Avatar billede scrambler Nybegynder
28. oktober 2007 - 09:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Stopper under opstart

Jeg har netop sammensat en ny computer og installeret Windows XP på den. Den opfører sig dog til tider underligt i opstarten. Jeg kører med dual boot (begge Windows XP).
Efter jeg har valgt hvilken installation der skal starte, fryser computeren en gang i mellem. Der når ikke at komme noget som helst billede, blot sort skærm. En gang i mellem når den at komme så langt så du kan se logoet og den blå status bar. Når dette sker, kan man se at systemet ikke er helt frosset, da baren bevæger sig _meget_ langsomt. Det går så langsomt at hver blå firkant bliver tegnet over 3 opdateringer, hvilket tager ca 10 sekunder. Hvis jeg lader den stå længe nok, virker det til den kommer over det problematiske punkt og så fortsætter som normalt. Hvis den ikke når at vise logoet, synes den ikke at komme videre, selv efter lang tid.
Problemet sker ikke altid. Typisk sker det hver 5-6. opstart og nogle gange kommer det i perioder af 2-3 efterfølgende opstart.
Hvis først den kommer ind i Windows, kører den fundstændig stabilt og der opstår ingen fejl.

Jeg har kørt forskellige tests så som Memtest86+, Seatools, 3DMark og PCMark og ingen af programmerne har fundet fjel / ført til ustabilitet. Det lader altså til at være et software problem. Jeg tvivler dog på det er en fejl i installationen af Windows, da det sker for begge installationer.

Konfigurationen er:
ASUS P5KC motherboard
2x1 GB Corsair XMS2 PC2-6400 ram
Intel Core 2 Duo E6750 2.66 GHz processor
Inno3D GeForce 8600 GT grafikkort
Samsung SpinPoint P120 250 GB harddisk
NorthQ 4775-500BU 500W PSU

BIOS rev. og alle drivere er i øvrigt de nyeste.
Er der nogen der har en ide til hvad problemet kan være?
På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2007 - 09:27 #1
Jeg ville prøve en "chkdsk /r /f"
Avatar billede fromsej Praktikant
28. oktober 2007 - 11:09 #2
Ligger de to XPér på hver sin partition, eller hver sin fysiske disk?
Avatar billede scrambler Nybegynder
28. oktober 2007 - 14:41 #3
helgec: Har prøvet at køre chkdsk og efter adskillige genstart, har det ikke ført til fejl, så måske det var det. Afventer dog lige, da der godt kan gå en del genstart imellem fejl viser sig. Virker det dog ikke lidt underligt at den samme fejl i filsystemet skulle være sket på begge partitioner?

fromsej: De er på hver deres partition på den samme disk.
Avatar billede scrambler Nybegynder
31. oktober 2007 - 17:46 #4
Det ser ud til chkdsk har løst problemet, så mange tak for forslaget helgec. Hvis du lige vil smide et svar, skal du få pointene.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2007 - 18:21 #5
:o)