Avatar billede nillebis Nybegynder
10. august 2007 - 12:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan man oprette et netværk med delt drev uden en server

Jeg er desværre ikke så teknisk. Jeg har et spørgsmål. Kan man oprette et netværk hvor man har et fælles drev som også andre skal kunne tilgå uden at have en server og hvordan gør man dette?
Avatar billede k_la Nybegynder
10. august 2007 - 12:30 #1
Ja det kan man godt - gå ind i stifinderen - højreclick på mappen og aktiver "deling og sikkerhed" vælg delenavn på mappen - hvis deling ikke er aktiveret vil der komme nogle menubilleder, hvor indstilingernbe kan sættes.

PS: brugeren skal ligeledes have adgang til PC'en dvs enten skal gæstekontoen være åben eller også skal brugeren være oprettet for at de kan få adgang, ligesom firewall'en skal være åben for deling
Avatar billede nillebis Nybegynder
10. august 2007 - 12:38 #2
Hmm bare lige for at være sikkert på jeg forstår dig rigtig. Altså vi har 4 PC som alle skal kunne tilgå en access database som lægger på min PC. DErfor vil jeg gerne dele mit c drev med de øvrige 3 pcer gør man det på den måde du har beskrevet :-)

Maria
Avatar billede k_la Nybegynder
10. august 2007 - 12:56 #3
ja -
Avatar billede kklm Nybegynder
10. august 2007 - 13:37 #4
Nu nævner du godt nok at du ikke ønsker at inddrage en server i din løsning, men har du overvejet at hive en lille fin NAS ind i netværket?
Jeg har selv rigtig gode erfaringer med følgende model:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=361482

Du kan også få disse billigere, men hvor der dog ikke er mulighed for samme kapacitet. Så det kunne da være værd at overveje om en sådan løsning ikke ville være smartere. Hermed mener jeg at du ikke altid behøver at have din primære PC tændt for at de andre kan hente det data du vil dele med dem. Ligeledes kan du tildele de andre rettigeheder mht. at hente/lagere/slette data på disken. Du kan ligeledes dele enheder der anvender USB, som fx printere, scannere mm.
Det er i hvert fald værd at overveje, jeg kan nemlig ikke undvære min nu efter jeg har fået den, og stod selv med samme problem som dig i sin tid.
Avatar billede kklm Nybegynder
10. august 2007 - 13:41 #5
Udover dette har du også mulighed for at lave en backup-løsning med denne. Dvs. hvis din PC bryder sammen i morgen vil du stadig alt dit data til rådighed.
Dette kan gøres ved at smide 2 "ens" harddiske i den foreslåede model og derefter sætte den ene til at spejle den anden gennem RAID-opsætning.
Avatar billede nillebis Nybegynder
21. august 2007 - 14:52 #6
hvilke menu instillinger skal jeg sætte??
Avatar billede k_la Nybegynder
21. august 2007 - 20:10 #7
højreclick på den mappe som skal kunne deles på netværket - vælg deling og sikkerhed (hvis deling ikke er aktiveret følger du vejledningen som fremkommer sammen med fanebladet).
Herefter vælger du "del denne mappe på netværket" og skriv dele navnet.

på de andre PC'er, skal du ind under netværkssteder i stifinderen og finde den PC som har acces databasen (du kan søge den enten på navn eller på IP nr). når du har fundet PC'en og den delte mappe kan du højreclicke på den og "oprette forbindelse til et netværksdrev"
Mappen vi herefter kunne ses som et drevbogstav f. eks "F:"
(husk når du opretter forbindelsen at sætte et flueben i genopret forbindelsen ved genstart, for at du ikke skal gøre det hvergang PC'en skal startes)
Avatar billede nillebis Nybegynder
03. september 2007 - 15:28 #8
Ville det fungere som en slags lille server løsning ??
Avatar billede nillebis Nybegynder
14. august 2008 - 09:10 #9
lukker