Avatar billede trillo Nybegynder
22. juni 2007 - 20:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fejl i INSERT string

Hej eksperter,

jeg har grublet længe over denne kode, kan simplet hen ikke finde fejlen så jeg håber i kan finde den

her er koden:

Først er der et dokument med formen

<body>
<table width="400">
<tr>
<td><form method="post" action="Admin_AddNewsInsertDB.asp">
<table>
<tr>
<td width="20"><input type="radio" value="News" name="Type"></td><td width="50">News</td>
<td width="20"><input type="radio" value="Info" name="Type"></td><td width="50">Info</td>
<td width="20"><input type="radio" value="Announcement" name="Type"></td><td width="90">Announcement</td>
<td width="150"></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="7"><input size="65" type="text" name="Headline" value="Headline"></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="7"><textarea cols="65" rows="10" type="text" name="Content"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="7" width="400">
</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="4"><input type="submit" value="Submit" name="Submit"><input type="reset" name="reset" value="Cancel"></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="4">
<%
Response.Write(Request.QueryString("msg"))
%>
</td>
</tr>
</table>
</form>
</td>
</tr>
</table>
</body>

og dernæst den asp fil som indsætter i Databasen:

Fejl koden:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO statement.

Admin_AddNewsInsertDB.asp, line 20

Linje 20 er linje med Conn.Execute

<body>
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.connectionstring = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};" & _
            "DBQ=" & Server.MapPath("DB/database.mdb") & ""

Conn.Open connectionstring

set rs = Conn.Execute("SELECT Username FROM Users Where ID= " & Session("ID") & "")

Conn.Execute("Insert into News (Type,Headline,Content,Author,Time,Date) values('" & Request.Form("Type") & "','" & Request.Form("Headline") & "','" & Request.Form("Content") & "','" & rs("Username") & "','" & FormatDateTime(Now, vbShortDate) & "','" & FormatDateTime(Now, vbShortTime) & "')")

strLink = "Admin_AddNews.asp?msg=News%20Added"

Response.Redirect(strLink)

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
</body>

ville været meget glad hvis i kan finde svaret.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
22. juni 2007 - 21:18 #1
hmm...

umiddelbart er der vidst flere problemer i din INSERT...

Conn.Execute("Insert into News ([Type],[Headline],[Content],[Author],[Date],[Time]) values('" & Request.Form("Type") & "','" & Request.Form("Headline") & "','" & Request.Form("Content") & "','" & rs("Username") & "','" & FormatDateTime(Now, vbShortDate) & "','" & FormatDateTime(Now, vbShortTime) & "')")

Vil mene den skal se ud sådan nogenlunde som det her...
type, date og time er reserverede ord i access, altså de benyttes til fx. funktionsnavne. Derfor har jeg sat en [] omkring dem, på den måde undgåes denne fejl... så havde du byttet om på time og date felterne (du satte datoen ind i time, og klokken ind i date).
Hvis ovenstående ikke virker, så kan det være du skal sætte en # i stedet for ' omkring værdierne i din values...

Håber det virker for dig ;-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juni 2007 - 21:39 #2
Og så skal du ikke bruge en Request.Form("Type") (osv) ukritisk i en SQL-sætning. Læs på nettet om SQL-injektion, inden din side kan ses på nettet!
Avatar billede trillo Nybegynder
22. juni 2007 - 22:08 #3
1: tusinde tak, det virker nu :)
bare kom med et svar og så får du dine points :)

2: Jeg har læst lidt om det der SQL-injektion men så vidt jeg kan se burde min

<%
Private Function SQLPrep(tVar)
    tVar = Replace(tVar, "\", "\\")
    tVar = Replace(tVar, "'", "\'")

    tVar = Trim(tVar)

    SQLPrep = tVar
End Function
%>

Forhindre det?

eller er det bare mig der er helt galt på den?
Avatar billede trillo Nybegynder
25. marts 2008 - 22:42 #4
wee