Avatar billede gnefner Nybegynder
21. september 2007 - 18:47 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Seriøse grafikkort problemer.

Hej Eksperten,

Jeg har her på det seneste fået en hel del bøvl med mit grafikkort. Kortet er et Nvidia Gforce 7900 GT/GTO.

Når jeg vil spille spil, kommer der slemme "glitches" hvor den ligesom trækker vinkler osv. længere end de skal være, og blander farverne sammen. Desuden låser den ofte, hvor lyden fortsætter, men billedet står stille,og jeg er nødt til manuelt at genstarte maskinen for at komme videre. Problemet er slemmest i nyere spil som BioShock og Medal of Honor - Airborne, lidt ældre spil kan den sådan nogenlunde håndtere. Problemet løses tit ved at alt-tabbe, men kommer hurtigt igen.

Jeg har den nyeste DirectX 9..0c jeg har kunnet finde, og kører i øjebklikket med Z-Tweaked v.158.19 drivere. Jeg har også forsøgt med andre drivere fra Nvidias egen side, uden held.

Jeg håber virkelig der er nogen kloge hoveder herinde, der kan fortælle mig hvad der kan være galt, og hjælpe mig ud af min knibe :)

På forhånd mange tak.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 18:55 #1
Kunne lyde som varmeproblem.

Hvilke temperature har du - CPU/GPU/kabinet?
Avatar billede gnefner Nybegynder
21. september 2007 - 18:58 #2
Jeg er faktisk ikke klar over det, har ikke et værktøj til at vise det. Men det sker også når computeren har stået slukket natten over, og lige har tændt den.

Jeg har et nyt Antec-et eller andet kabinet, med 3 kølere, og den er somregel ikke "varm" Men skal da ikke udelukke det.. Virker bare mærkeligt at problemet pludselig er dukket op?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 19:01 #3
Hvilken strømforsyning har du?

En PC bliver hurtig beskidt, så måske en rengøring ville hjælpe:

http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Avatar billede gnefner Nybegynder
21. september 2007 - 19:08 #4
En 230v NorthQ 4775-500S Giant Thunder.
Avatar billede gnefner Nybegynder
21. september 2007 - 19:13 #5
Det ville nok være så meget sagt, at den er klinisk ren :P

Men den er ren min PC, der er ikke noget at komme efter der.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 19:32 #6
Hent og installer ntune og kom med en temperaturaflæsning af gpu:

http://www.nvidia.co.uk/object/ntune_5.05.47.00_uk.html

Og hent CoreTemp og aflæs cpu:

http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/

Skriv også hvilket HW du har.
Avatar billede gnefner Nybegynder
21. september 2007 - 19:48 #7
Nå, tror min PC er på spanden.

Jeg kan ikke starte CoreTemp, hver gang jeg prøver får jeg den berymte "Blue screen of death"

Og kan ikke finde det sted i Ntune hvor jeg ser temperaturen..

Jeg ked af at jeg ik er nemmere at arbejde med, men jeg er lidt en klovn til det her :)

Mit hardware (kender ikke de præcise navne) :

Pentium4 3,2 ghz Hyper Threading
2 gb ddr2 ram
Og ellers det ovennævnte.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 19:53 #8
Hvilket bundkort har du?

Du går ind i nvidia kontrolpanel og aflæser temp.
Avatar billede gnefner Nybegynder
21. september 2007 - 20:00 #9
Bundkortet er et Abit IL8.

Under kontrolpanelet går jeg ind under "Overvåg temperaturniveauer" men der kommer bare et billede op, der viser nogle %'er, står ikke noget temperatur.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 20:04 #10
Du er ikke nem at få en temperatur ud af :)

Hent SIW og aflæs under HW -> Sensors:

http://www.gtopala.com/siw-download.html
Avatar billede gnefner Nybegynder
21. september 2007 - 20:15 #11
Den siger 47 grader!

Det er ikke muligt at det bare er driver-problemer= At jeg bliver ved med at finde noget semi-kompatibelt rod?

Jeg har før erfaret at det ikke altid er de nyeste drivere, der fungerer bedst, men kender du nogen der burde virke optimelt til mit kort?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 20:23 #12
Din temperatur er ikke alarmerende.

Kan jeg ikke lokke dig til at presse din pc med et spil og se hvor meget den stiger?

Hvis den stadig er acceptabel vil jeg råde dig til at afinstallere alle dine driver/software relateret til dit grafikkort og hente/installere denne driver:

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_94.24_2.html (forudsat du bruger XP-32 bit)

Det er som regel en rigtig god ide med de nyeste drivere og dette er den nyeste.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 20:24 #13
Avatar billede gnefner Nybegynder
21. september 2007 - 20:35 #14
Den siger 48% efter ca. 10 min. Warhammer Online...

Jeg prøver lige med de drivere der.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 20:37 #15
Kontroller også, at kortet sidder ordenligt monteret i bundkortet.
Avatar billede gnefner Nybegynder
21. september 2007 - 21:03 #16
Kortet sidder som det skal, og har lige forsøgt med den driver.

Problemet er der stadig - jeg er begyndt at tro det måske er en hardware fejl?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 21:10 #17
Me too.

Har du mulighed for at afprøve det på en anden pc fx en kammerats?
Avatar billede gnefner Nybegynder
21. september 2007 - 21:20 #18
Ja, men først i morgen. Det må jeg lige gøre så.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. september 2007 - 21:21 #19
Ok. Du vender bare tilbage :)
Avatar billede gnefner Nybegynder
24. september 2007 - 17:08 #20
Nå, har haft det i min kammerats maskine nu, og fejlene er de samme - så mon ikke jeg bare skal afl. kortet igen, og bede dem se på det? :)

Ellers mange tak for hjælpen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. september 2007 - 17:12 #21
Velbekomme :)