Avatar billede mc_goblen Praktikant
29. oktober 2007 - 13:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

A-record og Shares?

Hey! Er der nogen der kan svare mig på hvad der sker her, for er ret forvirret :-/

Jeg har følgende domainecontroller:

Navn: Server1.IKT.LOCAL
IP: 192.168.1.5

Denne server vil jeg også gerne kunne fange ved navnet Filserver så derfor har jeg lavet et A-record under Forward Lookup Zones til Filserver -> 192.168.1.5. (Dog uden PTR-record)

Nu kan jeg så pinge både Server1 og Filserver og få svar fra 192.168.1.5.

Dog er der noget som ikke rigtig virker!

Forsøger jeg at tilgå \\Filserver01\c$ får jeg en logon boks:

-------------------------------------|
|Connect to server1.ikt.local        |
|-------------------------------------|
| Connecting to filserver            |
|                                    |
|Username: administrator@ikt          |
|Password: hemmeligtkodeord          |
|                                    |
-------------------------------------|
Men lige meget hvad jeg angiver her af logon-oplysninger kan jeg ikke komme igennem.

Forsøger jeg at tilgå \\server1\c$ kommer jeg igennem uden problemer!

Hvad er svaret på dette?

offtopic:
Hmm, irriterende Eksperten - er det virkelig ikke muligt at uploade billeder? - Må man evt selv ligge et billede på en server og linke -for bedre at kunne illustrere?
Avatar billede lap Nybegynder
29. oktober 2007 - 16:42 #1
mon ikke problemet er, at serveren hedder et - og du tilgår den med et andet navn? Det kan kun lade sig gøre, hvis serveren rent faktisk har flere navne (smb forbindelser indeholder servernavnet).

Vi har tidligere løst problemet ved at installere et 1-benet cluster, hvor serveren havde flere forskellige navne.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
29. oktober 2007 - 17:54 #2
Hej lap!

Det lyder meget sandsyneligt! - men hvad siger du at løsningen er? Og er det overhovedet realistisk at lave dette om?

Det der ligger i det er at vi skal have installeret nogle programmer på en server, og disse programmer henviser til en dataplacering som ikke længere findes! \\gammelserver\data.

- Og det er så derfor jeg gerne ville kunne tildele serveren flere navne således at programmerne forsat kunne virke :-)
Avatar billede lap Nybegynder
29. oktober 2007 - 20:34 #3
Der findes 2 løsninger (for mig at se): enten skal serveren tildeles flere navne, som også kendes lokalt på serveren. Det kræver, at windows serveren er en enterprise udgave, således at du kan installere cluster.

Den løsning vi bruger i dag er, at vi lokalt på PCerne tilretter henvisninger fra den gamle server - til den nye. Løsningen er som regel, at der skal rettes lidt i registry, konfigurationsfiler eller lignende - og det er den billige løsning.

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er meddelelsen fra windows ikke "bare", at du har angivet forkert brugernavn/password - sådan har vi i hvert fald set.

Det vil sige, at programmerne skal tilrettes således, at de peger på den nye placering - og det er forhåbentlig ikke noget hardkodet - så har du problemer - og cluster er den eneste løsning.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
29. oktober 2007 - 21:01 #4
der plejer at komme en fejlbesked, hvis man forbinder til et navn den ikke lytter på

http://support.microsoft.com/kb/914056
Avatar billede mc_goblen Praktikant
30. oktober 2007 - 09:56 #5
Hej lap!

Tak for de lange svar :) Serveren er "desværre" ikke en Enterprise, så den mulighed må jeg nok lade ligge :-(

Du har ret i at Windows meddelelsen ikke "bare" er en forkert brugernavn/password. Jeg har kigget igen og den brokker sig over "Logon Unsuccessful"

Nu er jeg godt nok hjemme, men jeg har opstillet et lignende scenarie på en testserver for at vise hvad det præcis er der sker!:
http://www.kaffegoblen.dk/pic1.jpg

Servernavn: Eserver01 (213.32.238.130)
Ønsket Ekstranavn: Tserver01 (213.32.238.130)

Virker fint som direkte henvisning! F.eks. Fjernskrivebord til Tserver01.

Men "\\tserver01" gir som sagt problemer :-(

Men du mener at eneste mulighed er at tilrette registry/msipakker mm? :-)
Avatar billede lap Nybegynder
30. oktober 2007 - 10:01 #6
problemet er, at nogle ting du laver kører ren ip - andet er pakket ind, så derfor virker mstsc men ikke netværksdrev. Prøv evt. gammelhat's opskrift med at fjerne scrict name check, men ellers ville jeg rette det hele - du skaber formentlig alt for mange problemer for dig selv ved ikke at gøre det.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
30. oktober 2007 - 11:01 #7
Hey igen lap :)
Hmm, jeg kan sgu godt se at jeg er lidt fanget :)

Jeg forsøger mig med script name chek, og ellers må jeg igen med at tilrette msi-pakker :-)

Du skal i hvert fald ha' mange tak for hjælpen! :-) Smid et svar, så får du nogle point :)

Tak for hjælpen!
Avatar billede lap Nybegynder
30. oktober 2007 - 13:25 #8
velbekomme