Avatar billede snuf Nybegynder
11. september 2007 - 11:30 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

(For)deling af internetopkobling

Jeg har en ven der bor i en kælder et sted i Vanløse som gerne vil på nettet. Folkene ovenpå har en internetopkobling med en 'Zyxel Rrestige 2602r-61' router, og de har meget gavmildt tilbudt min ven at han kan koble sig på deres internetopkobling. Desværre er der kun én LAN-udgang på routeren, så han kan ikke sætte sin egen net-ledning i.

Spørgsmålet er nu: Hvilken anden router skal han købe for selv at kunne komme på nettet samtidigt som sine overboer? Fungerer alle routers til formålet. Eller er det overhovedet muligt?

Er der nogen der kan kaste lidt lys over sagen?

På forhånd tak!
Avatar billede japping Nybegynder
11. september 2007 - 11:54 #1
Det nemmeste er at købe en router med trådløst netværk. Denne router tilsluttes udgangen på 'Zyxel Rrestige 2602r-61' . De fleste trådløse routere har også kabeltilslutning (kontroller dette inden køb). Folkene ovenpå kobler sig på den nye router vha. kabel og din "ven" anskaffer sig et trådløst kort til PC'en. Køb evt. en pakke hvor kort til pc og router er inkluderet, så er det lettere at følge vejledningen.

OBS: 'Folkene ovenpå' har så også mulighed for at tilslutte sig det trådløae netværk.
Avatar billede japping Nybegynder
11. september 2007 - 11:58 #2
Et rimeligt udvalg finder du på www.computercity.dk under netværk/trådløs/router.

I kan ofte finde en pakke med router og PC-kort til kr. 600-800,-.

Lad være med at købe USB-stik til PC'en.
Avatar billede neoman Novice
11. september 2007 - 12:01 #3
det billigste er at købe en switch - med lidt held kan du finde en for en 150 kr eller så. Den tilsluttes blot routeren, og de computere som skal på, pløkkes ind i hver sin port på switchen.
Avatar billede ierikk Nybegynder
11. september 2007 - 12:05 #4
Aldi har lige solgt switch bokse
pris 99,95- Kr
Avatar billede neoman Novice
11. september 2007 - 12:05 #5
nå ja - kan være der stadig gemmer sig en switch i din lokale aldi's elektronik-bur:)
Avatar billede snuf Nybegynder
11. september 2007 - 12:15 #6
Ang. switches: Skulle nedenstående eks. kunne fungere til formålet:

http://tinyurl.com/27hf8d
Avatar billede neoman Novice
11. september 2007 - 12:17 #7
ja! Det eneste der er om switchen er 10/100, 100 eller 1000 kBit - denne er 100 så det er fint nok, 1000 har du ikke brug for.

Den er billig, men med forsendelse osv kan det tænkes din lokale elektronik butik har nnoget i samme prisklasse.
Avatar billede snuf Nybegynder
11. september 2007 - 12:24 #8
Ok. Mange tak for svarene!
Avatar billede snuf Nybegynder
11. september 2007 - 12:24 #9
Smid venligst svar, tak.
Avatar billede neoman Novice
11. september 2007 - 12:25 #10
og svar.)