30. november 1999 - 23:29Der er
13 kommentarer og 4 løsninger
Skriver man oven over eller nedenunder ved besvarelse
Hvis man returner en modtagen email, har jeg hørt folk være meget uenige om, om man ved besvarelse af en sådan email skal skrive oven over, eller neden under den modtagne email. Hvad er egentlig det rigtige?
I Jyllandsposten i mandags skrev de om netikette og sagde samtidigt at man højest citerede et par linjer men man skrev vel at mærke nedenunder den gamle tekst!
Der er som bekendt et gran af sandhed i alt hvad man hører, og den med kun at citere et par linier er rigtig nok. På den måde undgår man at sende kæmpemæssige email som ikke tjener til andet end at spille alles tid og bådbredde = pengepung.
Om man skriver ovenover eller nedenunder er efter min bedste overbevisning en smagssag, men hvis man nøjes med at citere enkelte linier betyder det også mindre, da det er nemt nok at finde det egentlige indhold.
Alligevel foretrækker jeg til enhver tid at placere min egen tekst som det første, som jo som Duff siger er det første man ser.
EN hel anden måde at at placere det inden i citeringen. Dette kan gøre det mere besværligt at finde det "nye", men samtidig kan det altså også give mere indhold hvis man står med en "fler-leddet" email der består af flere af hinanden mere eller mindre uafhængige dele.
Jeg skal sat'me gi' JP netikkette.. Jeg HAAAAAAAAAAAAADER folk der bralrer op om hvordan man skal skrive mails. Der er sq da INGEN der ved sine sansers fulde brug der beder folk om fx. at skrive deres personlige BREVE på den og den måde. Det er sq for latterligt. Og hvis det er fordi folk ellers ikke kan finde rundt i deres mails, ja, så skulle de sq slet ikke have HAFT en konto fra starten af.
Ja ja men det siger altså lidt om hvordan folk er, så det er altså IKKE bare ligemeget. Hvis jeg fik sådan en mail fra dig ville jeg tror du var en superspasser!
Jeg synes faktisk JP er nogle spader, man snakker om netetikette og fanden og hans pumpestok. Hvad med at snakke om hvad der er nemmest for dem som skal læse skidtet.
Som flere har nævnt allerede, så er det klart nemmest at finde den nye tekst hvis den står ØVERST! Det bliver brugt i vores firma, det bliver brugt af mig og mine venner, og det bliver guddøleme brugt af gud og hver mand. (har gud email ? :)
Hvad JP skriver i deres avis, har jo egentlig ikke meget at gøre med hvad der rent faktisk foregår på nettet.
Og hvis man så skriver nedenunder den gamle tekst, så det første modtageren vil se, det er hvem han selv har sendt skidtet til, eller en anden dum email header, som slet ikke er interessant. Så skal han/hun hen og scrolle nedad og det giver museskader osv... Gør det nemt for dig selv og modtageren, skriv øverst :)
Tja, hvad kan jeg sige, det er blot et spørgsmål om smag, jeg foretrækker helt klart at den nye tekst der knytter sig til et spørgsmål står UNDER spørgsmålet, og hvis den nye tekst starter et nyt emne, så står den øverst, eller (som jeg helst vil have) i en ny email.
Forresten det med størrelsen, så er det altså meget ofte at mine mails holdes i gang i flere omgange, således at hvis man "vedhæfter" den gamle hvergang, vil mailen efter ca. en uges tid let kommer op på 500KB, og det tager jo lidt tid på 33,8/56K ikke? Personligt bruger jeg mest 100MB LAN, så det er lige meget for mig, men ligesom under webdesign skal man jo tænke på dem man hendvender sig til, og ikke en selv!
Det må selvfølgelig være op til folk selv og at sige noget er rigtigt og noget andet ikke er, vil være forkert da der ingen retningslinjer er. Det er helt op til folk selv.
Som de fleste er kommet frem til at det noget med smag.... Jeg fortrækker alså at min tekst står øverst, da folk for det meste ved hvad man taler om, og hvis de ikke gør, kan de jo bare gå lidt ned.
Noget helt andet.. jeg fortrækker mails i ren tekst og ikke noget html-halløjsa. Jeg ved da godt at man kan gøre det flot med farver og billeder med html-halløjsa, men jeg jeg synes at det "pæneste" er plain-tekst.
Det med HTML er jeg helt enig, men der kan jo være siturationer hvor HTML vil lette arbejdet, så syndes jeg det er helt ok, bare det ikke er til en webmail, da det ikke er altid de kan vise en html korrekt :-)
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.