Avatar billede mindblower28 Nybegynder
17. juli 2007 - 17:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Rød = Dårlig videofarve?

Hvordan kan det være at røde objekter i et tv-billede har en tendens til at have mere støj/slør i sig?

Hvis jeg f.eks. ser en panorering henover en rød postkasse, så er der slør efter den?

Og er det gældende for alle formater? Kan jeg f.eks. vælge et andet format for at slippe for det?
Avatar billede darrich Novice
18. juli 2007 - 14:32 #1
Nu skriver du ikke, hvad det er for et fjernsyn, om det er almindeligt tv signal eller du prøver at køre computer signal over på tv'et eller noget andet, så det bliver en lidt generel betragtning.

Det kan sagtens være tilfældet på et fjernsyn, at der er støj i en af de tre grundfarver. Et tv-billede er opbygget af tre farver. RGB (Rød, Grøn og Blå).
Hvis der er støj i den kanal som håndterer rød, så vil du have støj i de røde farver.

Så det kan bare være dit tv skal ind til service.
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
18. juli 2007 - 17:25 #2
Jeg spørger til en generel observation på tværs af skærme, men har dog en ide om at det primært er gældende for PAL-kodning...
18. juli 2007 - 23:18 #3
Den røde farve i tv-billeder har tit en tendens til at "bukke under" først, pga. måden videosignalet er samplet på.

Du kan læse noget om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling

(sampling og komprimering er ikke det samme)

Det er oftest i billeder der er optaget i det mest ned-samplede format, at det ses tydeligst, fx. miniDV/DVCAM.

Det har ikke noget at gøre med at det er PAL. Jeg vil faktisk vove at påstå at PAL giver det bedste signal, i forhold til fx. NTSC.
NTSC har faktisk tit fået betegnelsen "Never The Same Color", fordi det er så dårligt.
Avatar billede darrich Novice
20. juli 2007 - 08:35 #4
Meget enig i h13's betragtning omkring PAL og NTSC.

PAL findes i et par varianter (PAL-B/-C/-D ..... /-G). Disse sætter bl.a. retningslinjer for billedfrekvens, kanalbåndbredde, billedmodulation, tonemodulation og andre specifikationer. I Danmark bruges normerne PAL-B og PAL-G.

PAL-princippet sikrer at farverne gengives korrekt, og går ud på at vende fasen på krominanssignalet (farveinformationerne i billedsignalet) 180 grader for hver anden billedlinje. Hvis tv-signalet skulle blive en smule faseforskudt, vil den resulterende farveændring opvejes af den efterfølgende linjes modsatte farveændring. Denne forholdsregel findes ikke i den amerikanske NTSC-standard, som derfor blandt fagfolk spøgefuldt kaldes Never The Same Color.