Avatar billede superherodk Nybegynder
24. oktober 2007 - 20:50 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvilken OS til hjemmebygget NAS??

Jeg har netop fået bygget en PC jeg skal bruge som en NAS. Jeg har dog lidt problemer med at finde ud af hvilken NAS OS jeg skal vælge til maskinen. Jeg har kigget lidt på ClearConnect og FreeNAS. Jeeg har aldrig prøvet at lave en server før, så softwaren skal gerne være nem at gå til. Derudover skal det naturligvis være stabilt.
Systemet jeg har fået bygget ser således ud:

AMD Sempron 3200+
Asrock AliveNF6-VSTA
1 GB RAM (2 x 512 MB)
3 x 500 GB Samsung SATA-II HDD
Silverstone SG02
Intel Pro/1000PT NIC (kommer senere, er i restordre)

Derudover har jeg købt en 1 GB Compact Flash der monteres i IDE porten (via adapter), hvor styresystemet skal installeres på.
Jeg vil meget gerne have muligheden for at køre RAID 5 (vises alle diskene som 1 drev?), da jeg har hørt fra flere steder at er det bedste mht. hastighed kontra sikkerhed.

På forhånd tak

Mvh.
Superherodk
Avatar billede Henry Novice
24. oktober 2007 - 21:01 #1
Avatar billede superherodk Nybegynder
24. oktober 2007 - 21:07 #2
Tak for hurtig respons. Jeg tror dog det er lidt overkill. Jeg fik ikke nævnt i mit oprindelige indlæg, at jeg er ude efter et styresystem der gratis eller ikke koster så meget (max 3-400 kr). NAS'en er udelukkende til privat brug, hvor der konstant er  koblet 2-6 maskiner (Win Vista + Win XP maskiner) på ad gangen.
Avatar billede canzer Nybegynder
24. oktober 2007 - 22:25 #3
FreeNAS - Det skulle efter sigende være rigtig godt og stabilt :) har dog ikke selv leget med det endnu
Avatar billede superherodk Nybegynder
25. oktober 2007 - 08:09 #4
Jeg har som sagt også kigget lidt på FreeNAS. Så vidt jeg kan se, så understøtter den ikke hardware RAID? Hvor stor er forskellen egentlig på hardware og software RAID? Her tænker jeg både på ydelse, sikkerhed og stabilitet.

Jeg har fundet 2 andre NAS styresystemer; NASlite 2  (http://www.serverelements.com/index.php) og Open-E (www.open-e.com). De koster begge lidt penge, hvilket jeg også gerne vil ofre til fordel for stabilitet, ydelse og sikkerhed. Er der nogen der har erfaringer med nogle af disse styresystemer?

På forhånd tak
Avatar billede snabeljan Nybegynder
26. oktober 2007 - 12:07 #5
Altså - software RAID er som regel ikke at foretrække pga. performance. MEN igen synes jeg det her kommer an på hvad dit formål med NAS'et er ! Hvis det 'bare' er til at supportere dig selv og familie, kan jeg ikke forestille mig, at der vil være nogen problemer med performance. Mht. sikkerhed og stabilitet er disse ens på software- og hardware-RAID

Men må jeg spørge hvorfor du ikke har valgt en løsning som f.eks. Synology CS-407 - det er et genialt system, med rigtig megen forskellig software indbygget lige fra streaming til webserver og photoserver, ftp-server og tilgængelig via internettet...

Mvh
SnabelJan
Avatar billede snabeljan Nybegynder
26. oktober 2007 - 12:08 #6
Og CS-407'eren har en modulær RAID (hardware) som tillader dig at udvide f.eks. fra RAID1+0 til RAID-5... Nemt ;)
Avatar billede superherodk Nybegynder
27. oktober 2007 - 17:55 #7
snabeljan -> Tak for svar. Synology CS-407 har bestemt også været en mulighed, men jeg er blevet opfordret at forholdsvis mange til selv at bygge en NAS, bla. bedre opgraderingsmuligheder hvis maskinen en dag skal bruges til noget mere krævende end blot at lagre filer. Anyways... Jeg har købt hardwaren, så nu bliver det ikke anderledes  ;o)

Det er indtil videre FreeNAS der fører mht. mit valg af OS. men jeg vil dog gerne have et OS der understøtter HW RAID da mit bundkort har dette (RAID 0,1,5 og JBOD).

Jeg vil dog gerne have OS installeret på et separat drev og har valgt et 1 GB CF kort og en CF til IDE adapter. Jeg har dog iøjeblikket lidt udfordringer med dette, da der kommer en READ timeout... Noget med noget LBA?? Har nu brugt mange timer på at forsøge at løse dette, men er nået frem til at jeg ikke kan greje det (hjææælp!?).

Alternativt har jeg jeg også tænkt på Windows Home Server, men da den koster ca. 1000 kr., er dette bestemt ikke mit første valg  ;o)
Avatar billede superherodk Nybegynder
31. oktober 2007 - 20:22 #8
Mit foreløbige valg er faldet på FreeNAS. Jeg har dog nogle udfordringer med hastighed på overførslerne. Jeg kommer max op på ca. 8-9 MB/s på en gigabit forbindelse.
Jeg har tidligere prøvet en demo af Open-E NAS OS, hvor jeg kom op på ca. 27-29 MB/s. Så jeg ved at hardwaren kan præstere OK. Nogle forslag til hvad jeg kan gøre/ændre? hvis nogen har screenshots af opsætning på velfungerende FreNAS, så er de meget velkomne. Tak
Avatar billede Henry Novice
01. november 2007 - 21:36 #9
hvorfor ikke bare køre en almindelig xp på den, den kan det samme ???
Avatar billede superherodk Nybegynder
02. november 2007 - 16:14 #10
Kan en Win XP Home køre uden skærm, mus og tastatur? Kan man tilgå den via web interface (evt. via et eller andet program)? Nogen der har erfaringermed det?

På forhånd tak
Avatar billede Henry Novice
02. november 2007 - 21:34 #11
Ja, det tror jeg da, godt nok kører jeg med Pro versionen, men der skulle ikke være de store foskelle på dem, ellers findes der diverse freeware, såsom VNC, så kan du fjernstyre den, og der er også mange FTP servere !!!
Avatar billede Henry Novice
02. november 2007 - 21:37 #12
læs her om forskellen mellem pro og home, det er primært på netværkssiden !
http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_home_pro.asp
Avatar billede justrace Novice
11. november 2007 - 01:04 #13
XP pro p.gr. af netværkssiden, og tilgang via fjernskrivebord. Skærm og mus er ligegyldigt, men du skal muligvis slå keyboard fra i BIOS.
Avatar billede superherodk Nybegynder
11. november 2007 - 09:24 #14
Det er lykkedes mig at skaffe Windows Home Server meget meget billigt, så nu bliver det den jeg koncentrerer mig om.
Tusind tak for alle de inputs I er kommet med.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
11. november 2007 - 16:32 #15
Måske et dumt spgm. - men er der så ikke nogen af dem der har bidraget til svaret, der skal have points (og her regner jeg ikke med mig selv)???

/snabeljan
Avatar billede superherodk Nybegynder
14. november 2007 - 09:48 #16
snabeljan -> Det er ikke fordi jeg vil være nærig med mine point (jeg deler meget gerne point ud), men jeg fandt jo ikke en løsning ud fra ovenstående postings. Det er egentlig ud fra det, at jeg ikke har fordelt point. Er jeg helt ved siden af?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
14. november 2007 - 11:05 #17
Som jeg ser det, så anbefalede TXL dig at bruge XP, hvilket formentlig er det du er endt med ;)

Men jeg skal ikke 'fluekneppe' (pardon my french) mit spgm. går ligeså meget på hvad man egentlig kan gøre på E! Hvad synes I andre der er med på denne tråd?
Avatar billede justrace Novice
14. november 2007 - 11:44 #18
Joh, TXL kunne vel got fortjene lidt. Når man så også kigger superhelten lidt efter i sømmene burde han jo vide ret meget om emnet i forvejen. Win Home Server? er vel heller ikke den rigtige løsning, og da slet ikke i en "pirat" som prisen lugter lidt af, men den kan selvfølgelig fås i "gave".
Avatar billede Henry Novice
14. november 2007 - 12:22 #19
jeg undrede mig osgå lidt over at den lukkede uden der var nogen der fik point, og jeg tænkte også "Piratversion", men det siger vi ikke til nogen !!!, jeg var også lidt hurtig på aftrækkeren, jeg ville også have skrevet WHS, men jeg havde lidt travlt !!!
Avatar billede superherodk Nybegynder
14. november 2007 - 19:03 #20
justrace -> Hvad mener du med at kigge mig efter i sømmene? Og hvorfor burde jeg vide ret meget om emnet? Jeg bryder mig ikke om at blive kædet sammen med pirat software, så de spekulationer bedes du holde for dig selv. Jeg vil dog godt give dig ret i at TXL fortjener point (egentlig også dig), da han direkte svarer på nogle af mine spørgsmål. Indrømmet, det er en fejl fra min side.

TXL -> Som skrevet, så bør du have point for det du har svaret på.
snabeljan -> Du bør egentlig også modtage point.

Til alle: Det er som skrevet, ikke fordi jeg vil være nærig med point'ene, jeg følte blot ikke jeg havde fået svar på det jeg gerne ville (det var en fejl fra min side). Det beklager jeg, og vil naturligvis gerne rette op på dette, ved at give jer alle point... Men hvordan løser vi lige dette?
Avatar billede justrace Novice
14. november 2007 - 19:48 #21
Ok, den med pirat var nok over stregen uden at vide noget om det, jeg har læst flere af dine ?, og flere af dem er om NAS/RAID, derfor.

Jeg samler ikke, de point jeg får for at være aktiv er nok til at få svar på de spørgsmål jeg stiller.
Avatar billede Henry Novice
14. november 2007 - 20:22 #22
det er ok for mig også bare husk det til en anden gang
Avatar billede snabeljan Nybegynder
15. november 2007 - 09:42 #23
:) I'm easy ...

Er det ikke herligt, når alle er enige!

For mig var det godt at høre andres synspunkt til hvorledes man bør afgive points!

/snabejan
Avatar billede justrace Novice
15. november 2007 - 12:30 #24
snabeljan> Jo, for der er jo dem for et konkret og brugbart svar, og så de moralske point for hjælp til at tage en beslutning. ;-}