Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2007 - 10:51 Der er 5 kommentarer

Partionstørrelse ved brug af BootCamp

Hej Mac-eksperter!

Jeg overvejer at købe en Mac, men da jeg aldrig har prøvet at bruge OS-X, vil jeg gerne sikre mig, at jeg kan køre Vista på mac'en, hvis jeg ikke kan vænne mig til OSX.

Jeg vil derfor høre, hvorledes bootcamp fungerer!

1. Hvilket filsystem anvender OS, hvilket skal vista køre under?

2. Kan man helt frit vælge partionstørrelsen. Altså hvis jeg har en 160 GB harddisk, kan jeg så sige, at jeg vil anvende 100 GB til Windows?

3. Hvis de OSX og Vista køre på forskkelige partioner, kan jeg så anvende hele harddiskkapaciteten fra begge systemer, eller kan Vista kun se/afspille filer fra sin egen partion - og tilsvarende med OS X?

4. Kan jeg vælge, at computeren skal state op i Vista som standard?

5. Er der nogle der har oplevet varmeproblemer med en Macbook Pro. Det er vigtigt for mig, at maskinen er TOTALT lydløs, med mindre man arbejder med kraftig videoredigering el. lign. Den må meget nødigt blæse under anvendelse af internetsøgning og Word osv.

Håber i kan hjælpe mig med lidt info!

Venlig hilsen
Lasse Juhl
MSN: Juhl@makalay.dk
Avatar billede mstorgaard Praktikant
03. oktober 2007 - 12:19 #1
2. Du kan næsten frit vælge størrelsen. Der skal vist bare være omkring 5 GB minimum på Mac OSX.

3. Du kan se begge partitioner fra Mac OSX, men jeg tror ikke du kan det samme med Vista.

4. Ja.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2007 - 18:57 #2
1.
Jeg vil mene at den partition du tildeler Windows Vista vil være efter Vista's ønske, dvs. NTFS.

2.
Ja som mstorgaard nævner er det minimum 5gb og så op efter. Max er vist kun begrænset af hvor meget ledig plads du har på din harddisk.

3.
Den partitionsplads du har givet Vista, fx. 10gb, er den maksimale plads Vista kan anvende.

4.
Ja

5.
Jeg har haft min første Mac siden april. En Macbook Pro 15", og jeg har ikke haft varmeproblemer overhovedet.
Det er korrekt at blæseren giver lyd fra sig når du sætter processoren i gang, men det kræver mere end bare word, etc. Oftest er det enten under anvendelse af Parallels eller hvis et program går kold. Dog forsvinder "larmen" ligeså snart du lukker programmet.

Jeg tror ikke du skal være så bange for OSX. Jeg har selv anvendt OSX uafbrudt siden april. Indtil da havde jeg ikke anvendt andet end Windows. Jeg skifter ikke tilbage med mindre jeg bliver tvunget!
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2007 - 19:05 #3
Okay, tak for svarene. Men når du siger, at det begynder at larme, er det så voldsomt, eller er det bare helt svagt?

Kan hverken Vista eller OS-X se og bruge hinandens partioner?
Avatar billede fcknet Nybegynder
04. oktober 2007 - 10:12 #4
Det er en relativt kraftig lyd set i forhold til at Macbook Pro er fuldstændig lydløs under normale omstændigheder.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2007 - 10:16 #5
Det synes jeg nu ikke.

Den kan da høres, men det er ikke noget damplokomotiv.

Men husk hvad jeg skrev, at det kun er når processoren virkelig kommer på arbejde, eksempelvis under afvikling af spil, etc.