Avatar billede greenday Nybegynder
29. september 2007 - 09:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ColorJack: DHTML Color Picker på flere feldter forskelligt

Hej Eksperter

Link : www.woeldike.net/test/index.html
Link : www.woeldike.net/test/FarveParlette.zip

Jeg har dette problem, at man skal kunne bruge farve parletten til at vælge farve i hvert tabel række.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig

Hilsen
Esben
Avatar billede roenving Novice
29. september 2007 - 11:28 #1
Hrm, egentlig ikke særlig kompliceret, men der skal lige checkes igennem for fejl-kilder og laves en del benarbejde ...
Avatar billede roenving Novice
29. september 2007 - 11:42 #2
Hrm, der mangler noget i din online-ting, nemlig funktionen updateH ?-)
Avatar billede roenving Novice
29. september 2007 - 11:43 #3
Den skal selvfølgelig lige findes, før den kan laves færdig, men jeg kan da starte med at udkommentere kaldet ...
Avatar billede roenving Novice
29. september 2007 - 11:52 #4
Hrm, plugin'en er absolut lavet til html4, og virker faktisk slet ikke, hvis browseren i virkeligheden var i stand til at fortolke xhtml, men det kan da laves om rimeligt simpelt ...

-- så den tager jeg også lige med !-)
Avatar billede greenday Nybegynder
29. september 2007 - 11:58 #5
Jeg glæder mig, og takker lidt på forhånd ;)
Avatar billede roenving Novice
29. september 2007 - 12:55 #6
Jeg har alligevel ændret til html4, men funktionerne er ændret til at understøtte DOM level 2, så de også vil kunne du i en rigtig xhtml-browser (hvlket for nuværende slet ikke findes, derfor html4 !-)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>ColorJack: DHTML Color Picker</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<link href="http://www.woeldike.net/test/plugin.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<style type="text/css">
.style2 {
    font-weight: bold;
    color: #000000;
}
</style>
</head>
<body>

<!--Farve Parlette Start -->

  <div id="plugin" onmousedown="HSVslide('drag','plugin',event)" class="style2" style="top:220px; left: 430px; z-index: 20;">
      <div id="plugCUR"></div><div id="plugHEX" onmousedown="stop=0; setTimeout('stop=1',100);">FFFFFF</div><div id="plugCLOSE" onmousedown="toggle('plugin')">X</div><br>
      <div id="SV" onmousedown="HSVslide('SVslide','plugin',event)" title="Saturation + Value">
        <div id="SVslide" style="TOP: -4px; LEFT: -4px;"><br></div>
      </div>
      <form id="H" onmousedown="HSVslide('Hslide','plugin',event)" title="Hue">
        <div id="Hslide" style="TOP: -7px; LEFT: -8px;"><br></div>
        <div id="Hmodel"></div>
      </form>
  </div>

<!--Farve Parlette Slut -->
  <br><br>
  <div align="left" class="style2">&nbsp;&nbsp;OSV...</div>
  <table width="52%" border="1">
  <!-- IDs changed to support multiple targets -->
    <tr>
      <td>Uge 10</td>
      <td id="plugID1" width="50%">&nbsp;</td>
      <td><input type="text" id="InputColorHEX1" value=""></td>
      <td><a href="java script:toggle('plugin',1)">Show / Hide</a></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Uge 11</td>
      <td id="plugID2" width="50%">&nbsp;</td>
      <td><input type="text" id="InputColorHEX2" value=""></td>
      <td><a href="java script:toggle('plugin',2)">Show / Hide</a></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Uge 12</td>
      <td id="plugID3" width="50%">&nbsp;</td>
      <td><input type="text" id="InputColorHEX3" value=""></td>
      <td><a href="java script:toggle('plugin',3)">Show / Hide</a></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Uge 13</td>
      <td id="plugID4" width="50%">&nbsp;</td>
      <td><input type="text" id="InputColorHEX4" value=""></td>
      <td><a href="java script:toggle('plugin',4)">Show / Hide</a></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Uge 14</td>
      <td id="plugID5" width="50%">&nbsp;</td>
      <td><input type="text" id="InputColorHEX5" value=""></td>
      <td><a href="java script:toggle('plugin',5)">Show / Hide</a></td>
    </tr>
  </table>
  <div align="left" class="style2">&nbsp;&nbsp;OSV...</div>
</div>

<script type="text/javascript">
/* Added to support multiple fields */
var actRow = 1;
/* DHTML Color Picker v1.0.3, Programming by Ulyses, ColorJack.com */
/* Updated August 24th, 2007 */

function $(v) { return(document.getElementById(v)); }
function $S(v) { return(document.getElementById(v).style); }
function absPos(o) { var r={x:o.offsetLeft,y:o.offsetTop}; if(o.offsetParent) { var v=absPos(o.offsetParent); r.x+=v.x; r.y+=v.y; } return(r); }
function agent(v) { return(Math.max(navigator.userAgent.toLowerCase().indexOf(v),0)); }
/*Function toggle changed to support multiple targets*/
function toggle(v,act) { $S(v).display=($S(v).display=='none'||actRow!=act?'block':'none'); actRow = act; }
function within(v,a,z) { return((v>=a && v<=z)?true:false); }
function XY(e,v) { var z=agent('msie')?[event.clientX+document.body.scrollLeft,event.clientY+document.body.scrollTop]:[e.pageX,e.pageY]; return(z[zero(v)]); }
function XYwin(v) { var z=agent('msie')?[document.body.clientHeight,document.body.clientWidth]:[window.innerHeight,window.innerWidth]; return(!isNaN(v)?z[v]:z); }
function zero(v) { v=parseInt(v); return(!isNaN(v)?v:0); }

/* PLUGIN */

var maxValue={'h':360,'s':100,'v':100}, HSV={0:360,1:100,2:100};
var hSV=165, wSV=162, hH=163, slideHSV={0:360,1:100,2:100}, zINDEX=15, stop=1;

function HSVslide(d,o,e) {

    function tXY(e) { tY=XY(e,1)-ab.y; tX=XY(e)-ab.x; }
    function mkHSV(a,b,c) { return(Math.min(a,Math.max(0,Math.ceil((parseInt(c)/b)*a)))); }
    function ckHSV(a,b) { if(within(a,0,b)) return(a); else if(a>b) return(b); else if(a<0) return('-'+oo); }
    function drag(e) { if(!stop) { if(d!='drag') tXY(e);

        if(d=='SVslide') { ds.left=ckHSV(tX-oo,wSV)+'px'; ds.top=ckHSV(tY-oo,wSV)+'px';

            slideHSV[1]=mkHSV(100,wSV,ds.left); slideHSV[2]=100-mkHSV(100,wSV,ds.top); HSVupdate();

        }
        else if(d=='Hslide') { var ck=ckHSV(tY-oo,hH), j, r='hsv', z={};

            ds.top=(ck-5)+'px'; slideHSV[0]=mkHSV(360,hH,ck);

            for(var i=0; i<=r.length-1; i++) { j=r.substr(i,1); z[i]=(j=='h')?maxValue[j]-mkHSV(maxValue[j],hH,ck):HSV[i]; }

            HSVupdate(z); $S('SV').backgroundColor='#'+hsv2hex([HSV[0],100,100]);

        }
        else if(d=='drag') { ds.left=XY(e)+oX-eX+'px'; ds.top=XY(e,1)+oY-eY+'px'; }

    }}

    if(stop) { stop=''; var ds=$S(d!='drag'?d:o);

        if(d=='drag') { var oX=parseInt(ds.left), oY=parseInt(ds.top), eX=XY(e), eY=XY(e,1); $S(o).zIndex=zINDEX++; }
        else { var ab=absPos($(o)), tX, tY, oo=(d=='Hslide')?2:4; ab.x+=10; ab.y+=22; if(d=='SVslide') slideHSV[0]=HSV[0]; }
/* Changed to support real DOM-handling; */
        if(document.addEventListener){
          document.addEventListener("mousemove",drag,true);
          document.addEventListener("mouseup",noDragEL,true);
        }else if(document.attachEvent){
          document.attachEvent("onmousemove",drag);
          document.attachEvent("onmouseup",noDragAE);
        }else{
          document.onmousemove=drag; document.onmouseup=function(){ stop=1; document.onmousemove=''; document.onmouseup=''; };
        }
    drag(e);
  }
/* Functions added to support real DOM-handling */
function noDragEL(){//for EventListener-model
  stop=1;
  document.removeEventListener("mousemove",drag,true);
  document.removeEventListener("mouseup",noDragEL,true);
}

function noDragAE(){//for attachEvent-model
  stop=1;
  document.detachEvent("onmousemove",drag);
  document.detachEvent("onmouseup",noDragAE);
}

function HSVupdate(v) { v=hsv2hex(HSV=v?v:slideHSV);

    $('InputColorHEX'+actRow).setAttribute("value",v);    //Changed to support multiple targets; Changed to support real DOM-handling;
    $('plugHEX').firstChild.nodeValue=v; //Changed to support real DOM-handling;
    $S('plugCUR').backgroundColor = '#'+v;
    $S('plugID'+actRow).backgroundColor = '#'+v;    //Changed to support multiple targets;

    return(v);

}

/*Function changed to support real DOM-handling*/
function loadSV() { var y=document.createElement("div");y.appendChild(document.createElement("br"));

    for(var i=hSV; i>=0; i--){
      z=y.cloneNode(true);
      z.style.backgroundColor = '#'+hsv2hex([Math.round((360/hSV)*i),100,100]);

      $('Hmodel').appendChild(z);
    }
    y = null;
}

/* CONVERSIONS */

function toHex(v) { v=Math.round(Math.min(Math.max(0,v),255)); return("0123456789ABCDEF".charAt((v-v%16)/16)+"0123456789ABCDEF".charAt(v%16)); }
function rgb2hex(r) { return(toHex(r[0])+toHex(r[1])+toHex(r[2])); }
function hsv2hex(h) { return(rgb2hex(hsv2rgb(h))); }

function hsv2rgb(r) { // easyrgb.com/math.php?MATH=M21#text21

    var R,B,G,S=r[1]/100,V=r[2]/100,H=r[0]/360;

    if(S>0) { if(H>=1) H=0;

        H=6*H; F=H-Math.floor(H);
        A=Math.round(255*V*(1.0-S));
        B=Math.round(255*V*(1.0-(S*F)));
        C=Math.round(255*V*(1.0-(S*(1.0-F))));
        V=Math.round(255*V);

        switch(Math.floor(H)) {

            case 0: R=V; G=C; B=A; break;
            case 1: R=B; G=V; B=A; break;
            case 2: R=A; G=V; B=C; break;
            case 3: R=A; G=B; B=V; break;
            case 4: R=C; G=A; B=V; break;
            case 5: R=V; G=A; B=B; break;

        }

        return([R?R:0,G?G:0,B?B:0]);

    }
    else return([(V=Math.round(V*255)),V,V]);

}

/* LOAD */

loadSV();
//updateH('F1FFCC');

$S('plugin').display='block';
$S('SVslide').top=(80/100*170-7)+'px';
HSVupdate([0,0,20]);

</script>

</body>
</html>

-- og ikke rigtigt stress-testet, men den virker i hvert fald i IE6.sp2, FireFox 2.0.0.7 og Opera 9.23 !-)
Avatar billede roenving Novice
29. september 2007 - 12:59 #7
Hov, der var da lige en fejl i copy/paste, der mangler nemlig en parameter i et kald til toggle og den nyeste udgave af funktionen:

...
<!--Farve Parlette Start -->

  <div id="plugin" onmousedown="HSVslide('drag','plugin',event" class="style2" style="top:220px; left: 430px; z-index: 20;">
      <div id="plugCUR"></div><div id="plugHEX" onmousedown="stop=0; setTimeout('stop=1',100);">FFFFFF</div><div id="plugCLOSE" onmousedown="toggle('plugin',0)">X</div><br>
...

-- og:

...
/*Function toggle changed to support multiple targets*/
function toggle(v,act) { $S(v).display=($S(v).display=='none'||(act!=0&&actRow!=act)?'block':'none'); actRow = act; }
function within(v,a,z) { return((v>=a && v<=z)?true:false); }
...
Avatar billede greenday Nybegynder
30. september 2007 - 09:38 #8
Takker mange gange

Men Farve panelet kan ik flyttes mere.

og så lige hvordan sætter jeg flere end de 5 stk der r nu ;)
Avatar billede greenday Nybegynder
30. september 2007 - 10:06 #9
Og kan man putte et tekst felt i toppen af farve paletten så man selv kan indstaste farven, hvis nu 2 uger skal have samme farve, er det lidt besværligt at ramme den samme HEX ;)
Avatar billede greenday Nybegynder
30. september 2007 - 10:11 #10
Og så lige en ting mere, hvis nu at parletten ikke skal vises før at man trykker på linket, hvordan gør man det ??
Avatar billede greenday Nybegynder
30. september 2007 - 10:59 #11
kunne man, hvis der nu stod en farve kode i det feldt hvor den skrive Hex-koden ifor vejen. kunne den så finde den farve i parletten ??

Så tror jeg ik jeg kan finde på mere ;)
Avatar billede roenving Novice
03. oktober 2007 - 13:52 #12
1. Jeg kan sagtens flytte den ...

2. Du sætter bare flere rækker ind, husk at give dem fortløbende numre i id'er og kaldet til toggle !o]

3. Du kan jo bare skrive den i feltet i tabellen (jeg går ud fra, at du skal bruge den til noget viderebehandling, så baggrundsfarven i rækken ikke har den store betydning !-)

4.

<!--Farve Parlette Start -->

  <div id="plugin" onmousedown="HSVslide('drag','plugin',event)" class="style2" style="top:220px; left: 430px; z-index: 20; display: none;">

5. Hrm, tja, det kan man sikkert nok, men jeg vil ikke påtage mig at regne baglæns og/eller debugge scriptet yderliere ...

-- els velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2007 - 06:07 #13
-- og tak for point ;~}