Avatar billede naesten_expert Nybegynder
31. juli 2007 - 20:15 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

processor læses forkert eller hvad

Hejsa,
jeg har lige købt og monteret en Intel Core 2 Duo model E6850, 3 ghz. Og det kører for så vidt helt fint. Både bios og windows vista læser processoren som 3 ghz, men den er angivet med en clockfrekvens på 2.4 ghz - Det er vist ikke helt korrekt. Mit mobo. er et Asus P5V-VM-DH, netop opdateret bios til nyeste version 1001 d. 27/7-2007.

Der er måske en logisk forklaring. Jeg kan bare ikke gennemskue, hvorfor den lave clockfrekvens. Har det noget med rammene at gøre. Jeg har 2 X 1024 Kingston DDR2, 533 mhz.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
31. juli 2007 - 21:28 #1
Hvad mener du med: "...den er angivet med en clockfrekvens på 2,4 GHz"?

Du skriver jo, at både Windåse og BIOS har identificeret den korrekt.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
31. juli 2007 - 21:36 #2
Under egenskaber for system - processor: Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.00 ghz 2.4 ghz

Sisoft Sandra og bios læser også navnet korrekt altså 3.0 ghz, men at clockfrekvensen er 2.4 (Jeg ville gerne have den angivet til 3.0 ghz)
Avatar billede off-line Nybegynder
31. juli 2007 - 21:50 #3
Det er jo bare den hastighed den har her og nu. Hastigheden går ned, når der ikke
kræves så meget processorkraft, for at spare strøm og udvikle mindre varme.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
31. juli 2007 - 21:52 #4
Nå sådan :)

Det skyldes Intels SpeedStep teknologi, hvor processoren drosler ned ved idle.

Din processor virker altså som den skal :)
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
31. juli 2007 - 21:55 #5
okidoky, jeg tester lige denne meget interessante egenskab med en burn-in-test, og checker så lige hvad cpu'en siger undervejs. Indtil videre - tak.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
31. juli 2007 - 22:07 #6
Har en af jer en ide til hvordan jeg måler den aktuelle clockfrekvens her og nu, evt. med et program, som aflæser den aktuelle frekvens. Jeg har prøvet at stresse den men tallene under processor i egenskaber for system ændre sig ikke. Måske skal de ikke det, og derfor kunne det være fint at få aflæst hvad den kan presses op på.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
31. juli 2007 - 22:11 #7
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
31. juli 2007 - 22:20 #8
Ja cpu-z læser den aktuelle frekvens, men jeg kan ikke presse den over 2394 mhz, kan det skyldes en manglende regulering i bios settings.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. juli 2007 - 22:30 #9
Eller bare, at den ikke har brug for at køre hurtigere. Når man minimerer
testeren til nederste menulinie, kan man se, hvordan hastigheden fiser op og ned.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
31. juli 2007 - 22:33 #10
Rigtigt, men ligegyldigt hvad jeg gør, og hvor meget jeg stresser den, så kommer den ikke over 2394 mhz - mystisk.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
31. juli 2007 - 22:39 #11
Sorry, det er først nu jeg ser du køre med en FSB på 1066 MHz på dit bundkort.

Din processor har normalt en FSB på 1333 MHz, så derfor kan du kun få 1066/1333*3,0 = 2,4 GHz ud af den med det bundkort.
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
31. juli 2007 - 22:43 #12
Det endelige svar kom thesheriff med, kan du lige smide et svar. Tak for hjælpen til jer begge. Lige til sidst, kan jeg ikke presse bundkortet højere op, så det udnytter cpu'en fuld ud?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
31. juli 2007 - 22:45 #13
Måske.

Men der må jeg desværre melde pas. Ved intet om overclocking
Avatar billede off-line Nybegynder
31. juli 2007 - 22:46 #14
Det egentlige svar kom jeg først med, men pyt nu med det.
fri4alt
Avatar billede thesheriff Nybegynder
31. juli 2007 - 22:48 #15
-> fri4alt Der er point nok, så læg et svar og lad os dele :)
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
31. juli 2007 - 22:49 #16
fri4alt, hm. Jeg ser theshefiff med en formel, der forklarer hvorfor jeg ikke kommer op på 3. ghz. Men smid også et svar, du har trods alt bidraget, og jeg har suget visdom til mig. Tak til jer begge.
Avatar billede kfz Nybegynder
31. juli 2007 - 22:50 #17
ikke uden overclocking, dit bundkort understøtter kun en FSB på 1066 MHz

du skal enten investere i et bundkort der understøtter 1333, eller også skal du ud i overclocking, kig lidt på google hvis du har mod på det: http://www.google.dk/search?q=overclocking+fsb&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3GGGL_daDK232DK232
Avatar billede off-line Nybegynder
31. juli 2007 - 22:51 #18
Tak for tilbudet, men jeg springer over. Kunne bare ikke nære mig for at nævne det:)
Avatar billede kfz Nybegynder
31. juli 2007 - 22:53 #19
fri4alt - du kommer jo ikke med det korrekte svar, problemet er jo ikke at processoren sænker hastigheden fordi der ikke er behov for mere, men at bundkortet kun understøtter 1066 MHz FSB.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. juli 2007 - 22:58 #20
Det er det korrekte svar. Spørgeren fik den jo presset opå på 2394Mhz.
Citat fra spørgeren:"Ja cpu-z læser den aktuelle frekvens, men jeg kan ikke presse den over 2394 mhz" Og det er jo også det, som ligger i thesheriff svar.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
31. juli 2007 - 23:03 #21
-> fri4alt Som jeg skriver i min kommentar 31/07-2007 22:39:13, så er svaret med SpeedStep ikke korrekt.

Derfor har du heller ikke svaret korrekt, som både spørger og kfz påpeger.

Men jeg har stadig intet imod at dele, hvis det er det der generer dig :)
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
31. juli 2007 - 23:05 #22
Ingen ballade. Fri4alt du har fået et tilbud om point, som du har takket nej til. Kan i hygge, og tak for de vise ord.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
31. juli 2007 - 23:05 #23
Tak for point :)
Avatar billede off-line Nybegynder
31. juli 2007 - 23:16 #24
thesheriff
"Men jeg har stadig intet imod at dele, hvis det er det der generer dig :)"
En overflødig og besynderlig bemærkning, på baggrund af mit høflige nej tak.
Desuden kom min kommentar før din, og handlede ikke om SpeedStep, men generelt om,
at det er almindelig at nyere cpuér går ned i hastighed, når der ikke skal ydes
så meget. Min egen AMD Athlon 64 3500+ køre i øjeblikket med kun 1004Mhz, men
ryger hurtigt op på det dobbelte ved belastning.