Avatar billede thomasclausen Nybegynder
28. september 2007 - 15:22 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kombinering af variabler

Hej Eksperter

Jeg har brug for at "kombinere" 2 variabler der skal give en samlet variabel der svarer til en variabel hentet fra en tabel i en database.
Umiddelbart skal jeg bruge noget der ligner det jeg har forsøgt mig med nedenfor:

<? for ($n = 1; $n <= 10; $n++) { ?>
    <label for="input<? echo $n ?>label">Felt #<? echo $n ?>label"> - navn:</label>
    <input type="text" name="input<? echo $n ?>label" id="input<? echo $n ?>label" value="<? echo $input[$n]label ?>" />
<? } ?>

Meningen er så at der hvor der står <? echo $input[$n]label ?> skal ende med at skrive værdien i variablen $input1label, $input2label osv.

Er der noget der kan hjælpe mig?
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. september 2007 - 15:55 #1
1. Du skal altid afslutte med et semikolon ;
2. For at concatanere variabler i PHP bruger man punktum. $c=$a.$b;
3. Ligeledes når man skiller PHP og HTML fra hinanden. echo"<a href='".$row['test']."'>link</a>";
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. september 2007 - 15:57 #2
4. Når du starter på et PHP script er det bedre at bruge <?php da det er alle udbydere der godkender det. Det er ikke alle der godkender <?
Avatar billede morhan Novice
28. september 2007 - 16:00 #3
1. er ikke strengt nødvendigt, hvis der kun står én sætning i php-blokken
Avatar billede morhan Novice
28. september 2007 - 16:07 #4
Hvis jeg lige skal præcisere det, så er det tilladt at udelade semikolon i sidste sætning i blokken
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. september 2007 - 16:10 #5
morhan>>Sikken dog en gang sjusk. Du vil seriöst ikke fortälle mig at det er noget du praktiserer? Hvad sker der når man skal adde noget til sin kode? Hvor mange gange tror du man gider at glemme et semikolon?
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. september 2007 - 16:12 #6
Derfor vil jeg tillade mig at sige at der ALTID skal et semikolon til sidst ;o)
Avatar billede morhan Novice
28. september 2007 - 16:14 #7
jeg siger ikke, jeg praktiserer det, jeg siger det er tilladt :)
Avatar billede thomasclausen Nybegynder
28. september 2007 - 17:31 #8
Hej og tak for svarene
Jeg har prøvet med michael_stim's løsning (punkt 2) - Problemet er bare at det jeg vil sætte ind her ligger i denne variabel $input1label, men hvis jeg bruger $value = $input.$n.$label, så vil den jo bare ligge indholdet af variablerne $input, $n og $label sammen og ikke indholdet af $input1label!

Det med semikolon er bare for at spare lidt på tegnene ;-)
Avatar billede zurekk Nybegynder
29. september 2007 - 09:46 #9
Så brug et array.
$input = array( 1 => 'noget', 2 => 'noget mere' );

for( $i = 0; $i < 1; $i++ )
{
echo $input[$i];
}
Avatar billede nielle Nybegynder
29. september 2007 - 09:49 #10
$inputXlabel = $input.$n.$label;
echo $$inputXlabel;  // 2 $-tegn!
Avatar billede nielle Nybegynder
29. september 2007 - 09:50 #11
Men er det ikke mere noget i denne stil du er ude efter?

$inputXlabel = "input" . $n "label";
echo $$inputXlabel;  // Stadig 2 $-tegn!
Avatar billede nielle Nybegynder
29. september 2007 - 09:50 #12
Ups:  $inputXlabel = "input" . $n . "label";
Avatar billede zurekk Nybegynder
29. september 2007 - 10:00 #13
Nå det kan man godt, det har jeg ellers aldrig fået til at virke =/

Men tak for det, så fik jeg også noget ud af denne tråd :--)
Avatar billede nielle Nybegynder
29. september 2007 - 10:06 #14
zurekk> Jeg ville dog selv foretrække et array i dette tilfælde :)
Avatar billede thomasclausen Nybegynder
05. oktober 2007 - 13:15 #15
Hej nielle

Dit forslag med:
$inputXlabel = "input" . $n "label";
echo $$inputXlabel;

var lige det jeg ledte efter - mange tak for hjælpen!

Send et svar så du kan få dine point!
Avatar billede nielle Nybegynder
05. oktober 2007 - 16:52 #16
Svar :^)