Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 18:59 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Øjenbetændelse

Hej,

Jeg har øjenbetændelse. Mine øjne er hævet. Jeg har kontaktet min læge, og han sagde at jeg skal bruge Kloramfenikol DAK Øjensalve 1% 3 gange dagligt i 5 dage. Det har hjulpet lidt, men ikke så meget. Før jeg brugte Kloramfenikol kløede mine øjne meget. Når jeg kløede mig på øjnene kunne jeg mærke at de var ligesom en balloner der er pustet lidt mere op. Ene de mest irreterende ting var/ og er stadig lidt at når jeg går i bad, og når jeg får vand i øjnene så sidder vandet fast på dem. Så skal jeg presse lidt på dem for at vandet går væk. Er der nogen der kan give gode tips mod øjenbetændelse?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. oktober 2007 - 19:15 #1
Til små børn er der jo det gamle husmoderråd med at lave en kande kamillete, og så bade øjnene i det (koldt altså :-).

En vatponpon vædet i kamillete, og så gnide dem hen over øjet. Husk - brug ikke den samme vatponpon mere end til ét strøj - så vil betændelsen bare blive gnedet mere ud, eller i værste fald smitte det andet øje endnu mere.
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 19:20 #2
Det gamle råd med at bade øjnene med afkølet (hjemmeblandet) saltvand, kan også hjælpe.. (på samme måde som med kamillethe).
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 19:24 #3
NB! Opskrift på saltvandsblanding: Bland ½ liter vand med 1 tsk. almindeligt salt.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:03 #4
Øjenbadning:

* En tot vat eller lærredsklud dyppes i kogt, afkølet vand eller saltvand.
* Tør fra øjenkrogen nærmest næsen, og udad. Smid herfeter vattotten væk.
* Tag en ny vattot og gentag ovennævnte, indtil øjet er renset.
* Vask dine hænder bagefter for ikke at sprede smitten.

Øjendrypning:

* Det er lettest at være to om det, men kan det ikke lade sig gøre, kan man svøbe barnet ind. Barnet skal have armene langs med kroppen under svøbet, så det ikke kan bevæge sig.
* Brug tommel- og pegefinger til at skille øjenlågene med, og dryp så øjet så langt ude i siden mod øret, som muligt. Derved løber øjendråberne ikke lige ned i tårekanalen og væk fra øjet.
* Vask dine hænder bagefter. Øjenbetændelse er meget smitsomt.

Øjensalve:

* Teknikken er den samme som beskrevet under øjendrypning, men i stedet for at dryppe, placere du salven langs med kanten af nederste øjenlåg.
* Husk håndvask bagefter.
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:07 #5
Så kendte du jo selv et godt råd.. :) Hjælper det ikke..? Så er der vel kun turen til lægen (igen) tilbage..?
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:18 #6
Den her råd har jeg lige fundet:D Men hjælper saltvand mod mine hævede øjne? Bliver mine  øjne mindre? Hvor mange gange skal jeg tage det om dagen/ugen/mdr.? Er det farligt? Bliver mine øjne røde hvis jeg bruger det?

Jeg har ikke prøvet kamillete og saltvand endnu.
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:25 #7
Saltvand - i den førnævnte opløsning - er ikke skadelig. Tårer er jo også "salte". Saltvand renser nok lidt mere end kamillethe, som virker lidt "beroligende" for øjnene og det er heller ikke skadelig..
Begge dele kan bruges mange gange om dagen - netop fordi det ikke er skadeligt..
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:31 #8
Fint nok:D smid lige et svar:D Jeg tror det vil hjælpe. Jeg har set mange hjemmeside med  at man skal bruge saltvand og kamillete.
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:32 #9
NB. Har du haft øjenbetændelse før.? Det kunne nemlig også lyde som en form for allergi. Hvis det er allergi så hjælper salven ikke..
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:34 #10
OK.. :) I "værste" fald må du nok en tur til lægen. God bedring..!
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:42 #11
Tak:D

Nej. Har ikke haft det før. Jeg er 16 år nu. Jeg har haft det i ca. 4 mdr. Først vidste jeg ikke lige hvad jeg skulle gør, men så var der en i min klasse der sagde at man bare skal gå til læge og så giver lægen noget til mig. Det var øjensalve der ikke helt hjalp mig meget. Han sagde også hvis det ikke hjalp så kunne jeg prøve til øjenlægen. Jeg er ikke gået endnu til øjenlægen.
Så hvis saltvandet og kamilliete ikke helt virker så prøver jeg at gå til øjenlægen.
Og hvis øjenlægen ikke kan hjælpe mig.
Så er der ikke mange muligheder tilbage.
Men hvis ikke de her sidste ting ikke virker, så går jeg lige til lægen igen. Måske giver han øjensalven igen eller noget andet til mig. Det er også vigtig at fortælle ham at jeg har brugt det før.
Og hvis ikke nogen virker, så må jeg håbe at det går af sig selv af.

Det er ca. 2 uger  siden jeg prøvede øjensavlen.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:44 #12
Enya. jeg kan også godt huske at du var med i samtale med min "Roswell: The U.F.O. Cover-Up spg:D
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:45 #13
Spm.*
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:45 #14
Eller bare "Spørgsmål"
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:47 #15
Det var længe..! :( Det kunne godt lyde som om salven ikke hjælper.. :( En øjenlæge kan nok også bedre hjælpe med at finde ud af hvad det skyldes og finde en behandling, som hjælper.. God bedring..!
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:49 #16
Ja - det har du ret i.. Der "blandede" jeg mig også.. :)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:49 #17
Hmm.. Synes du jeg skal til øjenlæge og spørge? Før jeg bruger alt det andet.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:52 #18
Igen*
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:54 #19
Du kan godt bruge kamillethe eller saltvand.. Men tror ikke du skal bruge mere salve, før du har besøgt lægen/øjenlægen.. Netop fordi, det har varet SÅ længe. Det kunne jo være andet end betændelse..?
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:57 #20
Det tror jeg ikke. Jeg fortalte lægen alt hvad der har med mine øjne. Hvornår det begyndte. Hvornår det er irritende. Det kløede og alt det andre detaljer. Og han forslog  Øjensalve. Der står også på pakken at det er mod betændelse.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:58 #21
Foreslog*, Øjenbetændelse*
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:02 #22
Måske skal der "bare" en anden slags salve / øjendråber til..? Men jeg nævnte allergi, fordi jeg selv har det.. Men det er jeg (næsten) sikker på, at øjenlægen kan hjælpe med at finde ud af..
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:04 #23
Hmm. Altså, du foreslog at jeg skal til øjenlægen? Det sagde lægen også.
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:05 #24
Ja, det synes jeg faktisk... Især fordi det ikke har hjulpet efter så lang tid..!
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:08 #25
Altså hvis det ikke hjælper. Men det hjalp lidt. Mine øjne er ikke så meget hævet som før. Men alligevel stadig hævet. Det klør ikke mere. Men der er også en anden ting. Mine øjne er lidt ude.

Det eneste ting mine øjne fejler er:

1. De er lidt ude. Altså huden i øjnene er lidt bøjet
2. Vandet bliver siddende på øjnene når jeg går i bad. Så skal jeg presse på øjnene så vandet går ud.
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:08 #26
Og nej - jeg er IKKE læge..! Jeg er "bare" mor til 2 "unger", som også har haft øjenbetændelse / allergi..! :)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:09 #27
Alle de andre ting er klaret
______________________

Okay tak:D
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:10 #28
Okay. Fint nok:D
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:11 #29
Hvis du var min søn, så ville jeg sende dig til øjenlæge og blive tjekket.. :) Og god bedring..!
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:12 #30
Hehe:D Tak:D
Avatar billede enya Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:14 #31
Det var så lidt.. Og mange tak for point..! Det fik jeg ikke skrevet... ;)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
28. oktober 2007 - 21:17 #32
Selv tak:D
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
29. oktober 2007 - 07:44 #33
Det kunne ligeså godt være en virusinfektion i f.eks. tårekanalen. her hjælper antibiotoka ikke en døjt: Det kan være svært (læs: umuligt) at afgøre på stående ford, selv for en læge. men når kloramfenikolen eller fucidin ikke virker, er der meget der tyder på en ikke-bakteriel infektion.
Avatar billede hjaelp-soges Nybegynder
29. oktober 2007 - 09:46 #34
Da jeg til lægen, med samme problem, skulle jeg nogle øjendråber på Apoteketm, jeg husker ikke hvad de hed, men det var meget efekttivt.

JH
Avatar billede egzonrh Nybegynder
29. oktober 2007 - 17:18 #35
kloramfenikolen hjalp. Det hjalp nok 50% af alle de problemmer jeg havde med mine øjne. Mine øjne er også blevet mindre siden jeg brugte det. Men ikke nok..:( Jeg tror at jeg spørger lægen om man kan bruge det lidt mere. Det kunne godt være at hvis jeg brugte det lidt mere, så vil det hjælpe.

Hvis det er det, jeg tror er, at hvis jeg bruger kloramfenikolen lidt mere, så tror jeg det vil hjælpe begge de ting der irriterer mig stadig:

1. Mine øjne bliver mindre ligesom dengang jeg havde det.
2. Vandet vil ikke mere sidde fast i mine øjnene længere.
___________________________

Det der øjendråber. Jeg prøver lige at finde ud af hvad det er.
___________________________

En ting til: Da jeg gik i bad idag, sad vandet ikke i øjnene:D Måske RIGTIG lidt, men ikke meget.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. oktober 2007 - 21:48 #36
Det er fuldstændig absurt, at søge råd om øjenbetændelse her på E. Du SKAL
selvfølgelig gå til en øjenlæge, så hurtig som mulig. Hvis du ikke får den
rette behandling, kan du skade dine øjne alvorligt. Så se at komme til øjenlægen
i morgen.
Avatar billede enya Nybegynder
29. oktober 2007 - 21:53 #37
>egzonrh: Nu kan du se, at vi er flere, som mener du SKAL gå til øjenlægen..! Kan du så komme afsted..! :-) mvh. enya
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2007 - 11:17 #38
Jeg skriver lige det samme. Læger er ikke orakler - de er ofte nødt til at gætte sig frem, og prøver med det mest indlysende først. Her har så været gættet forkert, men åbenbart mere korrekt i 2. omgang.

Men når du har gået med det i så langt tid, kan der være opstået yderligere problemer - og det er altså lægen der er bedst til at vurdere hvad der kan gøres. Det gælder også at skrue salvedosering op - der kan være bivirkninger ved at bruge for meget...

Vi andre er nu engang bedst til computere :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
30. oktober 2007 - 11:24 #39
ole madsen - du mener forhåbentlig eksperten - øjenlægen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. oktober 2007 - 12:35 #40
Ikke forstået??
Avatar billede off-line Nybegynder
30. oktober 2007 - 13:57 #41
Spørgeren har været hos lægen. dvs. den alm. praktiserende læge, som selvfølgelig
ikke er specialist i øjensygdomme. Så når du skriver, at lægen er bedst til at
vurdere.... mener du vel øjenlægen. Det var bare det:)
Men forhåbentlig går spørgeren til øjenlægen i dag.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
30. oktober 2007 - 15:29 #42
Jeg prøver at gå til øjenlæge så hurtigt som muligt. Tak alle sammen:D
Avatar billede off-line Nybegynder
30. oktober 2007 - 16:04 #43
Klogt træk:)
Avatar billede enya Nybegynder
30. oktober 2007 - 16:09 #44
>egzonrh: God idé at gå til øjenlæge.. God bedring..! :) mvh. enya
Avatar billede egzonrh Nybegynder
30. oktober 2007 - 17:01 #45
Tak alle sammen:D