Avatar billede kimdolleris Nybegynder
04. juli 2007 - 14:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Erstatte url

Hej!

Jeg har lige spurgt i php-kanalen, men har lige fundet ud af at den akutelle sag skal ligge på en win (asp) server...

http://www.eksperten.dk/spm/786171

Det handler om at jeg vil sjule min url'er og i stedet have en "default.asp?id=1" ind (eller noget tilsvarende). Hvordan gør jeg det i asp ?

På forhånd tak!
Avatar billede fennec Nybegynder
04. juli 2007 - 17:25 #1
Den link type du efterspørger, er normalt noget man får via et CMS (Content Management System), hvor siderne bliver gemt i en database.

Der svare ID'et så til rækkens ID i databasen.

Vil du have dine links på denne måde, kan du lige så godt gøre det rigtigt og lægge din HTML kode i en database...

Kender du noget til databaser, CMS og WYSIWYG (What You Se Is What You Get) editor?
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
04. juli 2007 - 19:33 #2
Lige præcis... men man kan godt snyde lidt uden at skulle have et kæmpe system bag sitet...Se fx den post omkring det samme bare i php...

Altså en asp fil der giver mine htmls et id og derefter includer :O)

(Og ja jeg kender godt til db, cms og wysiwyg - bare ikke programmeringen af dem ;-))
Avatar billede and_ Nybegynder
04. juli 2007 - 23:33 #3
du kan bruge server.transfer() fx.

Den er stort set det samme som response.redirect()
Hvor responsen skifter url'en i adressebaren sørger server.transfer() for at holde den.

Se evt. følgende link:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms525800.aspx
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
05. juli 2007 - 10:57 #4
Hmm.. det er måske ikke så simpelt...

Se php-eksemplet her:
<?php
if(isset($_GET['p'])) {    $p = $_GET['p']; }
else { $p = 1; }

switch($_GET['p']){
  case 1:
      include('forside.html');
  break;
  case 1:
      include('side2.html');
  break;
  case 1:
      include('side3.html');
  break;
  default:
      include('404.html');
  break;
}

?>

Så vidt jeg kan læse så er den eneste funktion at give de forskellige html'er et 'navn' og derefter include hele siden. Kan det virkelig ikke gøres lige så simpelt i asp? Hvis det kræver at jeg omdøber fra html til asp så gør jeg det.

Altså:

forside.html ---> default.asp?id=1
side2.html ---> default.asp?id=2
side3.html ---> default.asp?id=3

etc...

:O)
Avatar billede fennec Nybegynder
05. juli 2007 - 10:58 #5
Så bruger du bare execute:

<%
ID = Request.querystring("ID")&""
if ID = "1" then
  server.execute("forside.htm")
elseif ID = "2" then
  server.execute("kontakt.htm")
elseif ID = "3" then
  server.execute("beskrivelse.htm")
elseif ID = "4" then
  server.execute("datablad.htm")
else
  'Default side
  server.execute("forside.htm")
end if
%>
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
05. juli 2007 - 11:31 #6
Så jeg smider den kode i en default.asp (som det eneste indhold) ?
Avatar billede fennec Nybegynder
05. juli 2007 - 11:52 #7
Jeps.
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
05. juli 2007 - 12:20 #8
Jamen det er jo smukt! Takker! Svarer du lige?
Avatar billede fennec Nybegynder
05. juli 2007 - 12:29 #9
.o) <-- One Eyed Jack