Avatar billede lklingenberg Nybegynder
02. juli 2007 - 14:05 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Maksimal størrelse af intern harddisk

Hi E,

Jeg har en gammel PC stående som server. Det er en 400MHz Celeron, 256MB RAM klon med et Abit BE6 bundkort. Jeg bruger primært serveren som filbackup, men jeg er så småt ved at løbe tør for harddisk plads - specielt efter at jeg har fået digitalkamera...

Spørgsmålet er så, om jeg skal anskaffe en ekstern harddisk til USB, som så kobles til serveren eller om jeg skal anskaffe en ny intern haddisk til serveren. Jeg vil helst blot sætte en ny harddisk i serveren, men jeg er dog lidt i tvivl om, hvor stor en harddisk den gamle maskine kan klare. Er der nogen, der har kendskab til dette?

/Lars
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 14:08 #1
BIOS kan ret sikkert maks se 128GB, men det board er med en ATA66 kontroller, så en billig ATA133 eller bedre en SATA controller vil være mere fornuftigt (da du så kan genbruge diskene senere) og opnå en større hastighed, pga det bedre interface.
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 14:09 #2
usb muligheden ville jeg også fravælge, da det board ikke har USB2, og vil derfor overføre med maks 12.5Mbit som er maks hastighed for USB 1.1.
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
02. juli 2007 - 14:35 #3
Jeg er temmelig blank hvad angår hardware, så jeg skal lige forstå dig ret... Hvis jeg sætter en SATA controler i bundkortet (er det et pci-kort?), jeg udover bundkortets begrænsninger?
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 14:42 #4
ja hvis du f.eks sætter et SATA pci controller kort i, så er det det kort der styrer hvor store diske der kan benyttes (og da de er 48bit capable, så har du ingen problemer med det), og det er ikke svært at montere dsådan et kort, medmindre man er blind, mangler alle fingre, eller ikke ved hvad en skruetrækker er ;)
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
02. juli 2007 - 15:00 #5
Ah, pci kort har jeg da flået ud og ind af en maskine, så det går nok. ;-)
Kan du komme med et forslag til en billig SATA controller - jeg tænker ikke, at den server overlever mere end et års tid endnu. Så køber jeg nok en ny maskine i stedet - og her kunne den nye harddisk jo passende indgå.
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
02. juli 2007 - 15:22 #7
Puha, der er mange. Et par opklarende spørgsmål:
1) Man kan vælge mellem forskellige PCI typer (PCI 32, PCI 64, PCI X). Hvilken type understøtter mit gamle bundkort?
2) De forskellige kort har forskellige overførselshastigheder. Hvor stor betydning har det og skal det 'synkroniseres' med harddisken?
3) Skal man bruge RAID harddiske til SATA? Eller hvordan hænger de to ting sammen?
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 15:39 #8
der er 2 hastigheder, 150MB per sek, og 300MB pr sek, ingen af delene kan du udnytte, for PCI32/33Mhz (som 99.999% af alle desktop bundkort) er udstyret med kan maks overføre 133MB pr sek.

RAID er når man kobler 2 eller flere diske sammen, så man enten opnår sikkerhed, eller hastighed, (eller en kombination), med kun en disk kan man ikke lave et RAID.
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
02. juli 2007 - 16:07 #9
Ok, jeg kan bare se, at der står RAID ved mange af modellerne - men det er måske fordi de både kan bruges til almindelig SATA harddiske og samtidig kan sidde i RAID med en anden SATA harddisk?
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 16:15 #10
det er korrekt, men bemærk prisen på de raid controllere (de fleste af dem er ret dyre), og er også meget overkill til det du skal bruge dem til, har personligt lige købt en 3ware 8506-12 det er en 12 kanals SATA controller, nypris ca 8500,- det kan du nok godt se ikke er det du skal gå efter ;)
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
02. juli 2007 - 16:28 #11
Tak for crash-kurset i harddiske :-)

Jeg har udset mig disse:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=177971 (kender ikke mærket)
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=92892 (har haft WD før)

/Lars
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 16:35 #12
der ville jeg nok isteder for den controller købe en af dem på qxl til 135 + porto, der får du nemlig 4 kanaler ;)

disken er god nok, ville dog vælge en 320GB pga den lille prisforskel, men det kommer jo ligeså meget an på hvor meget plads du har brug for ;)
Avatar billede lklingenberg Nybegynder
02. juli 2007 - 17:04 #13
jeg tror 250 GB fint dækker mine behov - som sagt skal jeg nok ud og købe en ny server, og på det tidspunkt kan man sikkert få en meget billigere og større harddisk - eller også har teknologien ændret sig...

ang. controller, så betyder de få håndører vist ikke så meget, og jeg har kun brug for én port alligevel. Da jeg kan købe det hele samlet hos fx getmore sparer jeg lidt fragt ift. at skulle købe to forskellige steder.

endnu engang tak for din tid og din vejledning.
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 17:07 #14
det var så lidt ;)