Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. november 2007 - 13:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Windows MCE 2005, cover art og tænd HTPC med remote

Hejsa

Jeg har to spørgsmål/problemer med mit medie center derhjemme.

1)
Det første og mest væsentlige spørgsmål går ud på at alle mine albums ligger pænt i mapper

Artist1
-Album1
-Album2
-Album3
Artist2
-Album1
-Album2
-Album3

I disse albums ligger der naturligvis en række MP3 filer og i disse filer har jeg med programmet MP3tag (http://www.mp3tag.de/en/) lagt et billede ind af coveret i selve MP3 filen.
I selve mappen med albummet ligger der desuden (hidden) "folder.jpg" samt "AlbumArtSmall.jpg"
Sidst nævnte er på 75x75 pixel.
Når man får vist oversigten over alle ens albums så vises cover fint, ergo må "folder.jpg" virke fint da den vist bruger denne (Så vidt jeg har forstået).

Problemet er så to ting:
Det ene er når man afspiller og ser albummet samt sang titlen, som her: http://www.shout.com.hk/microsoft/MCE_music.now.playing.jpg

så har jeg bare et sort billede

Ydeligere når man ser nede i venstre hjørne, som her: http://www.winsupersite.com/images/reviews/mce2004_05.jpg

Så er det lille billede der nederst til venstre også bare en sort firkant.

Nogen der har et bud på hvor fejlen kan ligge?
Det er død irreterende det ikke helt virker :o)

Alle mine filer ligger som
Artist - Album - Track no. - Title.mp3
(Inde under albums)

Jeg ved ikke helt om fejlen kan være noget med at når man går ind i oversigten på mine albums, og "markere" et album, så står der øverst fint nok hvad albummet hedder men ikke artist
Som det fint gør her: http://blog.tmcnet.com/blog/tom-keating/mce-2005/mce-2005-my-music2.jpg

Hvor mangler jeg at rette når de nu er embeded i MP3 filerne?

--------------------------------------------------

Mit andet spørgsmål

2)
Er det ikke muligt at kunne tænde sit mediecenter ved brug af fjernbetjeningens power knap?
Jeg kan godt slukke for det men ikke tænde det. Hvad kræves der af det?
Skal den stå i standby før man kan eller hvorledes?

Jeg har denne fjernbetjening
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://hwt.dk/images/literature/5803/5805-2.jpg&imgrefurl=http://hwt.dk/literaturedetails.aspx%3FLiteratureID%3D5805&h=748&w=800&sz=43&hl=da&start=26&um=1&tbnid=jLfsRrLxcRyiHM:&tbnh=134&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dmce%2Bmusic%26start%3D18%26ndsp%3D18%26svnum%3D10%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN

Håber at i kan hjælpe mig for det kan godt være problemerne er "små" men de er død irreterende - især spørgsmål 1 :o)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. november 2007 - 13:44 #1
Måske skal jeg lige nævne som tillæg til spørgsmål 1 at når jeg afspiller et album i Windows Media Player (WMP) så vises både det store album (folder.jpg) og det lille nederst i venstre hjørne fint nok (går ud fra det er AlbumArtSmall.jpg).
Gik ud fra at MCE også brugte AlbumArtSmall.jpg når den skulle afspille filerne men som sagt har jeg bare sort kasse... (nederst i venstre hjørne).
Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. november 2007 - 13:51 #2
Lidt ala. det problem som post nr. #17 og #20 har på denne side:
http://www.edbott.com/mediacenter/archives/organizing-your-media-center-album-collection/
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. november 2007 - 07:59 #3
Sært
Jeg fandt på den her side
http://thegreenbutton.com/forums/2/28954/ShowThread.aspx

lidt hvor de skriver noget om AlbumArt_{blahblah}_Large.jpg og AlbumArt_{blahblah}_Small.jpg som skulle genereres ud fra WMP når man søger efter et album osv.
Og at dette så skulle virke,

jeg prøvede hvorefter jeg smed de albums over på mit Mediecenter men det virkede ikke. Jeg ville virkelig sætte stor pris på en hvilke som helst hjælp der kan guide mig i den rette retning... :-/

Der var en bruger der skrev det her

Art fixer uses this mechanism to determine if album art exists:

  1. Get the folder name of the track that is being checked
  2. Get the GUID of the track (if any)
  3. If GUID is found than check for existance of AlbumArt_GUID_Large.jpg
  4. If no AlbumArt_GUID_Large.jpg was found or no GUID exists, than check for existance of folder.jpg in that folder
  5. If either file exists, show album art (the GUID file takes precedence!) otherwise: no album art.

Some files have GUIDs and some do not (the files that were found by WMP have GUIDs). If no GUID exists, the only album art file possible is the folder.jpg file.

So, if album tracks do not contain GUIDs they rely on the folder.jpg file in the folder the files are residing. That means that if you have tracks from more than 1 album in the same folder and if these files don't have GUIDs they would need to share the same folder.jpg file for album art. In other words, the album art would not be valid for all files. This is the main reason that the files are move to a seperate album folder (this is done in WMP as well). So it does make sense to put a single track from an album in a seperate folder.

If tracks from an album have a valid GUID (i.e. they were identified by WMP) and still need fixing (because they are not located in a single folder for example), Art Fixer moves the AlbumArt_GUID_Large/Small files as well. This is necessary, since WMP will detect that these files are missing if not present. And in that case WMP will download album art and overwrites the current album art. So having the GUID album art files as well prevents WMP from overwriting them.

If tracks don't have a valid GUID, the only album art file can be the folder.jpg file, thus making it necessary that the files of one album reside in one folder.

I also considered giving tracks with no GUID a new GUID (making the tracks rely on AlbumArt_GUID files rather than folder.jpg). Although this works for .WMA files and all files in the library, it is not ideal. This is because this information is not written back to other files (MP3, OGG, AAC, etc.). Hence, if the library was rebuilt, the GUIDs would be lost and therefore the AlbumArt_GUID files would become meaningless.

Bottomline: for use in MCE and WMP, your albums should be organized in its own album folder. Even if it's only one track.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
12. november 2007 - 09:02 #4
Jeg fandt selv løsningen efter 2 ugers søgen...