Avatar billede Slettet bruger
29. september 2007 - 10:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan opdatere jeg Thunderbird/ Firefox

Jeg kan se på Thunderbs og Firefoxs hjemmesider at der er en nyere udgaver på nettet end den jeg har installaret. Jeg får dem bare ikke opdateret, når jeg trykker på download og Suse prøver at åbne dem med ark.
Måske kommer den ny udgave i Konqueror for eter at filen er udpakket åbner  Konqueror sig, men opadateringen er ikke installeret da jeg kan se at nummeret stadig er f.esk i Thunderbird  stadig er 2.0.0.0
Avatar billede double-g Juniormester
29. september 2007 - 11:35 #1
Den version af thunderbird/firefox der kan downloades til Linux fra deres respektive hjemmesider, hverken kan ellers skal installeres.

Hvis du åbner Konquorer og finder den fil du har downloadet, så skal du højreklikke på den og vælge -> pak ud ->
Nu pakker den en mappe ud der hedder firefox/thunderbird, og den "nye" firefox/thunderbird kan startes hvis du eksempelvis laver en genvej på skrivebordet med hele stien til hvor du gemte firefox/thunderbird mappen.

Men hver gang du klikker på et link i f.eks. i en mail, så vil systemet åbne den gamle version af firefox, da den ikke ved du har installeret en nyere.

Derfor er den korrekte og nemmeste måde at opdatere på, at gøre som i http://www.eksperten.dk/spm/777277 .  Den omtalte server bliver løbende opdateret med nyeste versioner af Mozilla programmer.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2007 - 12:23 #2
Det gik nemt på den måde.

Jeg vil gerne vide om den gamle udgave af Thunderbird bliver fjernet, når den nye bliver installeret: Der stod at Thunderbird fyldte knap 193 mb og det er rimeligt begerænset hvad plads der er på min HD

God weekend
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2007 - 12:26 #3
Jeg tager det som en seelvfølge at du lægger et svar
Avatar billede double-g Juniormester
29. september 2007 - 16:02 #4
Jo når du opdaterer pakker via YAST, så fjerner den automatisk de gamle versioner af pakkerne inden den installerer de nye.

Thunderbird ser dog ud til at blive en lille smule større hver gang der kommer en ny version, men fra version 1.5 til 2.0.0.6 er den kun gået fra 23 MB til 26 MB og Thunderbird-translations (sprogmodulet der bla. indeholder dansk tekst) er i samme størrelsesorden. Så 193 MB lyder lige i overkanten. Det er rundt regnet hvad hele OpenOffice pakken kræver.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2007 - 16:25 #5
Jeg blev selv forbavser over 193. Tallet der stod var 192,7,Før den blå linie i YAST begyndta at bevæge sig nedad. Det var endda før jeg også havde opdateret diverse tilføjelsesprogrammer. Da pakkerne hurrtig var blevet fundet i YAST ved søg Mozilla, højreklikkede jeg og valgte opdater.
Er der et sted hvor jeg kan se hvor meget programmet fylder. Måske jeg skal i YAST igen?
Jeg synes det er en meget stor forskel på tallene 23 og 193. Måske jeg gør noget forkert ?
Det er nu 2.0.0.6 der er installeret. Før var det 2.0.0.0
Avatar billede double-g Juniormester
29. september 2007 - 16:34 #6
Yeps det er i YAST du kan se størrelsen. Du vælger bare fanebladet "tekninske data" når du har markeret programpakken. Så kan du se versionsnummer af programmet, licenser osv. osv. Incl størrelsen på det installerede program.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2007 - 17:01 #7
http://aycu06.webshots.com/image/28045/2004834394502971208_rs.jpg
Et skærmbillede fra yast
Mozilla Thunderbird fylder 26,3 M
mens den der hedder Deburg information fylder 192,9 m  Hvad er det egentlig
Avatar billede double-g Juniormester
29. september 2007 - 19:11 #8
Debuginfo er program som Thunderbird udviklere, eller udviklere af Thunderbird add-ons, bruger til at finde fejl med.

Så medmindre det er noget du sysler med, så kan du roligt afinstallere den igen. Den tilføjer ingen ekstra funktioner til Thunderbird som almindelige brugere nogensinde får brug for.
Det samme gælder MozillaFirefox-debuginfo.