Avatar billede Slettet bruger
06. december 2007 - 11:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kryptere mine mails til/fra Outlook, Hotmail og Gmail?

Hejsa.

Jeg har flere steder læst, at sikkerheden i bl.a. Outlook ikke er særlig stor, og at mails er som "åbne postkort".

Det fatter jeg ikke helt, fordi, hvordan skulle andre kunne læse mine mails, hvor jeg er den eneste som har adgang til min private PC hjemme?
OK, måske kan en eller anden administrator på mit webhotel læse mine mails... men SÅ interessante er mine mails nu heller ikke.
Men på den anden side set, ønsker jeg heller ikke at andre har mulighed for at læse mine mails.

Derfor:
Hvordan kan jeg kryptere mails til/fra Outlook, Hotmail og Gmail, så andre ikke kan læse dem?

Og det skal jo heller ikke bare være en eller anden standard-kryptering, for så er mails jo stadig nemme at læse, ik?

Eller hvad?
Avatar billede radion Nybegynder
06. december 2007 - 11:14 #1
Måden andre kan læse dine mails, er når de bliver sendt og modtaget. De kommer jo gennem en ret anseelig mængde forskellige servere på vejen fra mailserveren og ned til dig. De bliver sendt som klar-tekst, og kan derfor frit læses, hvis man opsnapper dem.

Du kan jo prøve at tage et kig på PGP, de har en outlook plugin der giver mulighed for at kryptere direkte fra outlook.

modtageren skal også have PGP for at komme til at læse den. Prøv at søge her på eksperten på PGP, der er masser af info om det
Avatar billede nva Praktikant
06. december 2007 - 11:15 #2
Hvis du logger på Gmail med https så er linien krypteret https://www.gmail.com
Avatar billede radion Nybegynder
06. december 2007 - 11:20 #3
nva: korrekt, men, ikke når mailsne bliver sendt videre til modtageren. så sendes de stadig i klartekst, og over ukrypteret linie
Avatar billede radion Nybegynder
02. juni 2008 - 08:34 #4
wups, sorry for den lange svartid :)

svar

og tak for heads-upen
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2008 - 08:41 #5
Helt OK. :-)

Men hov! Læg nu et svar!
Tip: Klik på den runde "svar"-knap. ;-)
Avatar billede radion Nybegynder
02. juni 2008 - 09:11 #6
what can I say... mandag morgen, ikke :P

sorry :)
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2008 - 09:59 #7
Selvfølgelig helt OK. Monday morning - all the way until sunday... :-)
Avatar billede michael_ssl Nybegynder
30. januar 2009 - 13:54 #8
For at være helt sikker på at kun den rette modtager, kan læse mailen, skal modtageren have et email certifikat, når du har fået modtagerens offentlige nøgle, kan du kryptere mailen, som kun kan åbnes med hans private nøgle del.

Det er den eneste måde hvor du er 100% sikker på at ingen andre kan læse mailen end ikke FBI:)

du kan læse mere her.
https://support.comodo.com/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=223&nav=0

hos thawte kan du få gratis email certifikater.
https://www.thawte.com/secure-email/personal-email-certificates/index.html
Avatar billede Privatliv-Webs Nybegynder
31. juli 2009 - 22:44 #9
Kryptering til e-mails kan gribes an på flere måder. Min anbefaling er GNU Privacy Guard, som er gratis og open source. Er man samtidig villig til at benytte e-mail programmet Mozilla Thunderbird, så kan jeg henvise til min egen vejledning her: http://privatliv.webs.com/krypteretemail.htm

Kryptering bør være for alle, ikke kun IT-nørder. Jeg mangler endnu at se en mere simpel og brugervenlig dansk vejledning til seriøs e-mail-kryptering.