Avatar billede evilhomer15 Praktikant
02. oktober 2007 - 15:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kinetisk energi, v^2??

Hvordan kan man regne en farten ud, umidbart før genstanden rammer nulpunktet?

Altså, en kvinde skal springe ud fra 3-meter vippen, kvinden vejer 52 kilo. Nulpunktet er vandoverfladen.

Hvordan kan jeg nu regne ud, hvor stort V verdien er fra følgende formel:
Ekin = 1/2 * m * v^2
02. oktober 2007 - 16:10 #1
Ved du hvad den kinestiske energi er?

Hvis du gør det er det bare at isolere v og indsætte tallene.

Men måske har jeg misforstået noget.
Avatar billede evilhomer15 Praktikant
02. oktober 2007 - 16:15 #2
har fundes ud af det.. kiggede på gamle notater.
Avatar billede evilhomer15 Praktikant
02. oktober 2007 - 16:22 #3
nu har jeg problem med hastighedsberegning, med hvilken fart rammer hun vandoverfladen med?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. oktober 2007 - 16:35 #4
Jeg tror at det er:

s = 0.5 * g * t^2

og

v = g * t

du leder efter.
Avatar billede bobske Nybegynder
03. oktober 2007 - 02:29 #5
aah dejligt med fysik, arne_v har ret..

v = 7,7 m/s får jeg det til.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
03. oktober 2007 - 17:28 #6
Det er ellers også nærliggende at udnytte, at der er energibevarelse, dvs. at den potentielle oplagret i kvinden når hun står på vippen(i forhold til vandoverfladen), er fuldstændig omsat til kinetisk energi idét hun rammer vandet, dvs.

Pot. energi for dame på vippe, E_pot=mgh og den kin. energi for dame ved vandoverflade E_kin=1/2*m*v²=E_pot <=> (1/2)mv²=mgh<=>v=sqrt(2gh)=sqrt(2*9.82(m/s²)*3m)=7.7m/s
Avatar billede evilhomer15 Praktikant
11. april 2010 - 22:16 #7
låser emne.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2010 - 22:29 #8
Du må gerne bevise at svaret er noget andet end 7.7, når nu du ikke mente at disse svar kunne bruges.