Avatar billede tosa Nybegynder
02. oktober 2007 - 20:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

vektor problemstillinger

Hej.

Jeg har fået givet følgende:

en vektor a, som har en længde på 3.

en vektor b, som er bestemt ved følgende ligning: b=3/2a+â  (det sidste er a hat)

hvordan beregner jeg arealet af det parallelogram, der udspændes af vektorerne a og b??

Hvordan beregner jeg vinklen mellem vektorerne a og a-b??

hvordan beregner jeg længden af projektionen af a på b??
Avatar billede snakeeye Nybegynder
02. oktober 2007 - 21:50 #1
det er alt for lang tid siden jeg har haft vektorregning til jeg kan regne, men jeg kan give dig formlerne:

Areal: A=|â.b|
Vinkel: a.b=|a|.|b|.cosv
Projektion: a = ((a.b)/|b|^2).b
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
03. oktober 2007 - 17:22 #2
Hey,

Du ved |a|=3, b=3/2*a+â, og udfra de formler som snakeeye har skrevet, og som du garantigarenteret kan finde i din mat-bog, fås...

I:
â*b=â*[3/2*a+â]=3/2a*â+â², her er a*â=0(vektorerne er jo ortogonale), og da længden af â er den samme som af a, |a|=|â|<=>|a|²=|â|², følger det, â*b=|a|², dvs Areal=||a|²|=3².

II:
a*b=a*[3/2*a+â]=3/2a²+ã*a=3/2*|a|², nu findes længden af b, |b|²=b²=[3/2*a+â]²=9/4*a²+â²+3*a*â=9/4*|a|²+|a|²=13/4*|a|² => |b|=sqrt(13/4*|a|²)=sqrt(13)*|a|/2, og dermed vinklen, v=arccos(a*b/(|a|*|b|)), hvor a*b/(|a|*|b|) = (3/2*|a|²)/(|a|*sqrt(13)*|a|/2)=3/sqrt(13)=0.83, og dermed v=arccos(0.83)=33.69 grader mellem vektor a og b.

III:
Kaldes projektionen af a på b for a1, fås...

(a*b)/|b|²=(3/2*|a|²)/(13/4*|a|²)=6/13, dvs.

a1=6/13*b => |a1|²=(6/13)²*b²=(6/13)²*|b|²=(6/13)²*(13/4*|a|²) => |a1|=sqrt{(6/13)²*(13/4*|a|²)}=6/13*sqrt(13)/2*|a|=3/sqrt(13)*3=9/sqrt(13)=2.5

Evt. kan du også udnytte, at du fra (II) kender vinklen mellem de to vektorer, og længden af vektor a.

Da er længden af projektionsvektoren a på b, |a1|=cos(v)*|a|=cos(33.69)*3=2.5, tegn situation for at se det :)
Avatar billede tosa Nybegynder
08. oktober 2007 - 21:12 #3
Super svar. Ja formlerne havde jeg, men jeg manglede nogle af de mellemliggende forklaringer.

Jeg takker. Hvis du laver et svar, kan jeg give dig points luigi
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
09. oktober 2007 - 00:53 #4
Kanon det ku' bruges! :)