Avatar billede zapzone Nybegynder
08. december 2007 - 14:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

KeyPress event kan ikke fanges

Hej Eksperter.

Jeg er ved at lave et klassisk snake spil. Mit problem er, at når mit game-loop kører, så kan jeg ikke opfange når der trykkes på keyboardet... :/ Kører min while løkke ikke, så kan jeg sagtens fange KeyPress eventen.

Min kode ser således ud:

Game-loop:

        private void StartGame()
        {
            gamerunning = true;
            double timeElapsed = 0.0;
            GameTimer timer = Service.GetGameTimer();
            timer.Start();

            while (gamerunning)
            {

                timeElapsed += timer.ElapsedTime;

                if (timeElapsed > gamespeed)
                {
                    UpdateLogic();
                    timer.Reset();
                    timeElapsed = 0.0;
                }

                Application.DoEvents();
            }

KeyPress event:

        private void Form1_KeyPress(object sender, KeyPressEventArgs e)
        {
            if (gamerunning)
            {
              hvis det er pil op
              {
                  sæt retning til op
              }

Avatar billede zapzone Nybegynder
08. december 2007 - 14:37 #1
Lige en tilføjelse.
Sådan som jeg har forstået det, så skulle KeyPress eventen blive tilføjet til en "event kø" som først bliver afviklet/tømt når der kaldes Application.DoEvents(); - hvilket jeg også synes giver fin mening, men det virker åbenbart ikke :( da jeg, som I kan se, kalder DoEvent() metoden i slutningen af hvert gennemløb.
Avatar billede skov_p Praktikant
08. december 2007 - 23:01 #2
Der er en property på din form der hedder noget i retningen af KeyPreview eller sådan noget. Den skal være = True for at formen "ser" tastetryk og kan smage på det inden en evt. listbox gør det.
Avatar billede zapzone Nybegynder
09. december 2007 - 00:16 #3
Ha! Så virker det :)
Løsningen var dog ikke property'en KeyPreview, men det var denne som gav mig blod på tanden :) KeyPreview = true ændrede ikke noget, løsningen var derimod at bruge PreviewKeyDown eventen, istedet for KeyPress :)