Avatar billede a_o Nybegynder
09. juli 2007 - 17:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

ændre ram på grafik

Kan man ikke selv fastsætte ramstørrelse på det indbyggede grafikkort?
Eller ændrer det sig selv efter behov.

Kører Ubuntu 7.04 og synes skærmen er sløret og billeder og andet står temmelig uskarpt.
Jeg kan heller ikke ændre skærm fra 1024x768 til 1280x800. men det er 15,4 widescreen?

Hvad kan jeg ændre?

Dell Inspiron 1300 med intel mobile 915, det det ser ud som om den kører med 2mb ram standard.
Avatar billede kenp Novice
10. juli 2007 - 20:43 #1
I bios kan du måske sætte antallet af ram op.

Det andet har jo noget emd at du skal finde en linux driver som passer dertil.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
16. juli 2007 - 20:33 #2
du skal installere den opdatedered intel driver for at få det hele til at spille - sidder selv og skriver fra samme model bærbar med kubuntu 7.04 :D ;)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
16. juli 2007 - 20:55 #3
åben synapticts pakke håndtering og find pakken xserver-xorg-video-intel -genstart systemet efter installation

når pakken er installeret åbner du en terminal og skriver
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

du kommer der en blå skærm frem med en masse drivere på listen, find driveren intel (ikke i810) og tryk enter

nu kommer der en ny skærm med en masse forskellige opløsninger:  vælg 640x480, 1024x768, og 1280x800;  brug mellemrumstasten til at sætte en sjerne i felterne og brug tabulator knappen til at skifte til OK

når dette er klaret skal xserveren genstartes

åben en terminal og skriv: glxgears

hvis din fps rate ligger omkring de 800 er kortet installeret korrekt

du kan som tilføjelse installere i810switch, dette er et program hvor du nemt kan aktivere det ekstra vga stik og dervede sende et klonet signal ud :)
Avatar billede a_o Nybegynder
17. juli 2007 - 07:20 #4
Det blev jo til en helt anden PC. Den blev til at se på. Det var ellers tæt på at der kom et andet system på. Nu får jeg jo helt lyst til at arbejde videre på den.
Læg et svar.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
17. juli 2007 - 17:00 #5
ok, det kommer her :)
beryl kører flydene på dette kort, skal det lige siges som en tilføjelse :P

forresten, har du det broadcom trådløst netkort i din model eller er du heldig at have et eller andet intel kort? :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
17. juli 2007 - 17:01 #6
doh, glemte at sætte prik i et svar xD
Avatar billede a_o Nybegynder
17. juli 2007 - 17:08 #7
Det er broadcom kortet.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
17. juli 2007 - 18:04 #8
har du haft problemer med at få det til at virke eller funkgerede det med det samme efter du havde installeret ubuntu? :)
Avatar billede a_o Nybegynder
17. juli 2007 - 18:59 #9
med fwcutter og dertil hørende firmware virker det ok.
Installerede ubuntu og med kabel hentede jeg de pakker der skulle bruges. En gang i mellem er det som om den ikke finder netværket, hvis jeg har været logget af. Men ved genstart/frisk opstart er det som regel ikke et problem.
Jeg kørte også Kubuntu på et tidspunkt, der var det endog temmelig ustabilt.
Der er vist noget med at ubuntu skal installeres først og derefter KDE.
Avatar billede a_o Nybegynder
18. juli 2007 - 09:57 #10
min fps ligger lige under 700.
Jeg har lige lavet systemet om til dualboot, pga noget access database, og efter installation af "xserver-xorg-video-intel" og efterfølgende genstart var den på plads af sig selv.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
18. juli 2007 - 21:43 #11
det er også ganske fint :)

ang wlan havde jeg problemer med fwcutter, måtte bruge ndiswrapper i stedet, men fik dog det hele til at virke.

ang access databaser kan programmet Kexi fra KDE pakken håndtere disse databaser :)