Avatar billede peter_g_j Nybegynder
02. september 2007 - 15:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Privat regnskab

Jeg er lige startet på studie, så jeg har fået den vanvittige ide at begynde at tænke over hvor mine penge bliver af. Derfor vil jeg gerne lave et regnskab der skal have følgende funktioner:

- Oversigt over hvad jeg har brugt hvor mange penge på (ikke noget problem, det skrives bare i et excel-ark(eller hvad der nu bliver løsningen))

- Mulighed for at se hvor mange penge jeg har brugt de enkelte dage. Dvs, et diagram der viser en søjle pr dag - selv om der er flere poster nogen af dagene. (Hvordan laves det?)

- Et diagram der viser hvilke kategorier jeg har brugt penge i. Fx. mad, fest, computerudstyr, div. osv. (hvordan laves det?)

Spørgsmålet er, kan det laves i Excel 2007, og hvordan? Alternativt har jeg overvejet om det ville være bedre at bruge Acces?

Jeg har lidt kendskab til programmering i php og arbejde med MySQL, og kan regne ud at jeg skal have bygget mit regnskab op som en database.

Håber nogen kan svare, så jeg kan finde ud af om det er SUen der ikke er tilstrækkelig, eller om jeg har et stort sort hul et eller andet sted.
Avatar billede vejmand Juniormester
02. september 2007 - 15:35 #1
Ved ikke om dette er noget, jeg har ikke selv prøvet det: http://www.excel-regneark.dk/privatbudget.htm
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
02. september 2007 - 15:44 #2
Hmm, tja, det ved jeg ikke rigtig. Efter som jeg overhovedet ikke har forstand på hvordan det er bygget op, så ved jeg heller ikke hvordan jeg skal tilpasse det. Derfor ville jeg faktisk lige så gerne lave det helt fra bunden, også for at lære det.
Avatar billede vejmand Juniormester
02. september 2007 - 15:46 #3
Okay, det var også bare et forslag.  :-)
Avatar billede be_nice Juniormester
02. september 2007 - 21:12 #4
Hej peter,

Ja, vi kender vel alle denne fornemmelse af at vores forbrug er for stort?

Det er ikke bare lige at slynge en løsning ud til højre, men din indgangsvinkel til at foretage en registrering i Excel er ikke dårlig - og da du ikke skal aflægge et decideret regnskab, kunne Excel nemt blive din "redning".

Jeg vil foreslå at du starter med at liste dine ønsker til hvad du helt basalt ønsker af rapportering fra dine registreringer.

Hvis du i denne fase kommer frem til et "hav" af ønsker, så bør du overveje at tage skridtet til en databaseløsning i stedet - Access som du selv er inde på er et ganske udmærket valg.

Det hele er naturligvis i sidste ende et spørgsmål om hvor stort kendskab du har til de forskellige programmer - men da du er bruger her på eksperten, er der altid hjælp lige rundt om hjørnet.

Forslaget som vejmand har givet et link til, kunne måske bruges som inspiration til din helt egen Excel løsning.

God fornøjelse med projektet.

Mvh.
Be_Nice
"Hver for sig kan vi alle en smule - men sammen kan vi det hele :o)"
Avatar billede schive Nybegynder
09. september 2007 - 14:39 #5
Hej Peter.

Jeg mener klart du skal bruge Excel, og tror du har en løsning i løbet af en ½ time, og endda uden programmering

Så jeg slynger gerne et løsningsforslag ud til højre:
Opret et ark med de basale grunddata
Kolonner:  A:Dato B:Type C:Tekst D:Beløb
Udfyld lidt eksempel data i rækkerne.

Lav herefter en PivotTabel med tilhørende diagram.
(i 2003 ligger den under Data menuen, i 2007 mener jeg den hedder Indsæt Pivot tabel)
Skift til det nyoprettede ark med tabellen.
Tilføj Dato som  rækkeelement, Type som kolonneelement, Beløb som dataelement

Så skulle du være kørende.

Herefter kan du så lave dit regneark mere eller mindre avanceret f.eks. med datavalidering på Type, budgetsammenligninger osv osv.

Et af de væsentlige punkter ved PivotTabeller, er at du kan rotere og præsentere tabellen og diagrammet på forskellige måder. Læs i Excel hjælpe funktionen.
Avatar billede peter_g_j Nybegynder
11. september 2007 - 20:40 #6
Schive, PivotTabel virker til at være den løsning jeg har brug for - i hvert fald et godt stykke af vejen.

Tak for det. Skriver du et svar?
Avatar billede schive Nybegynder
12. september 2007 - 20:13 #7
Her er så et svar.

Med lidt regnearks gymnastik (ekstra kolonner osv) er jeg sikker på at du kan komme hele vejen med Pivot tabeller.

Spørg bare løs hvis du har nogle løse ender eller brug for tip.
Avatar billede horsmark Nybegynder
15. marts 2009 - 15:09 #8
Findes der ikke online privatbudgetter på nettet?
Avatar billede vejmand Juniormester
15. marts 2009 - 16:15 #9
horsmark >> Dette spørgsmål er 1½ år gammelt, jeg tror du vil have mere held med at oprette et nyt spørgsmål.  :-)
Avatar billede horsmark Nybegynder
15. marts 2009 - 16:39 #10
nye briller søges hahah sorry!