Avatar billede teamlh Nybegynder
02. juli 2007 - 11:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

valg af Linksys router

Jeg er ved at studere hvilken router jeg skal investere i - når nu man skal skifte alligevel.
Jeg har pt. en Sitecom WL-114 som har problemer med at nå fra kælder til stueetage og der er ingen jern i konstruktionen, det er nemlig tjekket.
valget mellem følgende modeller:
WRT54GR (rangebooster)
WRT54GS (speedbooster)
Hvilken en vil være at foretrække - det skal måske lige nævnes at der i området hvor jeg bor er tre andre med trådløse net som jeg absolut ikke har problemer med at se og der er signalet endda bedre en det er fra min egen i kælderen!
Avatar billede madcyberrunner Nybegynder
02. juli 2007 - 12:28 #1
Jeg har selv arbejdet med en del forskellige routere, og linksys er faktisk dem jeg har haft flest problemer med at sætte op i forbindelse med krypteret adgang på trådløst.

Prøv at kigge på SMC routere. Dem har jeg god erfaring med. www.smc.com
Avatar billede der_kommandant Praktikant
03. juli 2007 - 13:06 #2
Du behøver slet ikke at investerer i de dyre modeller af Linksys for at løse dit problem. Køb en af de gode og billge som f.eks Linksys WRT54G - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18516. Herefter søger du på google efter DD-WRT firmware opdateringen til din Linksys router. Når denne er installeret får du adgang til en lang række ekstra faciliteter i routeren. Du kan bl.a. "skrue op" for sende- og modtage signalet til næsten det dobbelte. DD-WRT firmwaren giver dig også forbedrede muligheder mht. krypteret adgang samt port-administration.
Avatar billede teamlh Nybegynder
03. juli 2007 - 14:39 #3
Det lyder skønt og det vil jeg afprøve - jeg havde også en lille snak med vores it mand på jobbet og han sagde præcis det du siger, med undtagelse af firmware - hvilket jeg vil afprøve når jeg får fat i den. Har netop bestilt den.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
03. juli 2007 - 14:54 #4
Du kan også hente en anden firmware - HyperWRT. Den har ikke så mange muligheder, men den er gratis...
Avatar billede goodhumour Nybegynder
03. juli 2007 - 23:07 #5
Hvis det endelig skal være Linksys WRT54, skal det være WRT54GL med større og bedre firmware i form af en Linux core. Det er dog stadig gammel 802.11g teknologi. Jeg ville vælge draft-N feks. Linksys WRT300N. Den er klippestabil og har god rækkevidde (betydeligt længere end WRT54)
Avatar billede der_kommandant Praktikant
04. juli 2007 - 10:01 #6
-> goodhumour
Du har selvfølgelig ret i, at en Linksys WRT300N er bedre end en WRT54. Jeg mener imidlertid, at det må være god "rådgivning", at tage udgangspunkt i hvilke behov routeren skal opfylde for køberen. Jeg har taget udgangspunkt i, at anbefale et produkt der prismæssigt svarer til hvad en sitecom WL-114 koster. I forhold til en WRT54G, er WRT300N over dobbelt så dyr, og anvender teknologi der endnu ikke er så udbredt.
Avatar billede teamlh Nybegynder
04. juli 2007 - 10:37 #7
Mht N-teknologien - kræves der så ikke at de enkelte stationer der skal koble op også skal have Linksys? Det er det jeg har forstået?
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
05. juli 2007 - 09:48 #8
802.11n (300Mbps) kræver selvfølgelig at de klienter der kobler op, også er 802.11n kompatible. Hvis en "normal" klient der kun understøtter 802.11g (54Mbps) skulle koble på, vil denne så kun kunne udnytte G-standarden. Det er dog ikke noget krav at alle klienter benytter hardware fra samme producent. Men husk at n-standarden stadig er draft, og derfor kan der godt være konflikter mellem forskellige producenters produkter (selvom jeg aldrig har oplevet det).