Avatar billede runeevers Nybegynder
21. november 2007 - 15:53 Der er 4 kommentarer

Kan ikke tilgå LaCie harddisk

Hej Eksperter,

Jeg har en mobil Lacie harddisk (en af de små uden strømforsyning, 100 gb, porsche design), som jeg plejer at bruge til at lagre filer på via min Macbook Pro. Nu er der desværre sket det at disken ikke dukker op i Finder når jeg slutter den til, hverken via USB eller Firewire. Jeg kan høre at disken starter op og der er lys i lampen, og den lyder ikke som om at den er "syg", men det er ikke muligt at få adgang til den. Jeg har ligeledes forsøgt at koble den til en Powerbook uden held. Når jeg kører Diskværktøj kan jeg godt se disken, men får følgende log ud når jeg forsøger at reparere den:

**********
Nov 21 15:01:01: Diskværktøj startet.

    Navn :     LaCie Group SA
    Type :     Disk

    Disk-id :     disk1
    Medienavn :     HTS54101 0G9AT00 Media
    Medietype :     Generel
    Tilslutningsbus :     FireWire
    Tilslutningstype :     Ekstern
    Tilslutnings-id :     58629679552918408
    Partitionstype :     FDisk_partition_scheme
    Enhedstræ :     /PCI0@0/PCIB@1E/FRWR@3/node@d04b62070bf388/sbp-2@c000/@0:0
    Kan skrives til :     Ja
    Kan skubbes ud :     Ja
    Mac OS 9-drivere installeret :     Nej
    Placering :     Ekstern
    Kapacitet i alt :     93,2 GB (100.030.242.816 byte)
    S.M.A.R.T.-status :     Ikke understøttet
    Disknummer :     1
    Partitionsnummer :     0

Kontrollerer enheden “PORSCHEDISK”
** /dev/disk1s1
** Phase 1 - Read FAT
** Phase 2 - Check Cluster Chains
** Phase 3 - Checking Directories
Unable to read directory (Input/output error)
Fejl:  Den underliggende opgave rapporterede en fejl ved slut

Diskværktøj stoppede kontrollerer “PORSCHEDISK”, fordi det stødte på følgende fejl:

Den underliggende opgave rapporterede en fejl ved slut
1 enhed, der ikke er en HFS-enhed, undersøgt
    Enheder skal repareres

Kontroller og reparer disken “PORSCHEDISK”
** /dev/disk1s1
** Phase 1 - Read FAT
** Phase 2 - Check Cluster Chains
** Phase 3 - Checking Directories
Unable to read directory (Input/output error)
Fejl:  Den underliggende opgave rapporterede en fejl ved slut

Diskværktøj stoppede reparerer “PORSCHEDISK”, fordi det stødte på følgende fejl:

Den underliggende opgave rapporterede en fejl ved slut
1 enhed, der ikke er en HFS-enhed, undersøgt
    1-enhed kan ikke repareres på grund af en fejl
**********

Any clues?

:o)
Avatar billede simonsen-peter Nybegynder
21. november 2007 - 19:54 #1
Har du installeret Leo ??

Peter
Avatar billede aeblenet Nybegynder
21. november 2007 - 20:12 #2
Har du mulighed for at tilslutte den en WINDOWS maskine ?
-og giver det samme fejlmelding ?
---
Ellers må du evt formattere disken og starte forfra . . .
Avatar billede runeevers Nybegynder
21. november 2007 - 20:56 #3
Tak for jeres svar :-)

simonsen-peter > Hvad er "Leo"?

aeblenet > Det har jeg ikke prøvet - er der grund til at tro at det vil gøre en forskel? Jeg kan muligvis teste det i morgen. Det er ikke en option at formattere disken - selve harddisken er jeg sådan set fløjtende ligeglad med (den ryger i skraldespanden uanset hvad, den er tydeligvis dybt ustabil), jeg er udelukkende interesseret i at få pillet alle filerne ud.
Avatar billede runeevers Nybegynder
21. november 2007 - 21:12 #4
simonsen-peter > Never mind, leopard formoder jeg - beklager hjerneblødningen ;) Nej det har jeg ikke. Jeg har dog kørt en generel software update for nylig, det kan muligvis godt være i den forbindelse at disken har kokset.