Avatar billede nykh Nybegynder
05. september 2007 - 21:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

32-bit, mmf og 4gb ram

Et spm til de kloge. Som jeg forstår memory mapped filer, så bliver hver byte af filen tildelt en hukommelsesadresse. Hvad så hvis man har installeret så meget ram, at der ikke er flere ledige adresser?

Der er i forvejen ikk nok adresser til alle 4gb ram i 32-bit xp...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. september 2007 - 00:21 #1
XP kan ikke udnytte 4 GB Ram.. Du skal bruge Vista 64 bit..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. september 2007 - 00:22 #2
..XP kan vist max benytte 3 - 3.5 GB.. de resterende kan den ikke bruge til noget, og går derfor til spilde..
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2007 - 00:36 #3
Du skal skelne mellem fysiske adresser og virtuelle adresser.

RAM er fysiske adresser.

XP og Vista 32 bit har et maksimum paa 4 GB fysiske adresser og nogle af disse bruges til andet
hardware (PCI og PCIe spiser faktisk meget, saa der er typisk de 3 - 3.5 tilbage.

Vista 64 bit kan klare 8 - 128 GB RAM afhaengig af version.

Memory mapped filer mappes til virtuelle adresser.

XP og Vista 32 bit har ogsaa et maksimum paa 4 GB virtuel adresse rum. Men 2 vigtige
pointer:
  - ud af dem er de 2 GB (eller 3 GB hvis man bruger 3 GB switchen) beregnet til
    programmer m.v. mens de andre 2 (eller 1) er beregner til Windows
  - delen der er beregnet til programmer er per process
Saa du kan have N x 2 GB + 2 GB (eller N x 3 GB + 1 GB) virtuelt adresse rum.

Og det har man uanset om der er 512 MB / 1 GB / 2 GB / 4 GB RAM i maskinen.

Vista 64 bit har et virtuelt adresserum paa 256 TB.
Avatar billede nykh Nybegynder
06. september 2007 - 08:19 #4
Aha. Vi skal have fat i den virtuelle verden. Det forklarer jo en del. Dvs selv om det fysiske adresserum er fyldt op, så er der stadig masser af ledige adresser i hver enkelt applikations eget adresserum.

Det må være Arne's point
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2007 - 02:35 #5
svar