Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
03. december 2007 - 21:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Select from database - vha. dropdown

Godaften!

Jeg er blevet lidt rusten i det her med PHP/MySql. Jeg har en database med varer (dæk).

Fra databasen skal der skrives en tabel ud på siden med posterne, og brugeren skal kunne vælge at se varer, enten et bestemt mærke, eller en bestemt størrelse.

Jeg har bare ikke umiddelbart nogen ide om hvordan jeg koder det.

Man skal altså via en dropdown-menu kunne vælge en dækstørrelse, eller et mærke, og så få alle resultater fra databasen der matcher dette valg.

Nogen der kan hjælpe, eller kender en specifik guide der omhandler NETOP det emne. - Jeg kan sagtens finde ud af at hente data fra databasen og formattere det i en tabel, problemet er at lave dropdown-boksen og en variabel der lader brugeren bestemme hvad brugeren vil se
Avatar billede kimg Nybegynder
04. december 2007 - 10:31 #1
Måske sådan, jeg har ikke testet det.
Dette sætter du op i head sektionen:
<?PHP
echo "<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\">";
echo "function scrollbox(list) {";
echo "location.href = list.options[list.selectedIndex].value";
echo "}";
echo "</script>";
//dette i body
echo "<form name=\"selecterTire\"><select onchange=\"scrollbox(this.form.elements[0])\">";
echo "<option value=\"\">Vælg Dæk</option>";
$query = mysql_query("SELECT * FROM dinDataBase");
    while($data = mysql_fetch_assoc($query)){
        echo "<option value=\"".$_SERVER["PHP_SELF"]."?tire=".$data["ditFelt"]."\">".ucfirst($data["ditFelt"])."</option>";
    }
echo "</select></form>";
// her viser du så dit valg
if(isset($_GET["tire"]){
$q = mysql_query("SELECT * FROM WHERE ditFelt = '".$_GET["tire"]."'");
while($d = mysql_fetch_array($q)){
        echo $d["dineDækTyper"]."<br>";
}
?>
Avatar billede kimg Nybegynder
04. december 2007 - 10:32 #2
Manglede lige en halv parentes ;-)
<?PHP
echo "<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\">";
echo "function scrollbox(list) {";
echo "location.href = list.options[list.selectedIndex].value";
echo "}";
echo "</script>";
//dette i body
echo "<form name=\"selecterTire\"><select onchange=\"scrollbox(this.form.elements[0])\">";
echo "<option value=\"\">Vælg Dæk</option>";
$query = mysql_query("SELECT * FROM dinDataBase");
    while($data = mysql_fetch_assoc($query)){
        echo "<option value=\"".$_SERVER["PHP_SELF"]."?tire=".$data["ditFelt"]."\">".ucfirst($data["ditFelt"])."</option>";
    }
echo "</select></form>";
// her viser du så dit valg
if(isset($_GET["tire"])){
$q = mysql_query("SELECT * FROM WHERE ditFelt = '".$_GET["tire"]."'");
while($d = mysql_fetch_array($q)){
        echo $d["dineDækTyper"]."<br>";
}
?>
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
06. december 2007 - 22:46 #3
Og jeg siger mange tusind tak! - Et rigtigt godt bud :)

18 timers benhård do-it-your self programmering klarede jeg det alligevel selv i løbet af natten og nu kører mit script nogenlunde som det skal. Ikke optimalt, men absolut stabilt og brugbart!

Hvis du vil have point for dit forslag må du lige poste et svar, så lukker jeg ned her :)