Avatar billede loki1303 Nybegynder
06. juli 2007 - 12:08 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål

Hej jeg ved ikke om dette er det rigige forum.
Jeg har lidt af et problem min com. Jeg ved ikke om det er mit bundkort min harddisk eller noget helt andet.
Min computer vil ikke starte op. Når jeg tænder den står den fast på billedet med mit bundkort. Og så går den ikke videre.
Jeg kan så trykke TAB F8 for system configuration
og F9 for booting device after post.
Når jeg så går ind i booting device after post og indsætter min installerings cd med windows xp så skriver den " Installationsprogrammet fandt ingen harddiske på din com".
Efter mange forsøg kan jeg være heldig at den starter helt op men den går ud igen og så kommer der en melding om at den blev nød til at lukke for ikke at beskadige mit hardware.
Comuteren har gjort det før og det har hjulpet hver gang at formatere den. Når jeg har haft held til det. Men den kører så kun i et par mdr og så sker det samme igen.
Håber nogen har en løsning på mit problem.

Windows xp
Intel Pentium 4 3400 MHz
Sata Harddisk Maxtor 6L200M0
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. juli 2007 - 12:32 #1
I første omgang så tjek om dit sata kabel sidder ordenligt fast i bundkortet..
Du kan også hente maxblast hvis du ikke har en cd med den,og scanne den for fejl hvis det ikke virker..
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=MaxBlast_5&vgnextoid=7add8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD
Avatar billede darrich Novice
06. juli 2007 - 13:09 #2
Lyder til du har en problematisk harddisk med fejl på.

Prøv at boot på Windows cdrom og reparer installationen.
Hvis du ikke får lov til det skal du have en anden harddisk.
Avatar billede loki1303 Nybegynder
06. juli 2007 - 13:18 #3
Hej tak for svaret og linket. Den vil jeg bruge fremover. Hvad mener du med at scanne den for fejl
Mit sata kabel sidder ordentligt. Den har jeg tjekket nogle gange.
Nu hvor den kan starte op min computer så fryser den hvis jeg har mere end to programmer kørende. Den kan ikke rigtig trække noget mere. Jeg har ingen anelse om hvad det kan være
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. juli 2007 - 13:30 #4
Maxblast undersøger din harddisk for evt fejl,og retter dem hvis den kan det.

Hvor meget Ram har du i maskinen og hvilken Windows kører du med.For så kan det være et par ting..

Defragger du hardisken jævnligt..
Prøv at ryde lidt op i windows med CCcleaner..http://www.ccleaner.com/
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. juli 2007 - 13:31 #5
Men ja lyder som om din harddisk er syg,så kør maxblast i første omgang.
Avatar billede loki1303 Nybegynder
06. juli 2007 - 14:06 #6
Hvordan får jeg Maxblast til det. Jeg har hentet og installeret den. Altså hvis det er den som kan lave backup osv.
Jeg har 3,25 GB Ram og ja jeg defragger tit og bruger ccleaner.
Avatar billede loki1303 Nybegynder
06. juli 2007 - 15:15 #7
Okay jeg fandt ud af hvordan maxblast fungere. nu er den ved at scanne den for fejl
Avatar billede loki1303 Nybegynder
06. juli 2007 - 17:29 #8
Maxblast fandt ingen fejl. Selvom noget må der jo være galt med harddisken.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. juli 2007 - 18:47 #9
Når du siger den ikke vil tænde er det så efter en koldstart,eller efter den er gået ned.For du kan også have et varme problem,prøv at holde øje med din cpu temperatur..
Avatar billede loki1303 Nybegynder
06. juli 2007 - 19:17 #10
Det er altid efter en koldstart. og derefter har jeg så problemet. Jeg har lige hentet speedfan. Den siger Temp1 27C
                          Temp2 86C
                          Temp3 93C
                          HD    39
Det er da lidt voldsomt?
Avatar billede neoman Novice
06. juli 2007 - 19:20 #11
Jøsses - skal du køre en grill-bar ? :)
Avatar billede loki1303 Nybegynder
06. juli 2007 - 19:23 #12
Hehe nej helst ikk her på da.. Hvad betyder de forskellige Temp. Og hvad kan jeg gøre..
Avatar billede neoman Novice
06. juli 2007 - 19:24 #13
Hvis din com starter, så tror jeg speedfan tager fejl, fordi jeg har ikke hørt om nogen CPU som kan tage 93 grader. Måske skulle du gå ind i bios næste gang - derinde plejer der også være en temperaturvisning
Avatar billede neoman Novice
06. juli 2007 - 19:27 #14
Men varmeproblemer plejer at komme fra støv på køleribberne..som kan renses vha støvsufer og/eller vatpinde, så du kunne kigge derinde og se hvad der sidder på køleren. men jeg sys bare ikke dine symptomer lyder som et varmeproblem.
Avatar billede neoman Novice
06. juli 2007 - 19:29 #15
Du kunne evt prøve et andet sata kabel - jeg havde tit diverse problemos indtil jeg skiftede kablet ud.
Avatar billede loki1303 Nybegynder
06. juli 2007 - 19:47 #16
Okay jeg vil prøve at gå ind i min bios næste gang jeg starter den op igen. Jeg er lige hoppet på den bærbare :-) Nej jeg synes nu heller ikk at 93 grader lyder rigtigt. Jeg renser den tit for støv indvendig så jeg tror heller ikke det kan være det. Men jo måske jeg skulle prøve at skifte det kabel ud. Men ellers vil jeg tro at det er et problem med harddisken. Eller ??
Avatar billede neoman Novice
06. juli 2007 - 19:51 #17
Den melding den kommer med når den selv lukker - prøv at slå automatisk genstart fra, og næste gang det sker skriv meldingen og post den herinde. For det kunne også være andre ting - ram eller psu. Hvis du har mulighed for at tiltuske dig en anden PSU så er det det første sted jeg ville forsøge.
Avatar billede loki1303 Nybegynder
07. juli 2007 - 00:34 #18
Jeg startede op og lod den stå i min bios i 15 min. Min CPU var på 42
Er det for højt for 15 min