Avatar billede eagleeye Praktikant
29. oktober 2007 - 17:59 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Netkort forsvinder med nyt grafik kort

Jeg er ved at hjælpe en med at installere to matrox grafik kort i en PC.

Problemet er at når jeg får de(t) nye grafik kort til at virke så forsvinder netkrotet.

Hvis jeg går ind i System i XP er der ikke noget netkort i listen og længere nede er der to PCI-bus enheder har har gul markering.

Motherboard: K9AG Neo2-Digital
Grafikkort: MGI QID P128LPAF

Hvad gør jeg?
Avatar billede haverslev Novice
29. oktober 2007 - 21:19 #1
Det kan være du bliver nød til at gøre installationen færdig, af de 2 grafikkort først. Det vil sige at du udføre nedenstående, med det nuværende grafikkort og først når du har udført de ting med netkortet, så kan du montere de 2 grafikkort og gør deres installation færdig med installation af drivere.

Du skal hive netkortet ud, hvis det er et "løs" netkort og så lige starte pc`en, for at den lige kan registre at der ikke er et netkort i og den kan frigive IRQ
Hvis det er et onboard netkort, så gå i BIOS og disable "Onboard LAN" under
Advanced > Peripherals Configuration menu.
Tryk på F10 for at gemme og lad pc`en starte op, så den frigiver IRQ.
Sluk pc`en igen og montere grafikkortne i og lav installationen færdig.

Når det så kører OK, så sluk pc`en og så isæt netkortet og installere det.
Eller hvis det er onboard, så gå i bios og "enable" det.
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. oktober 2007 - 23:07 #2
Det er onboard netkort. Jeg har prøvet at disable netkortet i biosen, og sætte de to nye kort i maskinen. Men når jeg kigger i enhedshåndtering i windows er der stadig to PCI-bus enheder der er gule og der står de ikke har fået tidelt resourser.

De to enheder er disse hvis det overhoved hjælper noget??:
PCI-bus 0, enhed 1, funktion 0
PCI-bus 0, enhed 7, funktion 7

Jeg har prøvet at køre med onboard grafrik kortet og når jeg går ind i enhedshåndtering ser det ud som om at onboard grafik kortet sidder på PCI-bus 0, enhed 1, funktion 0 så måske jeg skal få det disabled på en eller anden måde.

Når de nye grafik kort sidder i virker de sådan set fint nok, vi har haft 6 skærme på.

Skal jeg prøve at afinstallere driveren til de nye grafik kort og prøve den metode du har forslået igen?
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. oktober 2007 - 23:54 #3
Jeg fandt lige dette i deres user manual.

Problem: Built-in network card doesn’t work after multi-monitor graphics card
is installed.

Cause:  The installation of a multi-monitor graphics card may have caused your computer to reallocate system resources.

Solution1: Try reinstalling your network drivers.

Solution2: Try moving your Matrox multi-monitor graphics card to another PCI slot in your computer.

Solution1 virker ikke jeg hår prøvet at hente en driver til netkortet og prøvet at søge efter og installere et netkort i windows uden held..

Solution2 vil jeg også prøve at rode lidt med i morgen, men jeg modtager gerne flere råd ;-)

Er det et forkert bundkort som er valgt til PC'en når den skal kunne køre med 2 grafik kort?
Avatar billede haverslev Novice
30. oktober 2007 - 08:45 #4
Jo, efter hvad jeg lige kan se, så skulle bundkort være ok.
Men hvilke PCI sokler sætte du kortne i ?
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=06979&type=hardware
1 PCI Express x16
2 PCI Express x1
2 PCI ( 3.3 V/ 5 V )
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. oktober 2007 - 17:32 #5
Jeg har sat dem i PCI sokkel nr.1 (den i toppen af de 3 ens sokler) og nr. 3 (den i bunden af de 3 ens sokler).  "ens sokler" mener jeg samme antal pins.
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. oktober 2007 - 17:34 #6
På bundkortet står der PCI1 og PCI3 ved de sokler jeg bruger lige nu
Avatar billede haverslev Novice
30. oktober 2007 - 17:53 #7
Hmm, jeg er lidt i tvivl om det overhovedet har en betydning, i hvilke sokler de sidder. Har du en manual over MB og kan se en nærmere beskrivelse over soklene ?
Er det korrekte MB?
http://www.viperlair.com/reviews/cpu_mobo/msi/amd/am2/k9agn2/images/pcie.jpg
http://www.viperlair.com/reviews/cpu_mobo/msi/amd/am2/k9agn2/
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. oktober 2007 - 18:10 #8
Det er dette:
http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1241&maincat_no=1&cat2_no=171

Vi er enige om jeg skulle kunne sætte et kort i PC'en uden det skulle give gule PCI bus enheder i enhedshåndtering?
Avatar billede haverslev Novice
30. oktober 2007 - 18:27 #9
Ja det er vi enige om.

Men for lige at forstå dig korrekt, så har du 1 kort i sokkel 1 (øversts af de 3)og det andet kort i sokkel 3 (nederst)
Er sokkel 1 og 3 ens, udover pins, her tænker jeg på pcix1 / volt
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. oktober 2007 - 18:52 #10
Det skulle være 3 PCI slots. Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt de køre 3.3V eller 5V der står den kan begge dele.

Lige nu har jeg kun et nyt grafik kort i som sidder i den øverste PCI bus for at prøve at få lidt til at virke.
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. oktober 2007 - 20:03 #11
Jeg har prøvet at sætte kortet i alle 3 slots men det giver samme resultat, hvilket jeg syntes er lidt underligt. Lige nu prøver jeg at opdatere driverne til motherboardet.
Avatar billede haverslev Novice
30. oktober 2007 - 20:41 #12
Det lyder mærkeligt, har du prøvet at resette bios mellem hver afprøvning ? (load af default)
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. oktober 2007 - 22:57 #13
Nej jeg havde ikke resat biosen. Men det hjalp så lav et svar så skal du få dine point.

Mange tak for hjælpen ;-)

Måske jeg ikke skulle havde forsøgt at opdatere motherboads driverne... Nu er der et problem med en enhed som sidder på lydkortet men umiddelbart kommer der lyd ud af højtalerne... men det må blive et nyt spørgsmål hvis det giver flere problemmer. ;-)
Avatar billede haverslev Novice
30. oktober 2007 - 23:16 #14
Selv tak, ja det kan være en hår nød at knække med de IRQ`er

Du kunne prøve at fjerne de enheder der er under Enheder til lyd, video og spil i Enhedshåndtering.
Genstart og lad windows finde og installere dem igen.
Avatar billede eagleeye Praktikant
30. oktober 2007 - 23:19 #15
Tak for tippet det vil jeg prøve, men nu er det senge tid for mig :-)