Avatar billede bipbipbip Nybegynder
28. juni 2007 - 19:01 Der er 27 kommentarer og
4 løsninger

Ondt i armen/håndledet

Aloha,

Er der nogen som kan nogle gode trick ifht. hvis man har ondt i armen/håndledet pga. for meget computer arbejde.

Jeg har prøvet en trackball, men den gjorde kun ondt værre.

Pause, som ellers anbefales hist og pist, er ikke en mulighed, da mit firma kun tjener penge hvis jeg banker i tastaturet :(
Avatar billede word-hajen Nybegynder
28. juni 2007 - 19:53 #1
Så håber jeg sandelig, at det er dit eget firma, for at risikere at blive uarbejdsdygtig for altid (eller skulle omskoles), fordi man ikke kan sygemelde sig, er hul i hovedet (det er det i øvrigt også, selvom det er dit eget firma, men på en eller anden måde mere forståeligt).

Når det så er sagt:

Smid musen langt væk, brug genvejstaster, sørg for afvekskling i jobbet. Gå til massør, akupunktur.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. juni 2007 - 20:04 #2
Hvad med Rollermouse http://www.contour-design.com/Default.aspx?AreaID=7
???

Man vænner sig hurtigt til den.
Avatar billede a1a1 Novice
28. juni 2007 - 20:17 #3
du skal sørge for at dine arme (albuer) hviler på bordet ikke kun håndledne, det er meget vigtigt (og det skal de vist også kunne (arbejdstilsynet)). tastaturet skal ligge "fladt" ikke op af (riserene i bunden)

Hvis du ikke bruger musen meget kan det hjælpe meget med en "tegneplade" (kan ikke lige huske hvad de rigtigt), wacoom/waccom (eller noget ala det), laver nogle billige. Jeg har selv en, men jeg programmere kun og der kan man (jeg) snildt bruge det
28. juni 2007 - 20:30 #4
Avatar billede bipbipbip Nybegynder
28. juni 2007 - 21:39 #5
Jo, det er mit eget firma - men enig, det er hul i hovedet uanset hvad.

Er der nogen af jer der har haft samme problem? Hvad gjorde i?

Hvor længe var det nødvendigt at holde pause, hvis i gjorde det?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juni 2007 - 22:07 #6
jeg bruger 2 mus. jeg har trænet mig i også at bruge venstre hånd, det tager ikke
så lang tid, før hjernen har lært det nogenlunde. Og når jeg føler lidt træthed
i en hånd, skifter jeg til modsat mus. Grunden til at jeg har 2 mus er, at det
er meget nemmere, end at flytte rundt med 1. Jeg bruger computeren meget, og har
gjort det i flere år, uden nogen form for skade.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juni 2007 - 22:09 #7
Ps. Bordpladen skal give mulighed for at du kan hvile underarmen mod bordet.
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2007 - 00:04 #8
jeg havde selv på et tidspunkt små "symptomer" på det, men brugte min waccom plade, og det hjalp (spillede også en del på det tidspunkt), genvejs taster er også altid gode ;o)
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2007 - 00:09 #9
har også prøvet sådan en her:
http://www.data-larsen.dk/?Ergonomi%26nbsp%3B%26nbsp%3B:BarMouse%A0%A0
er nem at bruge (det var en hvor jeg arbejde som havde den (og jeg skulle tit hjælpe hende, med ting og sager))

men som jeg skriver tidligere er det meget vigtigt, uanset om du bruger mus, keyboard eller andet..
"du skal sørge for at dine arme (albuer) hviler på bordet ikke kun håndledne" (eller kun underarmen mod kanten af bordet, du kan kan jo prøve at mærke efter, hvis du trykker dig selv på underarmen (det kan mærkes), hvis det er mindre hårdt men hele dagen så...)
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2007 - 00:11 #10
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2007 - 00:14 #11
http://www.at.dk/sw4544.asp

ps: Selv om det er dit eget firma skal du overholde arbejdstilsynets regler, ellers KAN du få en bøde  ;o)
Avatar billede old-faithful Praktikant
29. juni 2007 - 02:05 #12
Jeg ved ikke om det hjælper på håndleddet, men her er et link til nogle Wacom digitizere (som a1 nævner i sit indlæg): http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=9&Sort=Wanted&Soegeord=wacom

Jeg har selv en som jeg bruger til mere kunstneriske projekter, men om det er godt for hånden, kan jeg ikke sige noget om - det er i hvert fald afvekslende ift. en almindelig mus.
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2007 - 03:28 #13
du bruger/har hånden på en anden måde (den er skrå (håndflade vs bord)), end på en mus, med en trackball har du også hånden i samme stilling (næsten) som en mus.

faithful -> ja de er også fede til f.eks. photoshop, da de også er trykfølsomme (en pensel, airbrush osv)
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2007 - 03:32 #14
jeg har kun en A5 størrelse så jeg skal ikke flytte hånden meget (en A4 eller A3, kan vel også blive "belastende")
Avatar billede ejvindh Ekspert
29. juni 2007 - 10:45 #15
Jeg har selv haft et lignende problem. Først prøvede jeg også nogle år med trackball, men efterhånden gav dette også spændinger/ømhed -- bare andre steder.

Efter at jeg er gået over til touchpad er det forsvundet. De er ret dyre, hvis man vil købe dem "løst" til fx en stationær computer, men jeg har selv fået sat et system op, så jeg kombinerer touchpaden fra en bærbar computer med et eksternt tastatur. Fordelen med Touchpad (hvis man får sat den rigtig op) er, at det er næsten umuligt at spænde i håndledet, når man bruger det.

Derudover er det også en god ide at lave jævnlig udstrækning. Det skal du dog nok have en fysioterapeut til at vejlede dig i, da man let kan komme til at gøre det forkert. Men hvis firmaet er så afhængig af din funktionsdygtighed, må de vel kunne financiere et sådant besøg *S*
Avatar billede cyberspace Nybegynder
29. juni 2007 - 12:30 #16
en god udstræknings øvelse for håndled er at strække underarm og presse hånden ned og bagud med den anden.

der findes også et program man kan installere på sin pc som starter op med et bestemt interval og viser dig nogle øvelser man kan lave for at undgå musseskader ogl. Kan ikke lige huske hvad programmet hedder men det er der sikker andre der ved incl link
Avatar billede word-hajen Nybegynder
29. juni 2007 - 17:41 #17
Tryg (forsikringsselskabet) har sådan et program, som cyberspace taler om. Det er rigtig godt til at huske en på, at NU skal man altså tage en pause og lige strække et eller andet :-) Derudover er der også en funktionalitet, der kan vise en, hvor meget man bruger musen i forhold til tastaturet.
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2007 - 18:54 #18
den stakkels mand har ikke tid til at lalle rundt og lave strækøvelser, jeg vil mene (min erfaring) at det vigtigste er at man "sidder" ordentligt, dvs. at man kan hvile sine arme på bordet...
En wacom tegneplade, eller en "bar-mouse" (mit tidligere link) er også godt, men hvis det eneste du støtter på er håndledet så kan du ikke gøre noget (tjo evt. styrketræning eller yoqa)
Der er mange der bruger et firkantet bord der kun er 80-90 cm bredt og hvis man (som jeg) har en 19" crt skærm er det næsten umuligt at side ordentligt. det kan også være godt (for nogen, jeg "gider" ikke) at have et (elektrisk) hæve-sænke bord så man kan stå op engang i mellem
Avatar billede a1a1 Novice
29. juni 2007 - 18:55 #19
(no offence bibibob, jeg gidder (heller ikke) at løbe rundt)
Avatar billede word-hajen Nybegynder
29. juni 2007 - 19:24 #20
-> a1. Jeg er enig med dig i, at det vigtigste naturligvis er, at man sidder ordentligt, men at man tager en pause engang imellem, hvor man lige strækker sig en gang, er ikke at lalle - det hedder at passe på sig selv.
Avatar billede ejvindh Ekspert
29. juni 2007 - 20:18 #21
Ja, jeg ved da helt ærligt heller ikke rigtig, hvad der tager længst tid: at strække ud i håndleddet eller at holde en pause... Hvis nu a1 holder sig til at give de råd, som han/hun har gode erfaringer med, i stedet for at nedgøre andres erfaringer, så tror jeg vi får en bedre stemning i tråden. :-)
Avatar billede hhjensen Nybegynder
01. juli 2007 - 22:49 #22
...og så husk at arbejde med musearmen foran midterlinien af kroppen. Hvis du arbejder med musen ude til enten venstre eller højre side belaster du din skulder for meget. Det bliver næste sted du får ondt.

Se eventuelt også http://www.at.dk/sw4544.asp (arbejdstilsynet om skærmarbejde)
Avatar billede bipbipbip Nybegynder
02. juli 2007 - 00:17 #23
Tak for de mange tips, især cyberspace' program er alletiders.

... men hvorfor i alverden kan jeg ikke give point til andre end a1 og hhjensen? Der er squ da mange af jer som fortjener nogle point som tak for de gode tips.
02. juli 2007 - 00:23 #24
Ping...

En lille smule - deles med alle andre...
Avatar billede cyberspace Nybegynder
02. juli 2007 - 12:20 #25
her er også et svar
Avatar billede cyberspace Nybegynder
02. juli 2007 - 12:20 #26
ups skulle have været et svar
Avatar billede a1a1 Novice
02. juli 2007 - 14:17 #27
ejvindh -> hvad mener nu med at jeg nedgør andres erfaringer?
Avatar billede ejvindh Ekspert
02. juli 2007 - 20:57 #28
@a1: Når du kalder udstrækninger for at "lalle rundt", så synes jeg det lød lidt nedsættende.
Avatar billede a1a1 Novice
03. juli 2007 - 12:33 #29
det er jo ham selv der siger at han ikke har tid til at holde pause og strække ud, derudover skriver jeg jo også, lige bagefter: (no offence bibibob, jeg gidder (heller ikke) at løbe rundt)

;o)
Avatar billede 2010 Nybegynder
18. juni 2013 - 12:46 #30
Hej Aloha.

Du skulle prøve at bruge en albuestøtte fra www.baze-art-living.dk
Den hedder Ergodyne Proflex 500 og er super god.

Nok lyder det mærkeligt at det er en albuestøtte og ikke en håndledsstøtte, men den går ind og letter diverse tryk på håndledet. Jeg bruger den selv, faktisk altid. Når dine smerter er forsvundet virker dem nemlig forebyggende.
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2013 - 19:06 #31
Genoplivning af en 6 år gammel tråd med noget der ligner en reklame?