Avatar billede peder-dingo Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:20 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

36,7 GB Raptor 10.000 RPM HDD, kan det betale sig?

Hej!
Har en splinter ny pc, og er blevet tilbudt en Raptor disk med 36,7 gb (8 mb). Har i forvejen en Seagate 500 og 750 gb.
Mit spørgsmål er: kan man rent faktisk mærke forskel mellem harddiskene med 7200 og 10.000? Nu er Vista installeret på en anden harddisk, kan man godt flytte vista over til raptor-disken uden problemer? Uden at skulle slette osv?
Er det harddisken der "sløver" ens pc?
min pv er som følger: Q6600@3,1ghz, 630 mb 8800 gts, 4 gb pc8500, p5k-e wifi osv..
Sidespørgsmål: hvad mener folk med RAID:0 osv?
Tak!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:26 #1
Ja du vil kunne mærke forskel, især hvis du anvender den til systemdisk (HDD med OS).

HDD er den hurtige PC's akilleshæl. En af løsningerne, er at sætte rpm op, hvilket dog resulterer i mere støj og slitage.

Du kan måske overføre din Vista m.v. med en Ghost, men jeg vil anbefale, at installere på ny.

RAID er fordeling af data på flere diske for at opnå større hastighed/sikkerhed.

http://da.wikipedia.org/wiki/RAID
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:32 #2
Hmm... Okay, det virker umiddelbart til at være ret bøvlet... Fx Dokumenter og Billeder-mapperne, de ligger jo på den disk Windows blev installeret på, kan man uden problem sætte det til en anden harddisk uden at der går ged i det hele?
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:33 #3
Er der stor forskel på om det er 8 eller 16 mb cache?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:35 #4
Jeg har benyttet både den lille Raptor og i den nuværende 74 GB udgaven og det kan altså godt mærkes. M. h. t. at flytte styresystemet med Ghost eller andre til formålet indrettede programmer, så lad være. Der er for mange ting der kan gå galt. Det ta'r altså max. 10-12 min. at installere Vista på din maskine. At Windows Update så somme tider agerer zombie er en anden sag.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:37 #5
Men når du har installeret Vista påny, kan du jo lægge mapperne på en anden HDD, så du holder data for sig selv.

Om det er 8 eller 16 MB cache er ikke så vigtigt som rpm.
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:47 #6
Okay... Nu er jeg ikke så rutineret i formatering osv, så må lige spørge dumt... Hvordan geninstallerer jeg Vista? Er det et problem når jeg har OEM-versionen? Kan jeg gøre det uden andre af mine filer blvier slettet? Fx dem der ligger i Windowsmapper som Billeder, Musik osv...?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:51 #7
Du booter op på din Vista DVD og vælger, at den skal installeres på din nye HDD.

Jeg vil anbefale dig at lave en backup af dine data inden du begynder.

Du har to yderligere HDD som du kan bruge til formålet.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:54 #8
Det er såmænd bare at stikke skiven i maskinen, trykke på en tast for at boote fra cd/dvd når den beder om det. Se nederst på skærmen! Når du kommer fram til oversigten over drev formaterer du det drev Vista lå på og installerer du på Raptor drevet. Jeg har ikke helt styr på hvor store hardwareændringer Vista tillader før den skal genaktiveres. Men hjælpen er kun et telefonopkald væk. Hvis du får besked om at aktivering ikke kunne lade sig gøre får du samtidig et nummer til Microsoft i Danmark hvor du oplyser dit problem. På min var en ændring fra 2 drev i Raid til de samme to drev som selvstændige drev nok til at der skulle reaktiveres.
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:55 #9
Okay... Er lidt i tvivl om jeg tør... :S
Hader at skulle pille med Windows fordi det altid går galt for mig..
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:55 #10
Du kan evt. få en ven til at hjælpe dig?
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:56 #11
Så det vil sige jeg skal flytte ALT fra det drev Vista ligger på? Det er jo vildt meget... Det er alle mine spil og mine programmer...
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:58 #12
Det ligger jo altsammen på skiver. Du skal blot tage backup af dine saves, men det gør du vel løbende?
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
05. oktober 2007 - 11:01 #13
Nej, det tror jeg ikke jeg gør ;) Jamen kan man ikke flytte Vista til en anden harddisk uden at skulle formatere den den oprindeligt lå på?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 11:02 #14
Jo, men det er ikke smart når du skal boote op.
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
05. oktober 2007 - 11:07 #15
Okay, så som det ser ud nu skal jeg: flytte mine ting fra c-drevet (der hvor vista ligger) over på mit d-drev, så sætte dvd'en i og så kan jeg tage den derfra?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 11:10 #16
Du skal gemme data på en partition, der ikke indeholder systemfiler, ja.

Og så kan du gå i krig med at formatere og installere :)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
05. oktober 2007 - 11:26 #17
For at klargøre dit spgsm. 11:01:06 Jo du kan sagtens installere Vista uden at formatere det drev den lå på. Problemet er bare at du under opstart får valgmuligheden mellem 2 operativsystemer, der godt nok er ens, men ligger på 2 forsk. drev. Pladsmæssigt er det noget sjusk og hvem gider vælge mellem 2 ens udgaver af Windorsk?
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
05. oktober 2007 - 11:39 #18
Kan man så ikke bare slette den gamle version? Leder efter en nem udvej her ;)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 11:45 #19
Jo, det er jo det du gør når du formaterer :)
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
05. oktober 2007 - 11:47 #20
Okay... Så skal jeg bare lægge alle mine programmer ind igen... Hvordan gemmer man saves? Fx i Bioshock?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. oktober 2007 - 11:56 #21
Det kommer an på hvor de ligger gemt...

Du må læse i manualen eller google dig frem:

http://forums.2kgames.com/forums/showthread.php?t=9296
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. oktober 2007 - 09:03 #22
Okay, læg svar.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
17. oktober 2007 - 09:05 #23
Værsgo