprintere så (10/100) netværksstik
Avatar billede hairam Nybegynder
21. juni 2007 - 21:19 #8
Er der en lille printserver fra hver?
Jeg håber at man kan dele dem som normalt windows-mæssigt dvs med en UNC adresse \\printserver\brotherH
Skal bruge det til tynde klienter på en hosted løsning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. juni 2007 - 22:04 #9
Øjeblik - det er en netværksprinter???? - Så tror jeg en af os har misforstået noget...

En printserver boks er 100% identisk med det indbyggede netkort i en netværksprinter, og bruges når man vil have en ikke netværksprinter koblet på nettet, uden at slutte den direkte til en PC.

Har printeren indbygget netkort, skal den blot tildeles en fast IP adresse.

Nu kan du installere en LOKAL!! printer på en PC, og undervejs, når du skal angive printerport, vælge at oprette en ny af typen TCP/IP. Her angiver du IP adressen, fortæller hvilken driver der skal bruges, og det er faktisk det...

På tynde klienter, ja.... - men de får jo tildelt printeren fra terminalserveren - så her skal printeren blot installeres på ovenstående måde.
Avatar billede hairam Nybegynder
22. juni 2007 - 07:54 #10
Hehe, ja det står øverst : )
Ja.det er så problemet i en tynd klient at der kan du ikke angive en TCP/IP port for dens netværksprintere - Kun en UNC adresse \\Servername\PrinterShare.
Derfor grunden til at prøve at undgå at have en ekstra PC til at share printere.
Den tynde klient har faktisk ikke en driver installeret du specificere hvad printeren skal hedde samt den før nævnte path.
Jeg har testet opstillingen på min tynde klient, jeg er helt åben for andre metoder til at mappe printeren på den tynde klient. Jeg ved faktisk ikke om printeren kan gives den path direkte i den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. juni 2007 - 08:24 #11
Jo, men som tynd klient er du vel koblet op imod en server?? Den kører forhåbentlig samtidig med de tynde klienter, og så er det jo her printeren skal tilsluttes...

Alternativt kunne du sætte en router op, der har printerport - eller en boks som denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=159498

Sådan en har jeg selv stående som netværksdisk og printerserver. Det er i princippet en minicomputer hvor du selv skal sætte en harddisk i. Den kører så et eller andet forudbygget linux system, så du kan sætte rettigheder op på biblioteker, og også sætte en printer til. Min gamle HP DeskJet 970cxi kører fint på USB porten. Den har IKKE parallelport.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. juni 2007 - 08:25 #12
Hov - og den tilgår jeg neop som \\DNSNavn\USBPrinter
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. juni 2007 - 08:25 #13
:-) neop = netop
Avatar billede hairam Nybegynder
23. juni 2007 - 21:40 #14
Lidt om setup ved klienterne
Netværksprinter
    |
    v
Thin Client  ->    Internet  ->      Hosted Server
                                        Terminal klient (RDP)

Har du set om du kan tilslutte en netværksprinter til den box du skriver om. Dvs. lave en TCP/IP port til en printer?
Installere man printere driver på den også? - Og hvis så anvender man special drivere eller er det bare xp drivers.
Det lyder som om at det er en løsning for mig.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. november 2007 - 15:35 #15
Hovsa - fik aldrig vendt tilbage her....

Nej, man installerer ikke drivere på disse bokse - driveren skal installeres direkte på klienten, der så blot printer direkte til en given TCP/IP port (eller \\server\DNS-navn).

Jeg har ikke prøvet over internettet, så jeg aner ikke om det er muligt.
Avatar billede hairam Nybegynder
28. november 2007 - 20:59 #16
Helt Iorden. Det var nødvendigt at få fat i en server der kunne stå for print hos dem. Ellers skulle deres bogholder, der havde den eneste PC i huset have alle printere logget på hendes maskine.
Det kan selvfølgelig være en NAS server kan være printserver?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2007 - 21:32 #17
Når du skriver "Printere" - altså i flertal, så tror jeg ikke en "hjemme-lavpris" NAS server kan være med. Den vil typisk kun kunne håndtere én printer.

Så ville jeg prioritere en billig NAS server som storage, og så en helt almindelig printserverboks (uden alt muligt fitlifut) som... - øh, ja - printserver.

En printserver har typisk 1-3 porte, parallel eller USB. Så afhængig af antallet af printere, kan man måske nøjes med én...

Og for at vende tilbage med internet print - så burde det jo kunne lade sig gøre på alle enheder, hvis bare man finder ud af hvilken port print kører på, og så router porten til den givne printserver. Jeg ved desværre ikke hvilken port man printer på.... - jo, for resten. Det er vel egentlig port 9100, 9101 og 9002 for printerport 1, 2 og 3. Altså på en almindelig printserver...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. november 2007 - 21:33 #18
Og husk iøvrigt at det bestemt ikke er alle printere der egner sig til at blive sat på netværket.