Avatar billede powerbart Nybegynder
24. juni 2007 - 14:28 Der er 14 kommentarer

Nogen siger java er langsomt?

Og ofte har jeg hørt, "Er java ikke langsomt?"

Som svar på dette, har jeg nu kodet (måske) verdens hurtigste open-source java webshop! ...

Og det er blot mig der har kodet dén ;-) Der findes super eksperter der sikkert kan kode noget der kører hurtigere :-)

Link til verdens hurtigest open-source java web-shop: http://www.ink-house.dk

Projektet bygger på www.dotii.com version 0.3 og Ajaxtags næst nyeste beta release ;-) (Men det virker, hehehe)

--

Kender du en bedre demostration af java's sande hastighed? Som "dødelige" mennesker kan forholde sig til?

-- Sebastian
Avatar billede Slater Ekspert
24. juni 2007 - 14:43 #1
Der er da ikke noget Java? :s
Avatar billede powerbart Nybegynder
24. juni 2007 - 14:45 #2
???

Det er vel java-ekspertene der kender nogen eksempler?

Jeg har en C++ udvikler jeg skal "overbevise" om at vi skal kode vores næste open-source projekt i java og ikke i C.... For hans hastigheds-argument holder ikke! ... Hvor skal man ellers spørge?
Avatar billede Slater Ekspert
24. juni 2007 - 14:48 #3
Selv ???

Der er så vidt jeg kan se ikke brugt noget som helst Java på den side. Hvor mener du det er?
Avatar billede snowball Novice
24. juni 2007 - 14:50 #4
viperine: Siden er programmeret i JSP - JavaServer Pages ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/JavaServer_Pages
Avatar billede Slater Ekspert
24. juni 2007 - 14:52 #5
Så det er på serveren. Tænkte det nok - i så fald kan vi jo overhovedet ikke se om den er hurtig eller ej.
Avatar billede powerbart Nybegynder
24. juni 2007 - 15:39 #6
Serveren er en gammel karl, med et par gamle SATA eller ATA diske, fra da de kom frem...
cat /proc/cpuinfo

processor      : 0
vendor_id      : GenuineIntel
cpu family      : 15
model          : 2
model name      : Intel(R) Xeon(TM) CPU 2.66GHz
stepping        : 5
cpu MHz        : 2657.852
cache size      : 512 KB
physical id    : 0
siblings        : 2
fdiv_bug        : no
hlt_bug        : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu            : yes
fpu_exception  : yes
cpuid level    : 2
wp              : yes
flags          : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov
pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm
bogomips        : 5308.41

processor      : 1
vendor_id      : GenuineIntel
cpu family      : 15
model          : 2
model name      : Intel(R) Xeon(TM) CPU 2.66GHz
stepping        : 5
cpu MHz        : 2657.852
cache size      : 512 KB
physical id    : 0
siblings        : 2
fdiv_bug        : no
hlt_bug        : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu            : yes
fpu_exception  : yes
cpuid level    : 2
wp              : yes
flags          : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov
pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm
bogomips        : 5308.41
Avatar billede powerbart Nybegynder
24. juni 2007 - 15:44 #7
Og så er maskine rimelige meget belastet... For der kører meget, pt. ca 1100 processor. Og den swapper også konstant :-) Og en MySQL i bunden med ca. 50 request per sekund....

Så serveren er ikke i top - det er ren java programmering der giver hastigheden ;-)

Dump af top:

top - 15:43:49 up 274 days, 13:43,  3 users,  load average: 0.90, 0.85, 0.82
Tasks: 1116 total,  2 running, 1114 sleeping,  0 stopped,  0 zombie
Cpu(s):  16.1% user,  8.2% system,  4.4% nice,  71.3% idle
Mem:  2068140k total,  1989192k used,    78948k free,  252372k buffers
Swap:  8393920k total,  2786276k used,  5607644k free,    27224k cached
Avatar billede powerbart Nybegynder
24. juni 2007 - 15:46 #8
Men jeg har købt et par nye Sun svin, Sun Fire 2200X ... for 14.000 per stk. Men her kan alt jo kører hurtigt :-)
Avatar billede Slater Ekspert
24. juni 2007 - 16:19 #9
Ookay :) Men har du da prøvet med et tilsvarende C++ program, for at kunne sammenligne?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2007 - 17:24 #10
Der er vel ikke nogen der er i tvivl om at man kan lave store og hurtige web sites
i Java. Java er faktisk ret dominerende blandt de meget tunge web sites (Ebay
klassen).
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2007 - 17:25 #11
Det at Java er langsomt er sådan en myte med at en eller ander har en nabo hvis
nevø i 1995 kørte i Java program som var enormt langsomt.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2007 - 17:26 #12
Der er lidt test her:
  http://www.eksperten.dk/artikler/67

(jeg har også nyere versioner af test programmet)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juni 2007 - 17:29 #13
En nyere Java er for alle praktiske formål lige så hurtig som C++ til lange beregninger.
For praktiske formål betyder at der er større forskel på de forskelle Java og de forskellige
C++ compilere end der er mellem sprogene.

Der er kun få ting som du skal være opmærksom på:
  - opstart af et Java program tager mere tid end et C++ program fordi Java environment
    skal initailisers og koden skal JIT'es
  - det er umuligt (medmindre du bruger J2ME) at lave et Java program med
    et meget lille memory footprint
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2007 - 22:33 #14
Tid at få afsluttet her ?