Avatar billede runee Nybegynder
31. august 2007 - 12:29 Der er 5 kommentarer

Komplet Maven2 udviklingsmiljø, supporterende flere udviklere?

Hejsa,

Jeg har fået til opgave at komme med noget input til et udviklingsmiljø til forskellige Java projekter.

Scopet er en 4-6 udviklere der skal samarbejde om mellemstore Java/J2EE projekter der skal kunne deployes på en web/applicationserver.

Min umiddelbare tanke, var blot at sætte en eller anden CVS server op, og lade dem alle benytte Eclipse til at udvikle på, dele deres kode via CVS'en og benytte ant til at deploye skidtet på en Apache webserver med en Tomcat på.
Men jeg syntes det ser ud som om at Maven, med version 2, har udviklet sig i en rigtig god retning - og jeg kunne nok godt se det som en løsning (Jeg har kigget lidt på integrationen til Eclipse, og det virker ret godt syntes jeg. Men mit spørgsmål er så, hvordan passer et CVS miljø ind her? Jeg har forståelse for, at Maven kan benyttes til at sætte repositories op, med færdig kode - men kan benytte Maven til at dele udviklings-kode imellem flere udviklere, som mna traditionelt ville benytte CVS til - eller kan man få Maven til at arbejde sammen med et CVS?

Det kan også være jeg er alt for fokuseret på CVS delen - så mit spørgsmål går på, hvad skal der til, for at Maven2 bedst muligt kan supportere flere udviklere (med et eclipse ide), der skal samarbejde om en applikation, der skal kunne deployes til en Tomcat ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
31. august 2007 - 19:08 #1
Du blander æbler og pærer sammen ;-)    maven (med ant som alternativ) bruger du til at bygge din applikation, CVS bruger du til at versionere koden (ville foretrække Subversion istedet).

Det Maven gemmer i repositories er de oversatte moduler/jar/war/ear filer mv.
Al koden bør stadig ligge i CVS/Subversion el. lign, og et maven repository er som oftest ikke delt mellem udviklere.
Avatar billede runee Nybegynder
01. september 2007 - 09:15 #2
Ideen med et repository er vel netop at dele (færdig og testet) kode mellem udviklere ;-)
Jeg tror jeg skal omformulere mit spørgsmål - er det muligt at udvikle i Eclipse, med kode du har checket ud fra en CVS (eller Subversion), og stadig benytte Maven til at styre, teste, build'e, deploye og dokumentere sit projekt på en fornuftig måde ? Eller vil de to ting være i vejen for hinanden på en eller anden måde?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
01. september 2007 - 15:21 #3
nej, ideen er at opbygge forskellige små moduler som kan bruges i flere sammenhænge.
hvis det er den samme kode man arbejder på, skal man IKKE dele repository ....  men ellers kan det gøre for at optimere byggetiden ...  :-)
Avatar billede soreno Praktikant
07. september 2007 - 19:26 #4
Hvis i vil benytte junit så vær opmærksom på at der, mig bekendt, endnu ikke er support for junit 4 i maven.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
07. september 2007 - 21:27 #5
der findes dog et junit4 plugin til maven2  :-)    http://wiki.unto.net/Maven_JUnit4_plugin