Avatar billede tobiasr Nybegynder
18. november 2007 - 11:39 Der er 53 kommentarer

Formatering og installation uden CD-rom-drev

Sidder foran en ældre Medion PC (opdelt harddisk) og er klar til at formatere mit C-drev. Begge cd-rom-drevs drivere er fucked, så hvordan klarer jeg at få installeret Windows XP påny?

Noget andet er, at jeg ikke ved, hvordan jeg kommer helt ud i DOS for at skrive 'format c:". Men først vil jeg altså godt have hjælp til at få cd-rom-drevene til at virke og en guide til at gennemføre en formatering med efterfølgende XP-installation.
Avatar billede nielle Nybegynder
18. november 2007 - 11:57 #1
Hvis du booter fra Windows CD'en burde den bruge en default-driver fra den. Dermed burde der ikke være problemer med at installere.
Avatar billede tobiasr Nybegynder
18. november 2007 - 12:31 #2
Status er, at hverken cd eller diskette er en mulighed.
18. november 2007 - 12:55 #3
... hvad ligger der på systemet pt. ?
18. november 2007 - 12:57 #4
Det fremgår ikke om det er en bærbar eller stationær putter ?

Har du mulighed for at isætte et andet CDRom drev
og/eller
en anden/extra HD ?
Avatar billede hcma Novice
18. november 2007 - 13:03 #5
ELLER ALTERNATIVT EN REPAIR AF WINDOWS-XP UDEN CD:

Men det Kræver at mappen i386 er kopieret/lagt over i din PC, da den normalt kun findes på Installations-cd'en

Find winnt32.exe på din PC. Tryk på den og så får du nu mulighed for at opgradere eller installere.
Vælg Opgrader  (produktnøgle skal bruges)
Så kører det, og det bedste: der skal ikke bruges CD (det er åbenbart formålet med at installationen laver back-up filer)
Du bliver også tilbudt at hente alle opdateringer inden du begynder at opgradere.
Til slut skal man re-aktiveres/re-registreres hos Microsoft.
Avatar billede tobiasr Nybegynder
18. november 2007 - 13:11 #6
Stationær. Jeg har en ekstern harddisk (USB).
Avatar billede tobiasr Nybegynder
18. november 2007 - 13:12 #7
Skal måske præcisere, at jeg gerne vil formatere for at få renset helt ud. Kan ikke gennemskue om det du, hcma, foreslår, kun bliver en geninstallation?
Avatar billede tobiasr Nybegynder
18. november 2007 - 13:16 #8
Winnt32.exe er mig ikke i hænde.
Avatar billede hcma Novice
18. november 2007 - 13:18 #9
jeg foreslog kun en repair UDEN formatering, som en nødløsning, hvis skidtet allerede var brudt sammen.
Avatar billede tobiasr Nybegynder
18. november 2007 - 13:20 #10
Ok, det ville jeg også gerne prøve i første omgang, hvis jeg kunne.
Avatar billede tobiasr Nybegynder
18. november 2007 - 14:16 #11
Spørgsmålet er stadig meget ubesvaret.

(Medmindre man kan sende de filer til mig.)
Avatar billede hcma Novice
18. november 2007 - 14:27 #12
lost  :o((
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2007 - 14:29 #13
Hvis du kan boote fra USB kan dette hjælpe http://www.helgec.dk/usb_boot.html
Avatar billede nielle Nybegynder
18. november 2007 - 14:31 #14
Du startede med at skrive at driverne til drevene var kaput - men hvis du ingen en gang kan boote fra de to drev så er det vel selve drevet som er defekt?
Avatar billede tobiasr Nybegynder
19. november 2007 - 11:39 #15
Jeg vil prøve dit råd, helgec. Men der er mange valgmuligheder i BIOS'en, der hedder noget med USB.

Jeg har også indsat et nyt netværkskort, som pc'en ikke registrerer. Cd-rom-drevenes drivere er måske væk. Men der er et generelt hardwareproblem, som må kunne forklares.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2007 - 12:14 #16
Start nu med at lave en bootbar USB nøgle så vil nøhlen sikkert optræde i boot menuen
Avatar billede tobiasr Nybegynder
19. november 2007 - 20:35 #17
På billedet er der ikke sat flueben i Quick format, mens du skriver der skal være det.
Avatar billede tobiasr Nybegynder
19. november 2007 - 20:47 #18
Jeg har nu haft 'USB' og 'ZIP' dækket ind med de tre bootpræferencer, og der skete intet.
Avatar billede tobiasr Nybegynder
19. november 2007 - 20:48 #19
Selvfølgelig med usb-nøglen sat i.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2007 - 22:37 #20
Jeg ved ikke helt præcis hvad du mener og jeg ved slet ikke hvad du mer er problemet
Avatar billede tobiasr Nybegynder
20. november 2007 - 11:53 #21
Jeg ved ikke, om jeg kan boote fra USB. Hvordan ved jeg det? Som sagt er der rigtig mange valg i bootmenuen, og jeg prøvede at sige, at jeg har prøvet de forskellige uden held (ikke med alle som første bootvalg, men de tre jeg har valgt i hvert forsøg bliver vel afprøvet).
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2007 - 12:21 #22
Hvad er det for bootmuligheder du har?
Avatar billede tobiasr Nybegynder
11. december 2007 - 10:15 #23
Kan vi ikke hellere kigge på, hvordan jeg får cd-rom-drevene til at fungere igen?
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 10:23 #24
Hvis der skal gå 3 uger mellem hver gang du ulejliger dig med at reagere, sååååå
Avatar billede tobiasr Nybegynder
11. december 2007 - 10:37 #25
Nu du svarer efter 8 min., tager jeg det som om, du stadig gerne vil hjælpe. :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 10:55 #26
Det vil jeg da heller ikke afvise, men jeg forventer så at du blir hængende til problemet er løst - start med at fjerne begge dine cd-drev - jump den ene til MASTER og sæt drevet solo på et af datakablerne (det brede kabel) sørg for at den farvede kant vender ind mod strømstikket boot op og se om ikke drevet bliver registreret i BIOS - virker det ikke med første drev så prøv på samme måde med det andet drev
Avatar billede tobiasr Nybegynder
11. december 2007 - 11:01 #27
Jeg kan ikke være med på skille-pc'en-ad-niveau.
Jump til master?
Sæt drevet solo?

Drevene registreres allerede, men de er fucked up uden drivere.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 11:11 #28
Der skal ingen drivere til cd-drev - hvad bygger du på at drevene er registreret, kan du se det i BIOS under opstart??
Avatar billede tobiasr Nybegynder
11. december 2007 - 11:18 #29
Ja.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 11:21 #30
Det er korrekt at i de gode gamle dage skulle der drivere til cd-drev, men det kræver at du først har ionstalleret DOS på computeren - Har du brænder og kan du finde ud af at brænde et BOOTIMAGE ??
Avatar billede tobiasr Nybegynder
11. december 2007 - 11:25 #31
Ja... hvad nytter det?
Avatar billede tobiasr Nybegynder
11. december 2007 - 11:29 #32
Jeg skriver eksamensopgave indtil jul, derfor de knappe svar.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 11:31 #33
Download og brænd www.helgec.dk/unik.iso (skal brændes som bootimage) boot op på cdèn og meld tilbage
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 11:32 #34
Helt OK med mig, jeg er også en mand  af få ord - med unik.iso kan du formatere din harddisk
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 16:13 #35
Mener du selv at det er rimeligt at du blot afbryder??
Avatar billede tobiasr Nybegynder
11. december 2007 - 18:13 #36
Det kører i ring; jeg kan ikke bruge en cd. Vi var ved USB.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 18:20 #37
Har du prøvet at brænde og boote på den cd? Du skrev selv "Kan vi ikke hellere kigge på, hvordan jeg får cd-rom-drevene til at fungere igen?"
Avatar billede tobiasr Nybegynder
11. december 2007 - 18:47 #38
Jeg ville brænde på en anden pc. Et cd-drev, der ikke fungerer, er svært at redde med en boot-cd.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2007 - 19:00 #39
Skulle vi ikke lige finde ud af om du bare ikke fatter en skid eller om du virkelig ønsker hjælp, hvis du ønsker hjælp kan du finde mit telefonnummer på min hjemmeside hvis du ringer bliver du hjulpet, det her det er en stor gang gas
Avatar billede tobiasr Nybegynder
11. december 2007 - 19:30 #40
Nu har vi vist begge et problem.
Avatar billede nielle Nybegynder
12. december 2007 - 06:51 #41
Hvis CD drevene er smadret (og det ikke kun er driverne den er galt med) ville jeg nok selv gå ud og købe et ny drev. Det koster ikke så meget, og der skal vel alligevel et fungerende drev i hvis PC'en skal bruges.

Med et fungerende drev i maskinen burde det være muligt at boote op fra en Windows CD og installer.
Avatar billede tobiasr Nybegynder
12. december 2007 - 10:53 #42
Tak for svaret. Idet jeg er begyndt at kigge efter bærbar, køber jeg ikke nyt drev, før jeg er helt sikker på, det er kaput. Og det er jeg ret sikker på, det ikke er: Historien er, at pc'en på et tidspunkt ikke kom længere end DOS, så kom til den frygtelig butik PC-Repair i Gentofte, og så virkede de ikke, da den kom "helbredt" tilbage. Pris: Over 1000 kr.
Avatar billede nielle Nybegynder
12. december 2007 - 18:29 #43
Hvis drevet ikke er kaput så burde du kunne boote fra det på en Windows CD-ROM. Det kræver at du går i BIOS og beder den om at prøve CD-ROM drevet før harddisken.
Avatar billede tobiasr Nybegynder
12. december 2007 - 20:07 #44
Du har ikke læst hele tråden.
Avatar billede nielle Nybegynder
12. december 2007 - 23:00 #45
Jo jeg har, men jeg synes at jeg er blevet ignoreret siden stort set første post...

1) Enten er drevet kaput, og så kan det slet ikke bruges. Hvis PC'en skal bruges bagefter skal du (vel?) alligevel ud og købe et nyt drev.

2) Eller også er det ikke kaput og så burde du kunne boote fra det. Dette kræver ikke de drivere der er installeret på harddisken, så det er lige meget hvad deres status er.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2007 - 07:46 #46
Spørgeren er enten

1) ude på at lave en stor joke

eller

2) totalt uden for pædagoisk rækkevidde
Avatar billede tobiasr Nybegynder
13. december 2007 - 09:57 #47
Sorry, har overset dig i toppen men tak - jeg vil kigge på min Aldi-pc i juleferie og vende tilbage.
Avatar billede tobiasr Nybegynder
08. februar 2008 - 10:34 #48
Har nu foretaget en geninstallation via winnt32.exe (jeg overførte cd-rommens indhold til min USB-harddisk). Har dog ikke hjulpet.

Det ene cd-drev kan ses i Denne Computer, men pc'en begynder at kører langsomt og ellers sker der intet, når jeg sætter en cd-rom. Det andet drev er helt væk, og der sker slet intet, når en cd isættes.
Avatar billede nielle Nybegynder
08. februar 2008 - 17:06 #49
Din PC skal starte fra slukket tilstand (og med Windows CD'en i første drev). Derefter skal du starte den og straks gå ind i din BIOS og sætte den op til at bote fra CD-drevet før harddisken. Derefter lader du maskinen om at starte og når den spørger om den skal boote fra CD i stedet for at gå vidre skal du straks svare ja. Derefter burde du blive ledt vidre igennem installations proceduren.
Avatar billede tobiasr Nybegynder
08. februar 2008 - 22:31 #50
Tak, det vil jeg få afprövet. :-)
Avatar billede nielle Nybegynder
18. februar 2008 - 18:29 #51
Jaaaa?
Avatar billede tobiasr Nybegynder
18. februar 2008 - 19:51 #52
Sorry; har nu oplevet en enkelt gang, at begge drev optrådte i Denne Computer.

Men da jeg opstartede med cd'en i, stod den meget længe og brummede - da jeg så trykkede cd'en ud, så jeg glimtet af installationsproceduren! :-(
Avatar billede tobiasr Nybegynder
20. maj 2008 - 23:41 #53
Der er ikke andre muligheder?