Avatar billede skyttegaard Nybegynder
05. august 2007 - 17:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Telefoni (voice) over netværkskabler

Hej,

Er det muligt at bruge netværkskabel med RJ45 stik som "telefonforlængerledning"?
Situationen er, at jeg har trukket netværkskaber i hele huset, så jeg har to RJ45 udtag i hvert rum kablet til et krydsfelt i kælderen.
Jeg kører IP-telefoni, og min VoIP adapter står i øjeblikket i stuen ved siden af telefonen. Men jeg vil gerne have VoIP adapteren ned i kælderen til alt det andet netværksudstyr og så sende voice signalet over netværkskabler - dels så jeg kan få samlet så meget udstyr som muligt i kælderen - dels så jeg kan få telefon i flere rum. Det vil så kræve, at jeg kan forbinde telefonkablerne, som har RJ14 stik til netværket, som har RJ45 stik. Jeg har kun en computer koblet på LAN i hvert af de rum, hvor jeg skal have telefon, så der er et ledigt kabelsæt til telefon.
Fysisk kan det sagtens lade sig gøre at sætte de to stik-typer sammen, men signalet går ikke igennem. Kablerne er trukket efter T568A standard, så jeg havde troet, at RJ14 stikket bare ville forbinde via de to midterste kabel par i RJ45 stikket (orange og blåt par), men det virker ikke.
Så spørgsmålet er: Hvordan får jeg løst dette? Kræver det, at jeg laver et eller andet adapterstykke, som krydser det ene eller begge kabelpar? Eller kan jeg montere RJ45 stik på telefonledningerne - og i givet fald til hvilke stik?

Mvh,
Peter
Avatar billede nemlig Professor
05. august 2007 - 18:44 #1
Det burde ikke give problemer. Det er jo netop denne måde LK's såkaldte IHC-net virker. Jeg har det i eget hus, hvor der i hvert rum er 2 stk. RJ45 udtag. Så kan jeg i krydsfeltet selv bestemme, om jeg vil sende telefoni, Ethernet eller antennesignaler.
Kravet er blot, at der anvendes samme type stik i begge ender.
Jeg har købt nogle "splittere", så jeg i 1 RJ45 udtag kan splitte den i 2 stk. ethernet. Jeg har også 1 "splitter", der opdeler 1 RJ45 udtag til 4 stk. tlf. linjer. Og det virker fint hos mig.
Nu er det vel ikke sådan, at du kun har 1 kabel til hvert rum, som så splittes til 2 i selve stikket.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. august 2007 - 18:57 #2
Helt enig - intet problem. Trækker man "telefonkabler" ved nybygning i dag, trækker man typisk (eller burde) CAT 6 kabler. Så kan det bruges til mere.

Men grunden til jeg blander mig:  nemlig, har du et link til sådan nogle RJ45 splittere? Jeg synes jeg har kigget efter dem, men jeg ved ikke hvad jeg skal søge på.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. august 2007 - 18:59 #3
Og en kort uddybning: Ethernet på 10/100 MBit/s bruger kun 4 ledere, der 8 i et kabel. Derfor er der plads til 2. Telefon bruger kun 2, så der er plads til 4. Men Gigabit Ethernet bruger 8 ledere, og det kan ikke splittes.
Avatar billede ierikk Nybegynder
05. august 2007 - 19:01 #4
erikjacobsen
? måske hos Biltema
Avatar billede nemlig Professor
05. august 2007 - 19:34 #5
Jeg har købt mine hos den lokale el-installatør, som har bestilt dem hjem.

Jeg fandt også denne side:
http://www.proshop.dk/productlist.aspx?typid=319&grpid=32&catid=1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. august 2007 - 20:39 #6
Vi taler om en "Y-ADAPTER RJ45-2xRJ45", ikke?  Der er ikke billeder på det link du gav, nemlig, men nu ved jeg da hvad jeg skal lede efter. Der er til gengæld billeder på http://www.yatego.com/q,adapter,rj45
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
06. august 2007 - 17:13 #7
nemlig: nej - der er 2 kabler til hvert rum - altså alle otte ledere til hvert RJ45 udtag. jeg har bestilt nogle Y-adapters hos Proshop - så ser vi, om det hjælper.
Avatar billede nemlig Professor
06. august 2007 - 17:50 #8
Jeg kan ikke se, at det skulle hjælpe at splitte. Mener det er spild af penge, med mindre, du vil have 4 udtag til Ethernet eller en komination af Ethernet og telefoni.
Den nuværende kabling burde virke.
Kan du ikke prøve at sende telefonsignalet igennem for at afteste. Husk at bruge samme type stik i begge ender.
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
08. august 2007 - 20:20 #9
nemlig: det hjalp nu indirekte. Det viste sig, at det var en enkelt leder i RJ45 stikket, der havde dårlig forbindelse - Y-stikket gav mulighed for at bypasse denne ene leder, da jeg så kunne vælge enten det ene eller andet sæt af fire. Nu hvor jeg har fundet den fejl, kan jeg selvfølgelig godt undvære y-stikket, men de kostede kun 17 kr. så det går nok.
Hvis du smider et svar, får du pointene.
Avatar billede nemlig Professor
08. august 2007 - 20:29 #10
Godt at du fandt ud af det. :-)