Avatar billede peder-dingo Nybegynder
20. august 2007 - 09:33 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Er der plads til Zalman CNPS 8700 på Asus P5K-E/WIFI-AP bundkort

Hej!
Overvejer at sætte denne køler i mit bundkort, men ved ikke om der er plads??:
Blæser:
http://www.studiedata.dk/shop/zalman-8700-led-1343p.html
Bundkort:
http://www.asus.com.tw/products.aspx?l1=3&l2=11

Nogen der ved det??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. august 2007 - 10:16 #1
Kølerens dimensioner iflg studiedata's side: 120x123x67mm (LxBxH)

Prøv at måle om der er 6 cm fra midten af cpu-soklen til kanten af bundkortet. Er der det, er det ret sikkert at den passer.

Jeg har selv monteret nogle Zalman og Northq kølere af denne type, og har kun oplevet problemer hvis cpu-soklen var for tæt på kanten af bundkortet, så selve køleren ikke kan være der for strømforsyningen.
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
20. august 2007 - 11:04 #2
Bundkortets specs er sådan her:
Dimensioner Bredde  244 mm. Længde  305 mm

Når jeg ser på andre bundkort er de fleste også 305 mm i bredden, hvilket jo vil sige at kan køleren ikke sidde på mit bundkort kan den vel heller ikke sidde på rigtigt mange andre? Hvilket får mig til at tro at den godt kan sidde der?
Ved lige at smide det ind i paint og tegne lidt får jeg at afstanden fra cpu-kernen og ud til kanten kan lægges hen ad bundkortet lidt over 4,6 gange, hvilket vil sige at afstanden ca. er: 30cm/4,7 = 6,4 cm.

Længden, er det fra side-til-side eller op-og-ned når man ser på kortet oppefra?
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
20. august 2007 - 11:07 #3
Hvad med højden af de "kølere" (eller hvad det er) der sidder rundt om cpu'en, er de i vejen for Zalman Blæseren?
Avatar billede el_fredo Praktikant
20. august 2007 - 11:18 #4
Jeg har en 8700 køler siddende på mit ASUS P5K bundkort. Der er fint plads, dog var det et problem at få sat bøjlen på da der sidder en heatsink lige ved siden af. Der er plads, men ikke til for store fingre :P

Jeg ved ikke om P5K-E/WIFI kortet er anderledes end det "almindelige" P5K kort som jeg har. Men som sagt er der fin plads til 8700 på P5K.

I øvrigt underligt at 8700 ikke længere er at finde på Zalmans hjemmeside. Nu hedder den tilsyneladende 7500 (eller er det en helt anden model?).

Sidst men ikke mindst så fungerer 8700 køleren helt fint. Det kan godt være at 9700 samt Tt's V1 køler er en smule bedre kølende, men til gengæld er 8700 pænere og derudover køler den hele bundkortet.
Avatar billede el_fredo Praktikant
20. august 2007 - 11:19 #5
Hov, ville have nævnt at jeg ved minimums-RPM (ca. 1100-1200) på køleren har en max-temperatur på 55 grader når jeg stresstester CPU'en (Q6600).
Avatar billede el_fredo Praktikant
20. august 2007 - 11:22 #6
P5K
http://www.asus.com.tw/prog_content/middle_enlargement.aspx?model=1637

P5K-E/WIFI
http://www.asus.com.tw/prog_content/middle_enlargement.aspx?model=1655

Det ser ud til at de er næsten ens omkring CPU-området. Så jeg kan næsten garantere dig at der er plads.
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
20. august 2007 - 11:24 #7
Min processor er nemlig Q6600, som jeg håber at kunne oc'e lidt! ;)
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
20. august 2007 - 11:26 #8
Ved ikke om heatsinken er større på P5k-E? Hvor meget "gap" har du mellem køler og bundkort?
Avatar billede el_fredo Praktikant
20. august 2007 - 11:38 #9
Jeg må lige måle når jeg kommer hjem. Jeg går ud fra du mener afstand fra heatsink og op til kanten af køleren?
Avatar billede el_fredo Praktikant
20. august 2007 - 11:41 #10
Hmm, lagde lige mærke til at der på både P5K-E/WIFI samt mit P5K kort står:
"Compatible with all FSB1333/1066/800/533MHz CPUs except Quad Core"

Except Quad Core... det giver ingen mening. Jeg kan sagtens køre Quad på det kort - gad vide om det har nogen betydning... :/
Avatar billede el_fredo Praktikant
20. august 2007 - 11:42 #11
Og så lidt længere nede kan man se et logo hvor der står "Supports Intel Core 2 Quad". GJ Asus -.-
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
20. august 2007 - 14:25 #12
Ja, mener mellem heatsink og køler... Det er da noget vrævl! Inde på shg's hjemmeside står der under specs at den godt kan køre Q6600...
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
20. august 2007 - 14:29 #13
Hvilken processor har du? Ved du hvor let/svært og risikabalt det er at oc'e en Q6600?
Avatar billede el_fredo Praktikant
20. august 2007 - 15:32 #14
Jeg har en Core 2 Quad Q6600 (2.4GHz). Jeg har ingen planer om at OC'e den. Jeg vil da tro at du kan OC'e den en del hvis kølingen er i orden. Jeg kunne efter alt at dømme skære 15 grader af max load temperaturen (fra 55 grader ned til ca. 40 grader) ved at skrue op for FanMate2 blæserkontrollen (og derved hæve RPM på CPU-cooleren fra 1100 til ca. 2500). Den larmer dog også en del mere men det må man jo forvente.

Jeg prøvede lige at kigge ind for at se hvor meget "frihøjde" der var mellem køleren og toppen af min heatsink på bundkortet. Der er et sted mellem 2 og 3 centimeter, og min heatsink er ret høj. Jeg kunne absolut ikke forestille mig at den heatsink der sidder på WIFI kortet er 2cm højere. Så jeg tror roligt du kan købe den Zalman køler.

Jeg fik et chock da jeg åbnede kassen til 8700 køleren. Jeg var sikker på at den aldrig kom til at passe. Men når først den kommer ned og sidde kan man godt se at der er "rigeligt" plads :) Men den fylder naturligvis mere end en box'ed cooler.

Hvis du vil OC'e må du hellere lave et nyt topic og spørge eksperterne på området.

En anden ting: hvis du virkeligt ønsker at OC'e og vil have max cooling så overvej at købe en Thermaltake V1 køler i stedet. Den skulle være den bedste på markedet i øjeblikket. Men 8700'eren er da også helt fin med mindre du absolut vil have trukket så meget ud af CPU'en som muligt. Held og lykke :)
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
20. august 2007 - 17:12 #15
Det bliver ikke foreløbigt at jeg skal oc'e, så det er ikke så aktuelt lige på! ;)
Mange tak for hjælpen, nu har jeg bestilt computeren og køler og satser på det bedste! ;)